Evolusjonær Evo – 1998 Mitsubishi Lancer Evolution V RS
Evolusjonær Evo – 1998 Mitsubishi Lancer Evolution V RS
Evolusjonær Evo – 1998 Mitsubishi Lancer Evolution V RS

Evolusjonær Evo – 1998 Mitsubishi Lancer Evolution V RS

Ikke la deg lure. Den ser kanskje original ut, men under panseret har en spinnvill finne gått berserk!

Romertall, firehjulstrekk, turbomatet to-liters rekkefirer, bøst utseende, og en av tidenes grommeste vogner med fire dører. Et utseende som er så legendarisk at det gjør vondt, toppet med en dunderstrøken finish og en spec-liste på lengde med en 60-talls Cadillac. Da snakker vi skikkelig morobil!

Per Kristian Severinsen. Slik skrives navnet på eieren av denne villstyringen. Han har bikket 40 år, kommer opprinnelig fra Finnmark, men har siden ungdomstiden bodd i Hurdal. På vestsiden av Mjøsa, si ganske midt mellom Kløfta og Gjøvik.
- Interessen for bil kom vel etter at jeg flyttet hit. Det var liksom ikke så mange trackdays og biltreff oppe i Finnmark, så klisjéaktig nok gikk det heller i snøscooter oppe i nord. Da jeg flyttet hit i ungdomsskolealder havnet jeg etter hvert med en gjeng med bilfolk. Jeg begynte å skru med en kompis som hadde et verksted på gården sin, og da blir man jo påvirket. En periode der var det fire nære kompiser som hadde Cosworth-Escorter, som har ført til at jeg har vært innom to slike selv. I 2001 kjøpte en kompis seg en splitter ny Evo VI. Jeg fikk være sjåfør på den et par ganger, og det var jo helt vilt den gangen, så da ble naturligvis lysten på det også stor. Med det sagt, så er det mye som interesserer meg, men det er vel hestekrefter og kjøreegenskaper som har trigget mest, forklarer Per Kristian.

I 2019 var det en BMW M3 F80 som sto på gårdsplassen. Den hadde han hatt et par år, og begynte å se seg litt lei på den. Den ble liksom litt for vanlig. Moro å ha hatt. Men litt for vanlig.
- Jeg hadde sett Grua Auto rett borti hugget her hadde tatt inn en Supra. Jeg fant likeså greit ut at jeg skulle dra dit å ta en nærmere titt på den. Da jeg kom inn var det langt fra den sorte Toyotaen som gjorde at jeg dro på smilebåndene. Det var heller en knallrød Evo V. Gud dæven for en bil! Den bare lyste opp. Akutt slo alle følelsene fra ungdommen inn. Fra en tid da disse var det råeste man fikk, men da de også var uoppnåelige. Jeg spurte kjenningen min og han som hadde tatt inn bilen, Thomas Kristiansen, om hvor mye han skulle ha for den. Den var egentlig ikke klargjort for salg enda, og manglet blant annet godkjenning. Jeg meldte meg som «superinteressert», og var lett villig til å bruke M3en som innbytte. Jeg fikk til svar at Thomas skulle se på det, men det gikk ikke mer enn en dag eller to før han hadde ordnet med en avtale, gitt at bilen ble godkjent. Det ble den også, og plutselig var jeg Evo-eier, smiler Severinsen.

Sjekk også ut Shawns ville RX7 Widebody!
 

Den praktfulle 1998-modellen var ikke nødvendigvis bare godt bevart, men den er også restaurert opp. Dette ble gjort i Finland, hvor den ikke bare ble restaurert til en omtrentlig perfekt originalbil, men hvor den også ble påkostet noe hinsides under panseret. Derav også litt tid før den ble godkjent her til lands. Per Kristian har sett litt nærmere på delene, og antar at å bygge en slik motor i dag ville kostet tre hundre papp(!), pluss arbeid.
- Motormessig er den helt verst. Noe av det gøyeste synes jeg er at det er tatt ut så mye effekt, samtidig som at den fortsatt er en to-liter. Mange av disse som blir bygget om blir boret til 2,2 eller 2,4, men det er noe ekstra sjarmerende at det fortsatt er den originale 2-liters fireren. Lyden på den når den er trimmet slik er helt vill. Skarp og snerrete. Helt rått, smiler Per Kristian.
Komplett spec-liste legges nederst i artikkelen for de som vil se, men noen høydepunkter må vi nevne også her. Det sitter blant annet en Garret GTX40R custombygget turbo fra Finturbo, Cosworth-veiv, Motec M800 ECU, Evo 6 portet topp fra Kosunen Oy, Komplett race-eksos, Magnus innsug, Mishimoto big aloy radiator, Garrett intercooler. Som sagt. Man kunne skrevet side opp og side ned her, for det er virkelig et sinnsykt bygg under panseret. Sjekk bare vepsebolet av et turbooppsett! Videre i drivlinjen er det en original girkasse, men med Exedy twin plate clutch, og masse Evo VI RS-deler, Det er også Evo VI RS differ med sperre.
- Slik bilen står i dag er den godkjent med eksakt antall hestekrefter som er lovlig pr. kilo bil. Det vil si 340. Oppjustert til full effekt vil den dog ha potensialet på godt over 600, og på E85-suppe er den nok nærmere 700 hest. Med drift på alle fire hjul da, ja da flytter det greit på seg, innrømmer 40-åringen.
Det sitter 4-toms downpipe og 3,5 tommer titaneksos ut videre. Det lydbildet som males fra dette illsinte byggverket kunne lett ha blitt hengt opp i Louvre.

Bilen er i utgangspunktet en GSR-utgave, men den er bygget om til RS. Hovedgrunnen til at den er registrert som RS er at bilen er godkjent uten airbagger og ABS, noe som GSR kom med som standard. Karosseriet er fortsatt GSR, men det er kjøpt på noen RS-deler, for eksempel lyktedekslene foran tusenmetringene. I understellet er det satt på BC Racing ER coilovere med eksterne oljebeholdere og 30 justeringsmuligheter både på selve coiloversene og beholderne. Det sitter nye stabstag både foran og bak fra Whiteline, og polyforinger er montert hvor enn en polyforing får plass, naturligvis. Bremsene er originale Brembo-kalippere, men med AP-skiver og Ferodo klosser. Det er montert 9 x 17 tommers Rota Grid-felger i helt korrekt rallystuk, med Hankook 225/45-17 gummi round ‘baut. Sett bort fra RS-delene og Ralli Art-skvettlappene er bilen original i karosseriet, men det er også restaurert.
- En kompis av meg er svært oppegående på karosseri og lakk, og han kan i alle fall fortelle at karosserijobben er upåklagelig. Uten å ha en veldig kvalifisert mening så sier jeg meg veldig enig, gliser Per Kristian.

Innvendig er bilen stort sett som utvendig. Temmelig original, men med noen smådetaljer som stikker seg ut. Recaro-stolene er for eksempel originale, men Luisi-rattet er ettermontert. Det samme er spakstellet som stammer fra TK Motorsport.
- Så sitter det en drøss med dustete målere i dashen. Det går litt på dagsformen om jeg synes de er skikkelig teite, eller om de er litt tøffe. De gir jo en liten indikasjon på hva som ligger under panseret, og de er jo der for en grunn. Samtidig kunne man kanskje plassert de litt mer anonymt. Ellers er det også gjort noen flotte detaljer i interiøret. Vanligvis er japansk interiør fra denne tiden ganske kjipt, men her er det forseggjort med lakkert taktrekk, og til og med detaljer på B- og C-stolpen er gjort pent i svart. Det er små detaljer overalt som man kanskje ikke legger merker til om man ikke kjenner til bilen fra før. Den har rett og slett blitt dullet skikkelig med, og jobben som er gjort er intet annet enn imponerende, skryter Severinsen.
I bagasjerommet er det dog ikke helt originalt. Blant annet er Optima red top-batteriet flyttet bak, og der ligger også en catch tank med to bensinpumper og to bensinfilter, og opplegg for nye slanger hele veien frem. Oppsettet skal kunne levere nok suppe til 1000 hestekrefter!

- Det jeg synes er tøffest er et motorrom med masse duppeditter som jeg bare kan stå å betrakte og kose meg med å se på. Også er jo utseendet bare helt bøst. 5er og 6er-karosseriet er ekstra ikonisk og gir den prikken over rallyfølelses-i-en for meg. Så skal det sies at den er ikke brukt så alt for mye. Det er ikke en veldig praktisk bil med så mye gamp, ingen tomgangsregulator, masse eksoslukt, samt at det har vært både pandemi-år og to små unger som har tatt mye av tiden min i perioden jeg har hatt den, forteller Per Kristian.
Bilen har med andre ord ikke vært veldig synlig og ute blant folk, men noen turer har det blitt.
- Jeg har fått testet den skikkelig på isbane blant annet. Det er jo helt galskap. Spesielt en tur til Vulusjøen var helt utrolig. Hele pakken med firehjulstrekk, Lappi-hjul, perfekt oppsett, utveksling og diff gjør den brutalt effektiv. Man er helt shaky når man er ferdig med en runde. På Vulusjøen den gangen var bare helt fantastisk. Jeg kjørte en hel dag, og like før sola gikk ned tenkte jeg at jeg rekker en siste runde. Da traff jeg et søkk i isen i fjerdegir som plutselig gav mye mer moment, og drevet gikk tvers av. Jeg humpet meg rolig tilbake til depotet og tok det hele med et smil. Det kunne vært så mye verre. Det kunne vært den første runden det røk på, og da hadde 4 reisetimer hver vei blitt en mye tyngre affære, ler Per Kristian.

Les også om Daniels Supra med firesifret antall hestekrefter!

Lysten på en sekvensiell girkasse har slått 40-åringen, men med tanke på kostnad og at bilen blir enda mindre kjørbar langs vanlig vei, så har det latt vente på seg.
- Det hadde nok gjort seg, men jeg får tåle å bytte noen drev nå og da i stedet. Bilen er så gøy å kjøre likevel, forklarer Per Kristian.
Den er også både fryktinngytende og gøy og sitte på også. Det kan undertegnede skrive skjelvende under på. Til tross for at det kun ble et kjapt drag langs landeveien så holdt det i massevis for å fukte dørhandtaket på passasjersiden med mine klamme, skjelvende håndflater. Jeg er visstnok verken første eller siste til å svette til det dørpanelet.
- Jeg har en kompis som kun har kun kjørt X3 hele sitt liv. Da jeg tok med han en tur opp mot Gjøvik gassa jeg på litt i de svingete partiene der med litt slipp og greier. Jeg ble litt bekymret en stund for at han skulle rive av dørpanelet er han satt. Vel fremme åpnet han ikke snavla på gode 10 minutter, ler Severinsen.

Til tross for å ha skaffet det som tilnærmet er drømmebilen, så vurderes den nå for salg.
- Det sitter naturligvis langt inne, for bilen er omtrent så perfekt som man kan få den, med et unikt vognkort. Men med tanke på verdi opp mot bruk så er det vanskelig å rettferdiggjøre. Unger tar mye av tiden, og til tross for at det er fire dører, og juniorene også synes bilen er gøy, så blir den litt for upraktisk. Der jeg er akkurat nå hadde det nok gjort seg med en bil som er litt mer brukbar på lengre turer, og som er litt mer familievennlig. Jeg innser dog at det kan ta tid før den blir solgt, for ikke bare må man ha rette kjøper, men også en kjøper med litt kunnskap om hva dette faktisk er. Det blir nok noen runder, men at en ny eier finnes der ute ringer det ingen tvil rundt, avslutter Per Kristian.

Komplett spec-liste:

Motor:

- 85.5mm bored stock block

- Cosworth crank with 88mm stroke

- Engine displacement 2.021cc

- CP long-rod drag race pistons

- CP drag race piston pins

- Carillo 156mm rods

- ACL race bearings

- Evo 6 ported head by Kosunen Oy

- Norris Design 2mm oversize inconel exhaust valves

- Norris Design 2mm oversize steel intake valves

- Norris Design bronze valve guides

- Norris Design titanium retainers

- Supertech double valve springs

- Norris Design hard lifters

- Norris Design H11 dragrace head studs

- Norris Design drag race main studs

- Norris Design custom cams

- Gates Kevlar Racing cambelt

- Evo 9 metal headgasket

- M&W pro 12 CDi ignition amp

- Norris Design CDi coils

- Magnus intake manifold

- S90 76mm throttle body

- Sard Racing fuel rail

- Bosch ev14 1500cc injectors

- Full Race exhaust manifold modified for two 45mm wastegates

- Garrett GTX40R custom turbo by Finnturbo

- Turbosmart 45mm wastegates x2

- 4” stainless steel downpipe

- Kakimoto Racing 3,5” exhaust

- Motec M800 ECU

- Motec LTC 4.9

- Motec knock box

- PD 6bar MAP

- PD 6 bar exhaust manifold backpressure sensor

- AJL bracket

- AJL 36-2 trigger wheel

- Apexi boost solenoid

- Aeromotive fuel pressure regulator

- Aeromotive I400 transfer pump

- AEM 380lph fuel pumps

- Deatchweks 3,5L surge tank

- 12mm fuel lines

- Engine breather system and tank

- Removed balance axle

- Removed idle speed control valve

- Engine nylon bushings

- Ingalss moottorin engine support

- Evo 7 Ralliart magnesium valve cover

- Compression ratio 8,9:1

 

Kjøling:

- Mishimoto big alloy radiator

- Ralliart thermostat

- Garrett big intercooler

- Garrett 14 row oil cooler

 

Karosseri:

- Stock Evo 5 chassis

- Custom paint

- RS foglight covers

 

Chassis:

- BC Racing ER coilovers

- Powerflex bushings

- Cusco strut bars front and back

- Cusco anti roll bars

 

Drivlinje:

- Exedy twin plate clutch

- ARP flywheel bolts

- Evo 6 RS cardan shaft

- Evo 6 RS front and rear diff covers

- Evo 6 RS transmission covers

- Upgraded LSD front and rear