Exotic på budsjett – 1994 Honda NSX
Det oser 90-talls sportsbil av denne kjerra.
Exotic på budsjett – 1994 Honda NSX

Exotic på budsjett – 1994 Honda NSX

Prøv å blande forkjærligheten for japanske biler, eksotiske biler, samt en helt vanlig bilentusiast sitt budsjett. Den eneste bilen som passer alle beskrivelsene, er fantastiske Honda NSX.

I 1984 begynte Honda å eksperimentere med ulike motor og chassis-layouter for å teste litt for fremtidige produkter. En Honda City ble delt i to, og motoren ble satt bak føreren, og den ble bygget til bakhjulstrekk. Forsøket stoppet egentlig her, men det var nok til å overbevise glade ingeniører på Honda-fabrikken, etter de hadde tatt denne monstrøsiteten for en liten svingom rundt parkeringsplassen på fabrikken et par ganger. Det var nemlig nok til at Honda kontaktet designerhuset Pininfarina for å tegne deres nye konseptbil, «HP-X». Bilen utviklet seg etter hvert til å bli en prototype ved navn NS-X, som sto for «New Sportscar Experimental». Målet var å utfordre Ferrari på både stil og effekt, og ikke minst på pris og pålitelighet. Det ferdige produktet som kom av samlebåndet i 1991 ble kanskje ikke like stilfull som en Ferrari, ei heller like kraftig. Men de hadde definitivt laget noe ekstremt kult, sportslig, pålitelig og innovativt til en brøkdel av prisen sammenlignet med de steilende hestene fra støvellandet.

Les også: NSX som har ligget i elva i 20 år solgt for 90 000 kroner!


I 2002 ble akkurat denne 1994 Honda NSXen importert til Norge. Den byttet hender en del år før den havnet like utenfor Halden. Der gikk den i ti år før dagens eier kom inn i bildet. Denne karen heter Erlend Skare, er 35 år gammel, og bor i Ski. Til vanlig jobber han som butikksjef for Norsk Maskinservice, og han har to små barn sammen med fruen i huset.
- Jeg vokste opp på Siggerud, og der husker jeg godt en som hadde en tøff Honda Civic. Jeg likte den så godt at min første bil også ble en Civic. Det ble et en til etter hvert, i tillegg til at jeg fikk en forkjærlighet for Boble. Så to Civicer, Har også hatt et par BMW E30 320i, Subaru Impreza, Mitsubishi Lancer Evo 10 for å nevne noe, samt tre bobler har vært innom her., Først en 1975-modell, så en 1965-modell som fikk luftfjæring og bredda stålfelger, nytrukket interiør og hele den pakken, før en 1956-Ovalboble kom på plass. Denne kjøpte jeg ny motor, girkasse, luft ble bestilt og tredelte felger handlet inn, men jeg hadde ikke samvittighet til å gjøre noe med den, da det var en grisefin matching numbers-bil, så jeg endte med å bare selge den, forklarer Skare.

I tillegg til Honda og Boble, så har Erlend alltid drømt om plakatbiler. Disse eksotiske, italienske bilene i rødt og gult med i vakker kileform. Slike blir ofte litt i drøyeste laget rent økonomisk for en butikksjef i 30-årene, men det fantes et lite håp. Honda NSX. Den perfekte blandingen. En aldri så liten drømmebil av riktig merke, som i tillegg var oppnåelig.
- Jeg luftet interessen for å få kjøpt en NSX på nettet. En Finn-annonse her og et Facebook-innlegg der over en periode på et års tid, dog med lite napp. Men plutselig ringte denne karen fra Halden-området. Først pratet vi bare løst og ledig om bil, om NSXen, og om alt og ingenting, egentlig. Etter noen prater hadde han bestemt seg. Han hadde fått et godt nok inntrykk av meg til å selge. Jeg hadde sett prisøkningen på disse i det siste, og jeg hadde egentlig slått meg til ro med at drømmen måtte vike for familieprioriteringer. Men da tilbudet kom tenkte jeg at det er nå eller aldri. Jeg måtte bare, ler Erlend, og ble dermed lykkelig eier av denne 1994-modellen i 2021.

Sjekk ut video på Sondres vanvittige Honda S2000!

- Turen hjem etter kjøpet husker jeg nærmest ingenting av. Jeg var i ekstase. Bilen var så å si original da jeg kjøpte den, og i veldig god stand. Det eneste som var gjort var at det var montert et Type R-panser, og Type R-vinge, og bakre del av eksos var byttet ut. Linjene er bare helt vidunderlige. Bare noen måneder etter kjøpet ble jeg invitert på Oslo Motorshow, og da begynte kverna å gå ganske kraftig. Jeg kunne vel ikke bare stille den ut slik som den var? Sier Erlend undrende.
Han landet på at: Nei. Det kunne han faktisk ikke. Dermed var jakten på litt kosmetisk snadder i gang. Etter noen søk fant han en som solgte både felger og senkesett til nettopp NSX. Spesielt felger er ikke nødvendigvis så enkelt å finne, da det er forskjellige størrelser foran og bak. Det gjør det også dyrt å kjøpe nytt.
- Han skulle selge sin NSX, men var usikker på om neste eier ville ha med senkesettet og felgene eller ikke. Heldigvis ville han ikke, så da fikk jeg kjøpt det. Det er et sett KW V3 coilovers, som jeg naturligvis satte så lavt som mulig før Oslo Motorshow. Felgene er Volk Racing GTV, og de måler 7,5 x 18 foran og 9,5 x 19 bak. De passet perfekt til bilen også, da jeg synes de er tidsriktige med tanke på at det er en bil fra nittitallet. Monteringen gikk også stort sett smertefritt, men etter at bilen ble stilt ut har jeg måttet heve den litt igjen, da det var håpløst å kjøre med den på laveste innstilling, ler 35-åringen.

Som nevnt er bilen så å si original. Rent teknisk vil det si en 3-liters Honda C30A V6er på 274 originale hestekrefter som er midtmontert i bilen. Dette var den andre motoren fra Honda som utnyttet seg av det svært elskede VTEC-systemet, som enkelt beskrevet er et system hvor det er to ulike kamakselprofiler som justerer seg elektronisk etter hvor høyt turtall man har, og hvor mye gass man gir. Dette gir bilen et skikkelig effektløft når den bikker et visst turtall. Ellers må man jo ha manuell i en slik kjøremaskin, og NSXen er dermed utstyrt med en femtrinnskasse.
- I Boble har man livet som innsats om man holder fartsgrensen i sving, men her er det noe helt annet. Bilen ligger svært godt på veien, og det er både spesielt og kult med å ha lyden fra motoren rett bak seg, selv om at man fint kan få noen kommentarer om at man kjører gressklipper eller symaskin, ler Erlend, og sikter til at motoren er langt fra like kraftfull som i en superbil, at man kan bruke bakvingen som «håndtak», og at Honda jo faktisk også produserer hageredskaper.
- Men jeg kan love at det er noe helt annet enn å kjøre gressklipper. Bilen er magisk. Man havner nesten i en transe, og man kan dra den langt ut på girene. Jeg kan fint bare ta bilen ut en tur og kjøre i et par timer, bare fordi den er så herlig å kjøre, innrømmer Skare.


Les også: Er dette den rareste Hondaen som er bygd?

Det er dog ikke en bil for store folk. Skare selv er 175 centimeter på strømpelesten, og tar nesten opp i taket. Skal noen litt større enn det sitte på så sitter man skulder til skulder. Interiøret er ellers ganske standard i helsvart, som matcher taket og detaljene utvendig. Det er elektriske seter, men ellers kommer det ganske tydelig frem at teknologien nærmer seg 30 år ellers. Til tross for layouten er bilen ganske oversiktlig, mye takket være at Honda studerte F-16 fly sin cockpit og dens oversiktlighet da de designet eksteriøret.

Man kan unektelig si noe annet enn at NSX er en utrolig fet bil. Bare konseptet i seg selv er ganske hårete, og utføringen må sies å ha vært en stor suksess. Slenger man på den lette modifiseringen Erlend har gjort, ja da har du en innertier. Et av bevisene på dette er hans at bilen har fått plass på Oslo Motorshow både i 2021 og 2022, samt på Elmia i 2022.
- Jeg har faktisk fått meldinger på Instagram i ettertid der folk har sagt at de likte bilen svært godt, og at de var veldig glade for å endelig ha fått sett en NSX på ordentlig. Det er jo en ganske sjelden bil. Før jeg kjøpte min så hadde jeg kun sett en annen på gata tidligere. Jeg husker veldig godt det første treffet jeg skulle på med bilen på Tyrigrava. Endelig hadde jeg en slik, og for første gang skulle den vises frem. Tror du steike meg ikke at da jeg kom frem så sto det allerede en gul NSX Targa der!? Jeg prata med eieren, og han var egentlig like forfjamset over at det var to stykk der samtidig som det jeg var, ler Skare.

Les også: Lamborghini Diablo-replika bygget på Honda NSX.

Selv om Erlend elsker bilen sin, så vurderes det nå salg av den. Ikke fordi han ikke vil ha den, men fordi tiden til å bruke den så mye som han ønsker med familiesituasjonen han er i, rett og slett ikke strekker til.
- Den kan jo alltids godgjøre seg i garasjen, men kanskje man heller skal ordne med noe billigere om den bare skal gjøre det. I tillegg blir det straks den minste i familien gammel nok til å sitte på litt kule biler også, men med kun to seter så blir det mildt sagt vanskelig å få med seg hele hopprennet samtidig. Jeg skulle gjerne beholdt den og kjøpt en annen morobil med flere seter som kan avlaste den når det trengs, men jeg tror kanskje ikke det går helt hjem i familierådet. Vi får se hvordan dette ender, avslutter Erlend.