I 1984 begynte Honda å eksperimentere med ulike motor og chassis-layouter for å teste litt for fremtidige produkter. En Honda City ble delt i to, og motoren ble satt bak føreren, og den ble bygget til bakhjulstrekk. Forsøket stoppet egentlig her, men det var nok til å overbevise glade ingeniører på Honda-fabrikken, etter de hadde tatt denne monstrøsiteten for en liten svingom rundt parkeringsplassen på fabrikken et par ganger. Det var nemlig nok til at Honda kontaktet designerhuset Pininfarina for å tegne deres nye konseptbil, «HP-X». Bilen utviklet seg etter hvert til å bli en prototype ved navn NS-X, som sto for «New Sportscar Experimental». Målet var å utfordre Ferrari på både stil og effekt, og ikke minst på pris og pålitelighet. Det ferdige produktet som kom av samlebåndet i 1991 ble kanskje ikke like stilfull som en Ferrari, ei heller like kraftig. Men de hadde definitivt laget noe ekstremt kult, sportslig, pålitelig og innovativt til en brøkdel av prisen sammenlignet med de steilende hestene fra støvellandet.