Febbre Gialla – 2005 Ferrari F430 Novitec
2005 Ferrari F430 Novitec
Febbre Gialla – 2005 Ferrari F430 Novitec

Febbre Gialla – 2005 Ferrari F430 Novitec

Å kjøpe Ferrari på impuls trodde ikke Daniel kunne være mulig, men plutselig sto han der med Ferrarinøkkelen i hånda.

Det er helt umulig å ikke skille seg ut når du sklir gjennom Skarnes sentrum i en knallgul Ferrari F430, noe Daniel Spildrejorde har fått erfare. Daniel er bosatt i Skarnes, og er en såkalt innflytter i den lille bygda i Innlandet Fylke som rommer drøye 2600 mennesker. Hans bilinteresse startet med et par onkler og en far som drev på med forskjellige bilprosjekter i hans oppvekst. Som 15-åring kjøpte han seg en BMW M3 som han bygde om. Deretter sier han at interessen har utviklet seg og blitt mer omfattende og dyrere. Det går daglig i bil og bilprosjekter, men da på hobbybasis. Eksklusive modeller fra tyske premium-merker har det blitt mange av, samt noen japanske ikoner.
- Jeg hadde nettopp kjøpt en bil inne hos en forhandler og skulle hente den på service, da den ene selgeren der slengte ut at de kunne gi meg en god deal på en gul 2005 Ferrari F430 de hadde stående i butikken. Jeg hadde ikke tenkt at Ferrari var noe som ville bli mulig å få til, men ble nysgjerrig på tilbudet. Tanken om Ferrarien fikk marinere litt mens jeg la ut to-tre biler for salg. Etter en ukes tid hadde jeg solgt unna det jeg fikk til og plutselig var jeg i en posisjon slik at jeg kunne kjøpe den bilen, det var ganske utrolig, forklarer Daniel.

2005 Ferrari F430
Ferrari F430 dukket opp på markedet i august 2005 og ble produsert til 2010. Den tok over for Ferrari 360 og hadde en 4,3 liters F136 V8 på litt over 480 hestekrefter. Designet ble utført av Pininfarina og Frank Stephenson. Bilen var utstyrt med en E-Diff som er en datastyrt differensial som kan variere kraftfordelingen basert på informasjon som styrevinkel og akselerasjon. På Ferrariens Manettino-ratt kan sjåføren velge fem forskjellige kjøremoduser som styrer ECU, bilens elektriske Skyhook-understell, girkassen, gassrespons og differensialen. I USA søkte Ferrari om lov til å slippe unna krav om airbag, noe de til slutt fikk godkjenning for, og kunne fortsette salget av bilen der. Du kunne få den som F430 Spider, altså uten tak, 430 Scuderia med tak og Spider 16M som var en kabriolet for å feire Ferraris 16ende F1 konstruktørmesterskap i 2008. Det var også to spesialversjoner, samt en god del racingutgaver av F430. Med Ferrariens 4,3 liters V8 og den automatiserte manuellkassa designet av Graziano Trasmissioni går bilen fra stillestående til 97 kilometer i timen på 3,6 sekunder og fortsetter helt til du når 315 kilometer i timen.

Les: Superkontroversiell F40 vist frem i Tokyo

Bilen som Daniel kjøpte, ble i sin tid importert av Pettersen Autoimport fra USA hvor tanken var å bruke den som et trekkplaster for å få tak i nye kunder. Det ble derfor bestemt at den skulle customiseres skikkelig. Den ble derfor sendt til det tyske firmaet Novitec. De er spesialister på tuning av Ferrari, Fiat, Alfa Romeo og Lamborghini. Hos Novitec ble det montert mange gromme deler som dFabspeed headers, Fabspeed metallkatalysatorer, Fabspeed X-pipe sportseksos med fjernstyrt spjeldregulering, Novitec Rosso ECU, Novitec Rosso carbonluftfilterboks med sportsluftfiltre, sorte Novitec Rosso lykter og reflekser rundt hele bilen, Novitec Rosso carbonratt med flat bunn, Novitec Rosso girhendler i carbon, Novitec Rosso frontleppe og Novitec Rosso stoffmatter. I ettertid er det også montert Movit 6-stemplet kaliper og 396mm bremseskiver foran, samt 4-stemplet kaliper med 380mm bremseskiver bak.

Les: 1984 Ferrari 308 Koenig Specials

Italiatur til gode
Daniel er som nevnt litt lenger opp i denne teksten innflytter i Skarnes. Han fikk dermed en gylden mulighet til å stifte bekjentskaper i bilmiljøet i området. I og med at Daniel ikke er merkespesifikk så ramlet det inn venner og bekjente fra alle deler av bilmiljøet. Det gjør at han i dag har en vennekrets som har mye forskjellig. De fokuserer mer på å kjøre turer over til Sverige på svingete landeveier, enn de gjør på å henge på den lokale bensinstasjonen. Derfor har også Daniel brukt Ferrarien kanskje uvanlig mye i sitt eie.
- Det blir for dumt å ha en slik bil og bare bruke den i noen få søndager i året. Jeg har brukt min på korte og lange turer, til og med på tur på fjellet. Selv om litt eldre Ferrari har litt frynsete rykte har jeg vært svært påpasselig med å bruke den korrekt og da er den mer eller mindre som en normal bil. Clutchen er jo en svakhet på disse bilene, men med riktig bruk så gikk det veldig bra for meg. Unngå mye køkjøring, samt rygging i bratte bakker. Det er døden for disse clutchene, forklarer Daniel.

Daniel har solgt bilen siden vi i Refuel tok bilder av den, men det er en kjent eier som har tatt over klenodiet. Pettersen Autoimport kjøpte bilen tilbake, da Daniel hadde tatt såpass godt vare på den at Pettersen beskriver den som i tilsvarende tilstand som da den ble solgt i 2017.
- Jeg skulle på en påsketur til Italia og tenkte at jeg ville kjøre Ferrari ned dit. Først ville jeg få den lakkert opp, slik at den så helt strøken ut, men lakkereren somlet så fælt, så det ble reist ned til Italia i en Audi RS6 istedenfor. Nå står Ferrari 458 Italia på ønskelista og da passer det jo bra med en ny italiatur, hvor jeg endelig kan reise i Ferrari, forteller Daniel avslutningsvis.

Les: 1987 Ferrari 328 GTB