Feberdrøm fra 90-tallet på auksjon – Finnefin Chevrolet Caprice
Bilen ble bygget av George Barris. Samme mann som sto bak den ikoniske Batmobilen fra 1966.
Feberdrøm fra 90-tallet på auksjon – Finnefin Chevrolet Caprice

Feberdrøm fra 90-tallet på auksjon – Finnefin Chevrolet Caprice

Resultatet om du blander familietilværelse med Batmobile.

Jeg skal ikke snakke for andre her, men personlig har jeg alltid hatt en liten «guilty pleasure», som ungdommen sier, for 90-talls Chevrolet Caprice. De gigantiske stasjonsvognene med et overheng bak lengre enn en 50-talls Cadillac med brygge. For mange andre er disse bilene et blekt kapittel innen bilhistorien. Uansett hvilken fløy du hører til blant disse meningene, så kan du i det minste glede deg over at under Mecums Indy 2025-auksjon, vil du ha mulighet til å by på en Caprice helt utenom det vanlige.

Denne 1991 Capricen har nemlig fått seg en ombygging som gjør den alt annet enn ordinær. Den har fått det svært så klingende navnet «Nomad’r What», basert på navnet på Chevrolets stasjonsvogn fra 1957 som het Chevrolet Nomad, som spesielt ett designtrekk er inspirert av. Bilen er bygget av ingen ringere enn Barris Customs ved George Barris. Samme mann som står bak den ikoniske Batmobilen i 1966. Vi leker ikke butikk, her!

Bilen ble bygget av George Barris. Samme mann som sto bak den ikoniske Batmobilen fra 1966.

Starter vi i front, så er det ganske så mye som er standard Caprice her. Det er først når man passerer dørene at dette begynner å bli ville greier. Her er sidevinduene fjernet, og det mest iøynefallende med bilen montert. Halefinner! Definitivt inspirert av 1957 Nomad, med store krom-elementer bakover, samt finner, baklys, og krom bakfanger som matcher den nesten 40 år eldre Nomadens stil helt perfekt. Bilen er så utført i en latterlig lekker blanding av gull-brun farge, med et kremhvitt nedre parti som igjen gir deg den tofargede 50-tallsfølelsen. Legg på pin striping på panseret, så har du et seriøst nostalgisk uttrykk med å gjøre. Under panseret står det en 5-liters V8 på 170 hestekrefter som fører ut i et sett Mock lakers side pipes. For komforten sin skyld er det naturligvis en automat med rattgir i bilen. For å fullføre 90-tallsuttrykket er det satt på et sett felger som Boyd Coddington designet tidlig i sitt stadige som bilbygger.

Som om eksteriøret ikke var vilt nok, så er bilen likeså ukonvensjonell innvendig. Seter, dører, paneler og taktrekk er trukket i velur i gull og svart. Begge forsetene har også fått svingfunksjon for enda mer komfortabel inn- og utstiging. I tillegg var den originale bilen høyt utstyrt, med AC, elektriske vinduer og speil, sentrallås, treverk i interiøret, samt AM/FM/CF stereo. Bilen er også en 2+2 å regne, med like deilige seter bak, og med bilens lengde er det fortsatt mulighet til å ha med både barnevogn og store bikkjer i det gigantiske bagasjerommet. Om det ikke allerede har sagt seg selv så langt, så er bilen den eneste som er bygget i denne utførelsen.

Er denne bilen pirret mer enn bare mellomkjøttet ditt, så kan vi informere om at Mecums auksjon vil foregå den 15. mai. Registrer deg som budgiver da vel! Det gjør du for så vidt her.