Denne artikkelen var først på trykk i Refuel Magazine #2-2025.
I 1977 testet Audis chassisingeniør Jörg Bensinger den firehjulsdrevne VW Iltis som var utviklet for forsvaret, og oppdaget at den var overlegen vanlige biler med tohjulstrekk i snøen. Dermed monterte man systemet i en vanlig Audi 80, og oppdaget at bilen fikk enorme mengder veigrep med det nye systemet. En naturlig videreutvikling av dette var tanken om «hvordan blir dette i en rallybil?». Audi fant ut at dette kunne være veien å gå, men oppdaget at regelverket i det som er WRC i dag ikke tillot firehjulsdrevne biler. Audi brukte kløkt og fikk denne loven skrevet om, slik at de kunne forberede sitt inntog med firehjulstrekk i rallyens øverste divisjon, Gruppe B. For veldig mange motorsportfans er perioden med Gruppe B-regelverket selve gullalderen for racing, men det var også en pris å betale for alle de brutale bilene. Utallige sjåfører, kartlesere og publikummere mistet livet som følge av det løse regelverket og de brutale bilene. I 1980 kunne en få kjøpt den aller første Audi Quattroen. I 1982 ble Audi konstruktørmestere i WRC med Michèle Mouton, Hannu Mikkola og Stig Blomqvist som sjåfører. I syv av i alt 12 VM-runder vant Audien, hvor den i tre tilfeller fikk både første og andreplass. Det hersket dermed ingen tvil: firehjulstrekk var framtiden. Det ble bevist til fulle året etter da Hannu Mikkola ble verdensmester i rally i sin Audi quattro, og i 1984 tok Stig Blomqvist VM-tittelen, samt at Audi tok konstruktørtittelen.