Ferrari + Shelby = Ren Magi
En personlig signert beskjed fra Carroll Shelby himself.
Ferrari + Shelby = Ren Magi

Ferrari + Shelby = Ren Magi

Bilen utviklet for verdens farligste billøp klar for auksjon

På auksjonsfronten er det velkjent at enhver Ferrari fra femtitallet innbringer enorme summer, og enda mer hvis vi snakker saftig løpshistorikk. I August skal RM Sotheby’s selge denne 1955 Ferrari 410 Sport Spider, og med på kjøpet får du spennende løpshistorie så det holder, inkludert mye relatert til Carroll Shelby. For folk flest er han mest kjent for sine Cobraer og for at Ford slo Ferrari på Le Mans i 1966, men auksjons-Ferrarien er en av bilene han virkelig skapte sitt navn med. 

Med chassisnummer 0598 CM (som står for Carrera Messicana), ble bilen utviklet for det beryktede landeveisløpet Carrera Panamericana i 1955. Den hadde en 4,9-liters V12 som ga nesten 400 hk med twin spark (24 tennplugger) og tre doble Weber 46 DCF forgassere. Ferrari bygde to eksemplarer av 410 Sport for løpet med karosseri fra Sergio Scaglietti, men i kjølvannet av Le Mans tragedien i 1955 (hvor over 80 tilskuere ble drept), samt stadig raskere løpsbiler langs vanlige veier i Mexico gjorde at man avlyste Carrera Panamericana i 1955. Noe som sikkert var like greit, all den tid 27 mennesker hadde omkommet på de fem løpene som hadde blitt avholdt fra 1950 til 1954.

Men de to Ferrariene kunne allikevel brukes til andre ting, og stilte til start i 1000 km løpet i Buenos Aires i januar 1956. Bak rattet på auksjonsbilen satt ingen ringere enn Juan Manuel Fangio (og Eugenio Castellotti som delte på kjøreoppgavene i det lange sportsvogn-løpet), og han ville ha gasspedalen installert i midten, slik at man fikk bremsepedalen til høyre. Mange omtaler dette som et «strange pedal setup», men det har en fullstendig logisk forklaring. Mange racerførere på femtitallet foretrakk gasspedalen i midten (som var vanlig på mange biler før krigen), dette fordi de følte at de fikk en bedre og mer naturlig «heel and toe» teknikk (som var nærmest påkrevd med datidens gearkasser – en teknikk som innebærer at man bremser og gir motoren det riktige turtallet med gasspedalen samtidig, slik at girkassen glir mykt inn i giret man skal ned i).

Fangio måtte gi tapt med girkasseproblemer til sin rival Stirling Moss og hans Maserati 300S i løpet, og etter at bilene hadde blitt overhalt hos fabrikken i Italia, ble auksjonsbilen kjøpt av amerikanske John Edgar, som plasserte Carroll Shelby bak rattet. Han vant 8 løp med bilen fra 1956 til 1958 i amerikanske løp, hvor det var få biler som hadde noe å stille opp med mot Ferrarien: «Nothing can touch this Ferrari if it runs» uttalte Shelby til Los Angeles Times.

Totalt vant bilen 11 av de 40 løpene den stilte opp i fram til 1958, med førere som Eugenio Castellotti, Richie Ginther og Phil Hill (for å nevne noen) bak rattet, og tok andreplassen både i 1957 og 1958 i det nærmest mytebelagte Cuba GP. Luigi Chinetti, den berømte Ferrari-importøren i USA, kjøpte så bilen, og han hadde den helt til 1980. Siden den gang har den vært restaurert og solgt på auksjon mange ganger (og har nå gasspedalen der man forventer å finne den), og den skal nå selges av RM Sotheby’s i Monterey, California i august. Med på kjøpet får du Shelbys første seierspokal i bilen, samt gratulasjonsbrev fra Enzo Ferrari. Når det gjelder pris er ingen forventet pris oppgitt, men regn med at kombinasjonen Ferrari med dyp løpshistorikk fra femtitallet og Fangio og Shelby bak rattet, blir alt annet enn billig. Som seg hør og bør, dette er tross alt bilhistorie fra aller øverste hylle. Løp og kjøp!