Flottere blir det simpelthen ikke: 1935 Duesenberg SJ Speedster Gurney Nutting
Bilen blir kjørt fram på showparaden foran publikum på Villa Erba.
Flottere blir det simpelthen ikke: 1935 Duesenberg SJ Speedster Gurney Nutting

Flottere blir det simpelthen ikke: 1935 Duesenberg SJ Speedster Gurney Nutting

Med et fantastisk design og en eksotisk bakgrunnshistorie var det ikke så rart at bilen vant Best of Show på Villa d’Este.

Alle bilinteresserte kjenner til Duesenberg som med Model J i 1928 skapte en virkelig legende i bilhistorien. Med lang erfaring fra racing utviklet man en 6,9-liters rekkeåtter med doble overliggende kamaksler og fire ventiler per sylinder som ga 265 hk. Det var en spinnvill effekt da Model J gikk i produksjon i 1929, og villere skulle det bli da motoren ble utrustet med kompressor i 1932 og ble til Model SJ. Da ga motoren 320 hk, som sørget for at bilen kunne klare 167 km/t i andre gir, og opp mot 225 km/t i tredje gir. Det var i en egen liga på trettitallet, og gjorde bilen til en legende i sin egen tid og for all ettertid.

Grunnet voldsomme prislapper var Model J og SJ kun tilgjengelig for de aller rikeste (og for de som virkelig likte å vise sin rikdom), og i en slik liga befant mange indiske maharajaher seg (maharajah er en indisk fyrstetittel). En av disse var Maharajadhiraj Raj Rajeshwar Sawai Shri Sir Yeshwant Rao II Holkar XIV Bahadur, som likte de finere ting i livet. Han bestilte derfor det aller siste Duesenberg SJ chassiset som ble laget i 1935 – chassisnummer 2614.

Alle Duesenberg ble levert som et kjørbart chassis, så var det opp til kunden å velge seg en karosseribygger. Den indiske maharajah gikk til de britiske karosseribyggerne J. Gurney Nutting & Co.Ltd., som kom opp med et fantastisk karosseri med nydelig storslått boattail speedster design. Siden bilen var tiltenkt et fyrstelig liv fikk den et svigermorsete med skjult nedfellbart trinn bygd inn i siden av bilen for enkel påstigning, samt det obligatoriske lysoppsettet med rødt og blått lys på forskjermene, samt vimpler og et par diskrete dekaler fra fyrstedømmet. Hvis ingen lys var på mens bilen kjørte betydde det at ingen kongelig kjørte bilen. Hvis det blå lyset var på viste det at det var Maharajahen selv som kjørte, og hvis det røde var på viste det at hans kone satt bak rattet.

Å få en slik bil ferdig tok sin tid, og da den stod klar var Maharajahen så redd for at Japan skulle invadere India (en høyst reell trussel på sent trettitall), at han i stedet for å få bilen levert til India, valgte å få den levert til hans mansion i Santa Ana, California. Når så krigen var over og alt hadde roet seg ble bilen sendt til India, som fikk sin uavhengighet fra Storbritannia i 1947. Den fant senere veien til USA og General William Lyon, som med årene bygde opp en fantastisk bilsamling som resulterte i The Lyon Collection (han bygde også opp en stor flysamling, som resulterte i Lyon Air Museum). Hans sønn William (gjerne kalt Bill) arvet bilinteressen, og sammen var de to ofte å se på ulike Concours-treff og løpssamlinger på starten av 2000-tallet, og ofte hadde de med seg akkurat denne Duesenberg-bilen.

I 2020 døde General William Lyon, og sønnen William arvet bilene (og familieformuen). I 2023 kom invitasjonen fra Italia, og bilen ble shippet over Atlanteren for å stille i Maharaja-klassen på Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Der endte den opp med å vinne førsteprisen for hele utstillingen, den såkalte Best of Show prisen som velges ut av fagjuryen. Vel fortjent, for en mer fantastisk bil enn dette er det vanskelig å forestille seg.

For den som vil ha en lengre mer utførlig artikkel om bilen og maharajahen vil den komme i Amcar Magazine #6 2023.