Ford lanserer race-mustang for gatebruk!
Ford lanserer race-mustang for gatebruk!
Ford lanserer race-mustang for gatebruk!

Ford lanserer race-mustang for gatebruk!

Har du alltid drømt om å kjøre en Le Mans-bil langs gata? Da kan du oppfylle den drømmen i 2025.

Tidligere i år lanserte Ford sin nye Mustang for verden. Nå har de nettopp avduket Ford Mustang GTD. Ford har tatt en Mustang fra GT3-klassen og lagd en versjon du har lov til å bruke langs landeveien. Det vil være et begrenset antall på 1000 biler som er mulig å få kjøpt. For å få kjøpe en av disse må du gjennom en søknadsprosess som ligner den de hadde for at du skulle få kjøpt Ford GT. Så hva er Ford Mustang GTD? Jo, det er en løpsbil for gata med en 5,2 liters V8 på 800 hestekrefter. For å oppnå denne effekten har de klemt en kompressor på toppen av motoren for å skyve etter luft. Motoren er hentet fra en Ford Mustang Shelby GT500, men denne har kun 760 hestekrefter.

Løpsbil for gata
Ford sier i sin lanseringsvideo at de sikter på sub 7-minutter rundt Nürburgring. Dette har de tenkt til å få til ved å kombinere de 800 hestekreftene motoren produserer og åttetrinns transaksel, mellomaksling i karbonfiber, magnesium-felger og racing-understell. Mesteparten av bilens karosserideler er byttet ut i karbonfiber for å få ned vekten på Mustang GTD, det samme gjelder felgene som er i Magnesium. Karosseriet i seg selv ser helt brutalt ut. Brede skjermer med utlufting, panser med lufteriller og kaldluftsinntak til bremsene vitner om at det er en seriøs maskin som kommer kjørende. Noe av det mer slående på bilen er aerodynamikken som helt tydelig har vært viktig. En aggressiv frontsplitter og en gigantisk vinge som er montert på c-stolpen er noen av grepene Ford har tatt for å la bilen suge seg fast til asfalten. Det er også aktiv aerodynamikk på Mustangen, som er styrt av hydraulikk foran på fangeren.

Om du har tenkt deg på ferietur med din nye Mustang GTD så bør du vurdere hvor mye bagasje du faktisk trenger å ta med. Bagasjerommet er nemlig proppet fullt med det som er et svært avansert understell bygd av Multimatic. I tillegg er deler av det som er bakruta byttet ut med to gedigne luftinntak som kjøler ned transakslen. I race-modus vil ventilen på titaneksosen åpne seg og de hydrauliske demperene slippe ned bilen neste 4cm.

Ikke noen billigbil
Som du kanskje har skjønt så blir ikke dette noen billig affære dersom du har planer om å kjøpe deg en Mustang GTD. Prisen på vidunderet starter på 300.000 amerikanske dollar, eller kjapt regnet om til ca. 3,2 millioner norske kroner. Det er ingen norsk pris tilgjengelig, men at denne blir veldig dyr er det ingen som helst tvil om. Det er derimot fantastisk herlig at en bilfabrikant tørr lage noe såpass heftig i disse miljøtidene. Det skrikes om elektriske biler på alle kanter, og selv Dodge og Chevrolet har tatt livet av både Chargeren, Challengeren og Camaroen.  Mustang GTD vil være tilgjengelig på markedet fra sent 2024 og i 2025.

Du kan se litt mer av bilen i Fords egen video her: