Tommel opp fra Jackie Stewart
Til nå hadde ting gått fort og SVO hadde vært svært effektive, men det skulle vise seg at Fords egen Stuart Frey, visepresident for «product and development», hadde noen kritiske tanker rundt akkurat dette prosjektet. Han kalte inn til møte og gikk gjennom punkt for punkt ting han mente var store risikoer på en bil du kunne selge til millionærer, istedenfor å bygge en bil som du kunne selge til hvermannsen. Han var også svært skeptisk til bruken av et tredjepartsfirma. Problemer med garanti, sikkerhet, økte kostnader og generell kvalitet på bilen var ting Frey dro frem.
- Til syvende og sist var det Stuarts ansvar, og han trodde bare ikke at en håndfull bilgale mannfolk kunne klare dette prosjektet, når han hadde en hær av ingeniører tilgjengelig, fortale Ronald Mucciol, som var planleggings- og programleder for GN34, om møtet med Frey.
Frey avgjorde så at SVO måtte kutte kostnader og se om det var noen billigere alternativer tilgjengelig. De endte opp med å se på Sierraen, som var i rett størrelse og som hadde hatt moderat suksess i USA som XR4Ti-utgave. Italdesign hadde også fått beskjed om dette og ville på ingen måte gå glipp av en stor kontrakt med et av verdens største bilmerker. De tok derfor utgangspunkt i Ford Sierras størrelse og lagde et nytt konsept. Sanden begynte dog å renne ut av timeglasset og Fords ledelse mente at dette var en jobb for Fords egne designere. SVO skjønte at de ikke kunne vinne denne kampen fullt ut, men de ville likevel ikke at GN34 skulle ende opp som en firedørs familiebil. De lagde på fem måneder et konsept selv basert på Sierraen, det samme gjorde som sagt Italdesign, i tillegg til at de hadde Mayaen. Det var dermed tre forskjellige biler som bare fikk nummer fra 1 til 3. Disse skulle konkurrere mot en sportslig BMW, en Porsche 944 og en Ferrari i desember 1984. Overraskende nok vant SVO denne testen og fikk derfor grønt lys til å lage en midtmotors sportsbil, men de måtte klare det på ti måneder. Tiden var derfor knapp.