Dagens biler blir raskere og kraftigere år etter år, noe som fort kan gå galt. Fra motorsykkelverdenen kjenner vi til ulike gentlemens-avtaler mellom de japanske fabrikkene opp gjennom årene om effekt og topphastighet, slik at ikke de raskeste motorsyklene skulle ende opp i et våpenkappløp, samt mange ulike begrensninger for hvor gammel man må være for å kjøre ulike typer motorsykler. I Norge er det f.eks 16-års grense for lett motorsykkel, 18-års grense for mellomtung motorsykkel og 24 års grense for tung motorsykkel. Dette slik at man gradvis skal venne seg til effekten, og dermed være bedre utrustet for å kunne håndtere en veldig rask motorsykkel når den tid kommer.
Men på bilfronten er det lite av slike ting, noe som gjør at en 18-åring lovlig kan kjøre en 2000-hesters gatebil om han så ønsker i de fleste land. Nå vil imidlertid delstaten South Australia i Australia se på muligheten for å innføre lover som gjør at førere av raske kraftige biler må gjennomgå strengere opplærings-krav.