Førstebilen – 1983 Volvo 240
Førstebilen – 1983 Volvo 240
Førstebilen – 1983 Volvo 240

Førstebilen – 1983 Volvo 240

Det som startet med en drøm om litt senk og turbomotor tok helt av og endte med godt over 600 hester. 

Chris Amundsen vokste opp i Hurdal, ei lita bygd hvor det i en kompisgjeng bil som var den store greia. Det var derfor naturlig at lysten på en førstebil var høy da konfirmasjonspengene var talt opp. Chris sin far la vekt på at bilen burde være enkel å skru på, samt billig å vedlikeholde. Det beste alternativet var derfor Volvo 240, mente Chris sin far.
- Jeg kjøpte derfor en Volvo 240 som jeg ville fikse opp til jeg ble gammel nok til å ta lappen. Bilen var litt lurvete med en god del rust, så tanken var først å fikse det, senke bilen og kanskje sette inn en turbomotor, forteller Chris som til daglig jobber hos Aasheim Maskinservice.

Det hele begynte med at Chris plukket ned bilen mer og mer. Til slutt sto han igjen med et tomt karosseri. Det ble sveiset inn nytt stål som erstattet det som med tidens tann hadde blitt krokanfarget. Gatebil var, og er, viktig for Chris sin bilinteresse og «de der Gatebil-greiene tok bare mer og mer av» som Chris selv sier det. 240en ble sakte, men sikkert gjort om til et banebilprosjekt og Volvoen ble derfor bare brukt til øvelseskjøring en eneste gang, før den ble heltids banebil.
- Målet var aldri å bygge en lisensiert bil eller noe slikt, jeg ville bare bli en del av det gatebil-miljøet og få kjørt på bane. Det ble først satt inn en Volvo B230ET-turbomotor før jeg prøvde en 10 ventilers Audi femmer, før jeg til slutt endte opp på en Volvo T5R-motor fra en Volvo V70. Da hadde jeg holdt på såpass mye at jeg bestemte meg for å bygge om resten av bilen også, sier Chris.

Fem gir i revers
Det har faktisk gått 18 år siden Chris kjøpte bilen, og vi har dessverre ikke mulighet til å følge den tidslinjen fra start til slutt. Vi skal derfor ta for oss hvordan bilen står i dag og de modifiseringene som har blitt gjort. Som nevnt er hjertet i bilen en T5-motor fra en Volvo V70 som i original tilstand produserer 182 hestekrefter. Denne er bygd om med shims mellom sylindrene, DP råder, Wiseco stempler og innkortet bunnpanne. Scimec Motor har gjort arbeidet med toppen. Den er portet og har fått hardere ventilfjærer. Scimec har også bygd grenrøret, samt innsuget. Innsuget har et hovedplenum og sekundærplenum med diffusor for optimal luftfløde. Bensinsystemet består av en fuelcell som tre Bosch bensinpumper henter E85 drivstoff fra. Disse pumper det videre til en Nuke Performance bensintrykksregultator som igjen mater en Nuke Performance fuelrail og et sett Bosch 2200cc dyser. Eksosanlegget består av det tidligere nevnte grenrøret fra Scimec som går gjennom en turbo fra Pulsar, videre ned i en 3,5 tommer stor downpipe, videre i et 3 toms eksosanlegg til en spesialbygd Ferrita-potte som har 4 toms utblås ut av den ene bakdøra. På trykksiden har Chris kjøpt en Garrett intercoolerkjerne som han har sveiset på egenbygde endetanker og tilpasset rørgatene perfekt for Volvoens motorrom. Videre bakover har Chris montert en girkasse fra BMW 530D med Coolerworx spakstell og omsveiset clutch-hus for å passe Volvo. Clutchen er en 765 Sachs 6 puck sinterclutch. Fortsetter en videre bakover finner du en BMW mellomaksling. Alt styres av et Maxxecu datasprut med pad inne i bilen. Dette resulterte i en effekt å 626 hestekrefter og 750nm.

- Helt bakerst har jeg gjort et skikkelig stunt. Jeg hadde lyst å gjøre noe litt annerledes, så vi tok mål av bakakslingen på en Audi 90 Quattro og fant ut at den var omtrent like bred som Volvoen, bare noen cm bredere. Det går helt fint, i og med at hjulene originalt sitter ganske langt inn på en 240. Jeg demonterte bakakslingen og skar vekk alt av gulv for å få plass. Deretter snudde jeg hele bilen på hodet og brukte jekkestropper og slikt for å få plassert bakakslingen på rett plass. Deretter sveiset jeg en rør-ramme som akslingen og hjulopphenget kunne være montert i. Årsaken for at jeg ville ha en slik bakaksling var at jeg ønsket individuell fjæring i hekken på den, sier Chris som ikke er redd for å gjøre ting selv.

En utfordring Chris raskt møtte på var at Audiens differensial går i motsatt retning av det resten av drivlinjen gjør. Det hadde da fort endt opp med 5 gir i revers og 1 framover, noe som er ugunstig, med mindre du skal delta på rygge-mesterskap på Zandvoort. For å løse dette ble diffen byttet ut med en differensial fra BMW, en såkalt 210 differensial. Hjulopphenget er også oppgradert. Bak så har Chris lagd egne coilovers. Det gjorde han ved å ta to originale demperrør og sveiset på løse coilovergjenger. Deretter ble det satt inn dempere fra Bilstein og spesialbestilte fjærer på egne mål og ønsket hardhet. Foran er det satt på et sett BC Racing coilovers og fullt styrevinkelitt fra TXR.
- Bak har jeg satt på bremser fra Audi S2, mens jeg foran har 365mm Tenaci bremser foran. Bak har jeg planer om å montere 320mm bremser fra AMG med firestemplet Alkon-kalipre, forteller Chris.

Rally-inspirert bur
På karosserifronten har det også skjedd mye siden denne Volvoen rullet ut fra fabrikken i Sverige i 1983. Etter at rusten var erstattet med rent stål, gikk Chris løs på Volvoens tak. Dette ble skjært ut og erstattet med karbonfiber. Det ble også panseret og bagasjelokket. I bagasjerommet ble det montert den nevnte fuel cellen, samt radiator, batteri og deler av bensinsystemet. Gulvet i bagasjerommet ble kappet ut for å få kjølt ned radiatoren mest mulig. Innvendig er så godt som alt av Volvo revet ut. Stolene er erstattet med QSP bøttestoler og tilhørende firepunktseler, samt QSP ratt. Stående håndbrekk fra Stian Motorsport og Wilwood hengende pedalboks.
- Jeg hadde et bilde av et helbur som er brukt i rally på Volvo 240. Det ble inspirasjonen min for å bygge mitt eget. Da var det bare å kjøpe rør og starte jobben med å kappe og sveise et helbur.

I motorrommet er det også kappet og sveiset mye. Dette er som på mange driftebiler byttet til en sveiset rørramme. I tillegg har Chris valgt å lage en avtagbar front som gjør at det er lettere å gjøre servicejobber, og gir mye bedre tilgang i motorrommet. Avslutningsvis kan vi dra frem at det også er et elektronisk slukkesystem på hele bilen, i tilfelle det skulle brenne.

Mer kjøling
Det har i løpet av årene som har gått blitt mye kjøring på den gamle Volvoen. Chris prøver å få med seg så mye kjøring på bane som lommeboka tillater. Alt av Gatebilarrengement og annen kjøring som ikke krever at bilen er lisensiert, deltar Chris på så fremt han har mulighet.
- Sett fra et par motorhavari er det eneste jeg kommer på var at under den første prøvekjøringen på Rudskogen da bilen var ordentlig ferdig den første gangen, så kjørte vi rundt og merket at bakenden var litt rar. Det var som om den hoppet litt og slang litt. Så ga det seg, så vi prøvde enda en runde og plutselig hoppet bilen skikkelig. Da viste det seg at hjulet hadde løsnet og havnet inni hjulbuen. En overivrig sjåfør hadde vel glemt å dobbeltsjekke akkurat det hjulet, ler Chris.

Det har skjedd litt med bilen siden vi besøkte Chris, så her kommer noen prosjektbilder.

Slike biler blir egentlig aldri helt ferdig. Det er alltid noe som kan fikses, gjøres litt bedre og forbedres. I tillegg til at ting slites med hard bruk på bane. Etter at bildene til denne artikkelen ble tatt har bilen fått ny dekor laget av Secpro, med sponsormerker fra Chris sin sjef. Chris har også jobbet med kjølingen. Nå har det blitt laget en boks i bagasjerommet for å få mer luft gjennom radiatoren, og en liten leppe på bagasjelokket skal hjelpe til med å styre lufta ned i denne boksen.

- Avslutningsvis vil jeg trekke frem at dette hadde ikke vært mulig å få til uten en veldig tålmodig samboer som både har tilbydd en hjelpende hånd når jeg trenger det, samt at hun har bidratt med spons av prosjektet. Det er alfa omega å ha en slik partner, avslutter Chris.