Periodevis restaurering
Jeg svinger inn på en gårdsplass, og ut av det tilhørende huset kommer Erik Sørøy iført skinnjakke og med en sneip i kjeften. I dag har jeg nemlig fått en avtale om å få se på hans utrolig gjennomførte 1970 Chevrolet Chevelle Sport Coupe.
- Bilinteressen fikk jeg av min far. Han var veldig aktiv i Amcar-miljøet, og hadde en 1967 Coronet med 440 som hadde tilhørt Kong Olav. Da er det vanskelig å ikke bli påvirket, smiler Erik.
Så fort han ble gammel nok begynte Erik å jobbe på sjøen, og med inntekt ble det fort amerikansk bil i hus. Det startet med en 1982 Camaro som skulle gå som bruksbil. Den gikk kun ett år før han begynte å plukke på den, og plutselig sto han der med bare et tomt skall. Slik startet hans første bilbygg.
- Til slutt hadde jeg brukt så mye tid og penger på den at jeg følte jeg bare måtte kvitte meg med den. Det var da jeg fant denne Chevellen. 1970 Chevelle har vært drømmebilen siden før jeg kunne krabbe og gå, så da heiv jeg meg på. Bilen var bare et fullstendig opprustet vrak importert fra Florida i 2012, hvor den også hadde gått mesteparten av sitt liv. Den var kjørbar men sliten, og prisen var også deretter, så jeg visste hva jeg gikk til. Den hadde gått igjennom en fæl amerikansk restaurering i 2009, der de bare hadde brettet nytt blekk over den gamle rusten. Da jeg plukket den ned fant jeg døde sjødyr, fiske-skjeletter og drit inne i dørpanelene, så jeg lurer på om den kanskje har vært et offer for flom eller noe i den duren. Jeg begynte å jobbe med den, men jeg ville ikke ha en bil som ble stående i mange år, så jeg rev den fra hverandre hver vinter, og bygde den opp til kjørbar stand før hver sommer. Jeg delte bilen i tre partier, og tok bakpartiet den første vinteren, frontpartiet den neste, og midten den siste. Med andre ord har det vært masse ekstraarbeid med å plukke den ned og opp, men slik blir det når man vil bruke bilen, smiler Erik.