Fra modellbil til fullskala – 1970 Chevrolet Chevelle
Fra modellbil til fullskala – 1970 Chevrolet Chevelle
Fra modellbil til fullskala – 1970 Chevrolet Chevelle

Fra modellbil til fullskala – 1970 Chevrolet Chevelle

En tante hadde uvitende stor påvirkningskraft på en ung Erik Sørøy. Lite visste hun at en modellbil han fikk skulle bane vei for en gang å bli et ufattelig bygg.

Det er en finfin dag da jeg våkner i Rosenes by, Molde. Begrepet ble først brukt på starten av 1900-tallet da dikteren Nils Collet Vogt omtalte byen som nettopp Rosenes by. I 1913 omtales byen som «the city of roses» i en engelskspråklig brosjyre for et cruiserederi. Rosene ble mer og mer brukt i turistsammenheng, og hotelldirektører overrakte rosebuketter om bord til turistskipene som anløp Molde havn. Dette er visstnok en tradisjon som fortsatt holdes i hevd. Jeg har ikke fått noen form for roser enda, men det skal jeg overleve. Etter en kaffekopp hopper jeg i photo-vanen og drar avgårde knappe 15 minutter vest for sentrum.

Periodevis restaurering
Jeg svinger inn på en gårdsplass, og ut av det tilhørende huset kommer Erik Sørøy iført skinnjakke og med en sneip i kjeften. I dag har jeg nemlig fått en avtale om å få se på hans utrolig gjennomførte 1970 Chevrolet Chevelle Sport Coupe.
- Bilinteressen fikk jeg av min far. Han var veldig aktiv i Amcar-miljøet, og hadde en 1967 Coronet med 440 som hadde tilhørt Kong Olav. Da er det vanskelig å ikke bli påvirket, smiler Erik.
Så fort han ble gammel nok begynte Erik å jobbe på sjøen, og med inntekt ble det fort amerikansk bil i hus. Det startet med en 1982 Camaro som skulle gå som bruksbil. Den gikk kun ett år før han begynte å plukke på den, og plutselig sto han der med bare et tomt skall. Slik startet hans første bilbygg.
- Til slutt hadde jeg brukt så mye tid og penger på den at jeg følte jeg bare måtte kvitte meg med den. Det var da jeg fant denne Chevellen. 1970 Chevelle har vært drømmebilen siden før jeg kunne krabbe og gå, så da heiv jeg meg på. Bilen var bare et fullstendig opprustet vrak importert fra Florida i 2012, hvor den også hadde gått mesteparten av sitt liv. Den var kjørbar men sliten, og prisen var også deretter, så jeg visste hva jeg gikk til. Den hadde gått igjennom en fæl amerikansk restaurering i 2009, der de bare hadde brettet nytt blekk over den gamle rusten. Da jeg plukket den ned fant jeg døde sjødyr, fiske-skjeletter og drit inne i dørpanelene, så jeg lurer på om den kanskje har vært et offer for flom eller noe i den duren. Jeg begynte å jobbe med den, men jeg ville ikke ha en bil som ble stående i mange år, så jeg rev den fra hverandre hver vinter, og bygde den opp til kjørbar stand før hver sommer. Jeg delte bilen i tre partier, og tok bakpartiet den første vinteren, frontpartiet den neste, og midten den siste. Med andre ord har det vært masse ekstraarbeid med å plukke den ned og opp, men slik blir det når man vil bruke bilen, smiler Erik.

Retro rebel
Da vi snakket med Erik var han Moldestukets nyeste ervervelse. Før den tid holdt han for det meste på alene, men å komme inn i et likeverdig miljø har hjulpet mye på motivasjonen. Den motivasjonen bør vi være glad for at han fikk når vi ser hva han har bygget.
- Chevellen har fått fullblods pro touring understell med en god gammel big block. Framme i bilen er det sofa, og med rattsleiv. Litt «retro rebel».  Jeg har bygget den i gammel stil men med en moderne vri. Det er ikke slik de vanligvis bygges, men det er slik jeg vil ha den, forklarer Erik.
Det eneste han ikke har gjort veldig mye med på Chevellen er rammen og noe av karosseriet. Ellers er det ikke mange originaldeler igjen.
- Akkurat nå er det ikke en eneste original vinkel igjen i understellet. Jeg har blitt svært fascinert av spesielt understell og dets geometri, og hvor lite justering som faktisk skal til for å få en bil til å fungere optimalt.
Vi var innom at bilen ble tatt parti for parti. Den første vinteren byttet Erik hele bagasjeromsdørken, begge innerskjermene, hele bakstillingen ble byttet til en bakstilling fra UMI Performance, og nye senkefjærer og dempere fra Ridetech ble montert. Foran ble absolutt alt plukket fra hverandre, da alt var fullt av rust. Erik lagde ny torpedovegg selv, fikset hele rutekanalen, og ordnet med ny radiatorsupport. Innerskjermene klarte han å redde, ved hjelp av håndformet stål som han selv fikset og formet i garasjen.

Fra eget hode
- Jeg rev ut motoren som sto i og fikk tak i en gammel 396 cid police big block. Den hadde blitt bygd om til en marinemotor på Notodden, med Penta kamaksel og saltvannskjøling. Jeg rev av alle de bitene og brukte blokka og skallet fra toppen. Så fikk jeg syredyppet hele blokka. Etter det har jeg bygget opp hele motoren selv, om du ser bort fra sliping av veiv. Den har fått moderne oppgraderinger, så nå er det kun blokken som er ikke er ny i motorrommet. Alt er shavet bort, så det har blitt ryddig og fint. Girkassen har jeg også fikset opp, og det er en 3 trinns 400-kasse med lav utveksling i hekken, slik at det skal gå an å faktisk kjøre. I tillegg er alt av eksos håndlaget, forklarer Erik.
Hele forstillingen ble dumpet, og Erik bygde opp sin helt egen forstilling ut i fra egne mattestykker. Den består av Global West nedre bærearmer, SPC Performance fullt justerbare øvre bærearmer. Han har løftet spindlene 1,75 tommer for å fjerne geometriproblemene som Chevellen har originalt. I tillegg er det montert coilovers fra QA1, og hele styreenheten er fra Hotchkis og QA1. Styresnekken er en oppgradert snekke fra en Grand Cherokee, og bremsene er av typen Hydroboost fra en Astro med custom braketter, og skivebremser fra Wilwood rundt hele bilen. Seks-stemplet foran og fire-stemplet bak.
- For meg er sikkerheten i bilen viktig. Jeg vil ikke ha hjertet i halsen og være avhengig av å bremse lenge før den vanlige trafikkflyten for å ikke havne i en ulykke, og det er også derfor jeg har bygd den slik jeg har, forklarer Erik.
Felgene er fra Billet på 18 x 8 foran og 20 x 10 bak. De omkranses av 245/35-18 dekk foran og 275/30-20 bak, med tanker om å kanskje få på 285 ved neste dekkjøp. I likhet med motorrommet, så er også alt barbert bort utvendig, derav emblemer, dørhåndtak og kromlister, og door poppers har blitt montert.

- Skylder på tante for alt
Vi var inne på det i overskrift og ingress. Grunnen til at det var akkurat 1970 Chevelle som ble drømmebilen var en tante som han fikk en modellbil av. En rød Chevelle med svarte striper av modellen 1970. Denne står fortsatt på hyllen hjemme hos Erik.
- Jeg visste allerede før jeg kom i puberteten at en slik en måtte jeg ha. Og nå har jeg det, smiler Erik, og fortsetter:
Det er noe med linjene på bilen. Og den er kun akkurat slik i dette modellåret. I mine øyne er det den råeste og mest brutale muskelbilen som ble bygget på den tiden. Doble frontlykter, firkanta baklykter, ja hele bilen er egentlig helt riktig, spør du meg.
Interiøret sto klart bare en uke før vi var på besøk.
- Hele interiøret er nytt bortsett fra dashbordet. Dashbordet har jeg rensket helt, og jeg har satt i Retrosound radio for å beholde stilen, samt digitale instrumenter fra Dakota. Det sto i en uoriginal sofa da jeg kjøpte den, men jeg skaffet meg en ny fra en 1972 Monte Carlo som jeg sandblåste rammen på, fikset skum til og fikk trukket opp. Taktrekk, dørtrekk og teppene er også ganske nytt, forteller Erik. Etter vi var på besøk har han også fått montert et Vintage Air apparat i bilen, som er helt skjult, for igjen å holde stilen.

Bryllupsfotografering
Resultatet er helt utrolig, og da spesielt når man har i bakhodet at absolutt alt er gjort selv, sett bort fra slipingen av veiv. Alt teknisk, elektrisk og karosseriarbeid er gjort selv, og de karosseriplatene han ikke har klart og fått tak i har han bøyd til selv her i garasjen. Til og med lakken er gjort i garasjen. Da snakker vi en liten garasje i et boligfelt, og ikke et full size custom-verksted i California.
- Det finnes alltid en måte så lenge man vil det nok. Jeg synes utfordringene med bygget bare har vært gøy, forteller den entusiastiske Romsdalingen.
Erik har hele tiden vært klar på at bilen skal brukes, og det er også noe av det han vil vise med Chevellen. For til tross for den utrolige jobben som er lagt ned, så brukes bilen. Ikke bare etter den ble ferdig, men også underveis i prosessen. Deriblant på hans eget bryllup.
- Det må være mitt beste minne med bilen. Jeg fikk akkurat slengt sammen bilen til bryllupet, og jobbet dag og natt uka før for å få den til å i det hele tatt gå. Det gikk akkurat, men under bryllupsfotograferingen fikk jeg motorstopp, og det ble bare kaos. Vi satte oss fast på plena og satt nesten fyr på den. Så ville ikke choken fungere og dermed fikk vi heller ikke start. Så manglet vi strøm. Totalt kaos. Det var kjempegreier, ler Erik, og bekrefter at han kom seg til sin egen bryllupsfest i sin helt egen Chevelle til slutt.