Frozen White – 2010 Ford Focus RS
Frozen White – 2010 Ford Focus RS
Frozen White – 2010 Ford Focus RS

Frozen White – 2010 Ford Focus RS

Ole-Johans interesse for Ford startet med Mustang, men selv kjører han rundt i det som kan minne mer om en rallybil.

Ole-Johan Mayer er bosatt på Hadeland og jobber til daglig som mekaniker. Han skrur da på landets nye og gamle Volvoer, men på fritiden er det Ford som gjelder. Interessen for biler er relativt lett å spore opp for Ole-Johan. Hans far er bilmekkaniker og hans onkel er også bilinteressert, på den måten ble bil et naturlig samtaletema i oppveksten. Etter hvert stakk Ford Mustang seg ut som en klar kandidat på drømmebil. Etter at Ole-Johan kjørte opp har det blitt flere Forder, men av økonomiske hensyn mer fornuftige modeller enn gamle Ford Mustanger.
- Etter hvert kikka jeg litt etter en Ford Focus ST for å ha som bruksbil, og kom over denne Ford Focus RSen. En kompis av meg var på besøk da og han sa bare «vi drar å ser på den». Togbilletter ble bestilt og jeg snakka med forsikringsselskapet for få en viss ide om hva dette ville koste meg, også dro vi til Tønsberg for å se på den. Det endte med å bli et relativt spontant kjøp en fredags ettermiddag, forteller Ole-Johan.

På dette tidspunktet var bilen en original 2010 Ford Focus RS som da var blitt åtte år gammel. I følge Ole-Johan var bilen i bra stand, men hadde en del bruksmerker, så den var ikke strøken. Det første som ble gjort var å lakkere ventilene på panseret sorte. Deretter skaffet Ole-Johan et sett med brukte Eibach senkefjærer som ble montert på bilen, paret opp mot et lekkert sett med hvite OZ-hjul. Han lagde også noen kjølekanaler til bremsene foran. For litt ekstra godlyd ved pådrag ble den originale eksosen byttet ut til fordel for et Milltek eksosanlegg. En annen resirkventil ble også montert, samt at stivere motorfester ble montert.
- Etter bildene av bilen ble tatt har jeg gjort enda litt mer med den. Senkefjærene er byttet ut med et sett H&R coilovers, og OZ-felgene er byttet ut med et sett fra Rotiform. Jeg har lakkert bremsekaliperene og fått på et sett EBC yellowstuff bremseklosser med tilhørende bremseskiver hele veien rundt. Airtech intercooler steg 3 er også montert. Den er kanskje noe overkill, men jeg synes den fyller ut så godt og ser visuelt lekker ut, at jeg gikk for den. Veivhusventilasjonen på disse bilene er kjente for å skape litt trøbbel, så denne har jeg oppgradert med en bedre versjon av original veivhusventilasjon.

2010 Ford Focus RS
Andre generasjon Ford Focus kom på markedet i 2005 og gikk helt frem til 2014. Det er kanskje ikke så mye spennende med selve bilen, hvert fall for en bilentusiast, men Ford valgte å lage noen modeller med fres i. I 2005 kom Focus ST, en bil utstyrt med en 2,5 liters rekkefem med turbo som produserte 225 hestekrefter. To år senere, i 2009, kom Focus RS Mk 2. Ford var sikker på at denne bilen ville bli en salgssuksess, mye takket være oppskriften på selve bilen. Den var kompakt og ble levert med hele 301 hestekrefter og 440 Nm. Fra stillestående til 100 kilometer i timen går det under seks sekunder. Dette mye takket være motoren som står foran. Det er en modifisert Volvo-motor på 2,5 liters slagvolum fordelt på fem sylindre. Den har så en BorgWarner K16-turbo som klemmer ut 1,4 bar med trykk. Innsiden ble modifisert med smidd veiv, bedre stempel og coating på sylindrene, samt variable tenningstider. For å jobbe litt i mot torque steer, som ofte er en utfordring på framhjulstrekkere, så er det satt inn en Quaife Automati Torque Biasing LSD, spesieldesignet RevoKnuckle forstilling. Kosmetisk er det montert en dramatisk spoiler på bagasjeluka, samt at det er en stor venturitunell bak på bilen. Focus RS kom i tre farger, Ultimate Green, Performance Blue og Forzen white. Focus RS ble også brukt i rally, da blant annet kjørt av Colin McRae, Carlos Sainz og Markus Grönholm.

Siden kjøpet av bilen har Ole-Johan, som beskriver seg selv som ganske sjenert, blitt en del av Ford ST RS Club Norway. Der har han blitt tatt godt imot og fikk raskt gode bekjenter i miljøet. Ole-Johan har også dratt rundt på lokale Ford-treff, blant annet på Notodden. Hjemme på Hadeland har Ole-Johan og en kompis begynt å dra i gang en bilklubb for likesinnede, denne har de kalt «Daily Driven Static». Dette for å samle personer med samme interesse som de selv.

- Planene for Focusen fremover er å få den hundre prosent. Det er mye småting som bør gjøres for å få den strøken, så drømmen hadde vært et strøk lakk og fått gjort bilen strak igjen. Noe annet er selvfølgelig big brake kit hele veien rundt, samt mer effekt, men jeg er opptatt av at dette skal bli godkjent. Derfor må jeg gjøre research først for å se hva som er mulig å få til, avslutter Ole-Johan.