Gårdstraktoren – 2002 Subaru Forester Turbo Widebody
2002 Subaru Forester Turbo
Gårdstraktoren – 2002 Subaru Forester Turbo Widebody

Gårdstraktoren – 2002 Subaru Forester Turbo Widebody

Celine har forvandlet en godt brukt bruksbil til en skikkelig showstopper.

Inne i verkstedhallen til Tesla Tønsberg står Celine Alise Leviathana, som til daglig jobber som bilmekaniker. Når arbeidsdagen er over, skifter hun til sivile klær og spankulerer ut på parkeringsplassen der gårdstraktoren hennes står; en 2002 Subaru Forester Turbo.
- Jeg har en bilinteressert far som dro meg med på bilshow, messer og treff i oppveksten. I tillegg ble jeg, som mange andre på min alder, hekta da The Fast And The Furious-filmene gikk på kino. Det var jo langt unna det pappa var interessert i av biler, men det var noe med de japanske bilene og alle fargene som fanget interessen min. I tillegg har jeg jo spilt uendelig mange timer med dataspillet Burnout Paradise, blant annet, så det har stort sett gått i bil siden jeg var lita, forteller Celine.

Samtidig som hun kjørte opp, møtte hun også forloveden sin Sondre Nilsen. Vi har tidligere gjort en videosak på hans Honda S2000, som du kan se her. Hans interesse for japanske biler og da spesielt Honda, påvirket også Celines valg av førstebil, som var en fjerde generasjons Honda Prelude.
- Den bilen var i sånn stand at den ikke var lov på veien, så jeg fikk en bratt læringskurve for å få den bilen godkjent igjen. Etter hvert begynte firehjulsstyringa på den bilen å tulle, noe de har en tendens til å gjøre, så det endte med at den svingte av seg selv på E18 en vinterdag og slengte meg rundt midt på veien. Da var jeg ferdig med fremhjulstrekker, ler Celine.

Subaru for alle penga
Hun bestemte seg fort for at Subaru var det som fristet mest og det ble kjøpt inn både en Legacy og en Impreza før hun skjønte at det var Forester hun egentlig trengte. Det var dessuten kjekt i og med at hun er driver med hest og trenger noe til å trekke henger med.
- Jeg bestemte meg for at jeg ville ha en litt morsom utgave og satte dermed noen krav. Den skulle ha toliters turbomotor, manuell og være rød. Etter hvert oppdaget jeg at det finnes bare en liten håndfull av de, så det tok tid før det kom en til salgs. Et år etter jeg begynte letinga fant jeg til slutt en bil i Sogndal. Den hadde gått ganske langt, men var klin original. Da måtte jeg bare slå til, sier Celine videre.

Her kan du se video på Erik Rokkones Subaru Impreza WRX STI V-Limited

De første årene fungerte bilen som bruksbil og gårdstraktor, den har derfor kjørt voldsomt langt med hestehenger, høyballer og halmballer. Selv om den fungerte som bruksbil, fikk den likevel noen modifiseringer også helt i starten. I 2018, året etter Celine kjøpte bilen, ble det montert coilovers og bilen ble senket 12cm. Deretter fulgte ny intercooler, samt Invidia catback eksos og en dumpventil for heftigere lyd. Større og heftigere stereoanlegg og ny multimedieskjerm ble også montert, samt STI-ratt og noen Recarostoler fra Mitsubishi Lancer EVO 10 i 2019. Utvendig ble det gjort flere oppgraderinger det året, blant annet takvinge fra Syms og panserscoop i WRX-stil fra samme produsent.

- Jeg ville også ha panserbeskytter, men det var mer utfordrende å få tak i enn jeg hadde tenkt. Jeg tok kontakt med Subaru Norge, men de klarte ikke hjelpe meg fordi de hadde aldri bestilt og montert slikt på Forester før. Jeg måtte derfor henvende meg til Japan for å få tak i en. I det samme vaset lagde jeg meg en grill med netting fra en BMW M5-fanger og fjernet lyktespylerne på bilen. Da jeg skulle få lakkert delene til bilen oppdaget jeg at bilen var ikke Cayenne Red, som disse bilene kom i, men den var lakkert i subarus Berry Red. Når dette ble gjort aner jeg ikke. I 2020 bestemte jeg meg for å pensjonere bilen som bruksbil og la den få et liv som entusiastbil videre, sier Celine.

Se video fra Subaruklubbens isbanetreff i Funäsdalen

Først i verden
På et tidspunkt fikk Celine en hyggelig henvendelse firmaet Fenderist som ønsket å få til et samarbeid med Celine. De sendte så over et breddekit til Foresteren hennes, som gjorde bilen 5cm bredere på hver side. På det tidspunktet var det kun hun og en drifter i Canada som hadde kittet, noe som gjorde at de to samarbeidet litt om tips og triks for å få tilpasset dette best mulig. En utfordring her er jo å finne felger som passet, men 59 North Wheels ønsket å bistå i Celines prosjekt og sendte over et sett D007-felger i 11x19 tommer med et-5. Med mye tilpassing, justering, banking og kapping gikk til slutt felgene inn i hjulbuene slik at det ser bra ut. For at kittet skulle passe med fine hjulvinkler ble den senket enda mer enn den allerede var. Til slutt endte bilen opp med å være 25cm lavere enn en original Forester. Det igjen bydde på nye utfordringer. Motoren ble dermed hengende for lavt og måtte heves, så den er løftet 3,5cm opp for å unngå mer subbing. Samtidig som dette ble gjort ble det også satt på et sett med GT Spec-B bremser fra Subaru Legacy på bilen fra en japansk donorbil.  

Da bilen sto klar var Celine faktisk den første i verden med det kittet på en veibil, noe hun synes er kult. Den har nå fått et utseende som Celine liker godt, og det originale leppekitet fra Subaru hjelper på. Hun anser dette som et langtidsprosjekt, selv om hun har kommet i land med store forandringer, men legger ikke skjul på at en ny motor har streifet tankene hennes.
- Jeg har bestemt meg for at dersom motoren havarerer skal jeg sette inn en STI-motor, men det virker ikke som det er noen umiddelbar fare for det. Selv om motoren har gått 300.000 kilometer så er den tight og fin, samt helt uten ulyder. På grunn av giringa Foresteren har er den også relativt kvikk selv om den bare har 177 hestekrefter, avslutter Celine.