Gjenfødt Legende: Audi IMSA GTO på Oslo Motor Show 2023
Audi og firehjulstrekk har i lange tider skremt vannet av andre konkurrenter i racing
Gjenfødt Legende: Audi IMSA GTO på Oslo Motor Show 2023

Gjenfødt Legende: Audi IMSA GTO på Oslo Motor Show 2023

På Oslo Motor Show kan du få oppleve en tilnærmet perfekt kopi av den legendariske Audi IMSA GTO som sjokkerte amerikanerne på slutten av 80-tallet. Audi-entusiast Rainer Bonetsmüller, som selv har vært aktiv racing sjåfør, ønsket å kjøpe en Audi 90 Quattro IMSA GTO, men fikk beskjed fra Audi at dette ikke var mulig. De har selv bil nummer 4 stående på sitt museum.

Bonetsmüller følte at en Audi IMSA GTO ikke burde støve ned på et museum og ønsket en bil han kunne kjøre med for å gjenskape flammene, følelsen og lyden av denne legendariske bilen. Han klarte å spore opp Karl Hasenbichler som jobbet med Audi sine racingmotorer helt fra rallytidene i starten av 1980-tallet til han pensjonerte seg i 2015. Sammen gjenskapte de bilen fra frontlykter til baklykter og nå kan du også få oppleve denne lekre bilen på Oslo Motor Show 2023.

Gjenskapte bilen fra topp til tå
Hasenbichler var ikke bare en mekaniker, men også en dyktig sjåfør. Karosseriet som ble brukt til å gjenskape denne bilen var orginalt en Audi 80 Competition som den finske sjåføren Pertti Kuismanen kjøpte for å kjøre rally med på 90-tallet. Noen ganger ble den også kjørt av Hasenbichler selv, for han jobbet sammen med Kuismanen, og de ble et godt team som vant flere anerkjente løp.

Bonetsmüller kjøpte bilen av Kuismanen på starten av 2000-tallet, og kort tid etter startet jobben med å bygge sin egen Audi IMSA GTO.
- Jeg bare elsker Audi! IMSA historien har så mye spennende for seg, og jeg ønsket å ha en del av det. Audi har den originale No. 4-bilen i sitt museum, men tar den kun ut for spesielle eventer, fortalte Bonetsmüller i et intervju med Grassroots Motorsports.

Bonetsmüller spurte Audi om å få bygge en replika av Audi IMSA GTOen, og fikk 100 % velsignelse til dette.

De tok Audien som han hadde kjøpt fra Kuismanen, ettersom Audi 80 har et helt identisk tak som Audi 90, så ble resten strippet ned og bygd opp på nytt. Hasenbichler ville bygge en tilnærmet identisk kopi. Han fant de originale tegningene av bilen i USA og de valgte å bygge deler av bilen i Kevlar, akkurat som på originalen.

- Bilen har også en sekstrinns manuel girkasse, akkurat som det var i 1989, og den har en fungerende revers, som også var påkrevd, forteller Hasenbichler til Grassroots Motorsport.

En kikk under panseret

I 1989 måtte Audi begrense kraften de kunne få ut av motoren på grunn av reguleringer fra IMSA, men nå derimot..

- Nå som vi ikke må begrense noe har vi klart å presse motoren opp til 3,3 bar med turbotrykk. Det er også over 800 hestekrefter her nå, mer enn det var på originalen, forteller Hasenbichler.

I tillegg til at motoren er sterkere enn på legenden selv, er det et par andre små detaljer som også skiller seg ut. Baklyktene stammer fra en Audi 80, og ikke en Audi 90 som i 1989 og eksospotten spytter ut flammene litt nærmere bakhjulene enn på den originale.

- Men alt annet er helt nøyaktig likt som på tiden da den herjet i IMSA, sier Hasenbichler her.

Et tilbakeblikk til 1980-tallet

Motorsport har alltid vært en arena hvor grensene for teknologisk innovasjon og menneskelig mot er utfordret. Det er en verden hvor hestekrefter, aerodynamikk og drivstoffeffektivitet sammenflettes i et kappløp mot seier. I denne ekstreme idretten finner vi ofte maskiner som blir legender i seg selv, og en av disse er Audi IMSA GTO.

Audi, det tyske bilmerket med en velkjent forpliktelse til avansert teknologi og overlegen ytelse, steg inn i den amerikanske IMSA GTO-serien på slutten av 1980-tallet med en maskin som skulle komme til å endre motorsportens historie. Audi IMSA GTO, med sitt dristige design, banebrytende teknologi og overveldende kraft, ble ikke bare en dominerende kraft i motorsporten, men også et symbol på hva tysk ingeniørkunst kunne oppnå.

Bilens grunnlag var den allerede imponerende Audi 90 Quattro, en firehjulsdrevet perle som kombinerte komfort og ytelse på veien. Men for Audi var dette bare begynnelsen. De satte seg ambisiøse mål om å ta denne gatemaskinen til det ultimate nivået - racing.

Den teknologiske overføringen fra gate til bane var en kompleks oppgave, men Audi tok den på seg med besluttsomhet. De modifiserte chassiset, oppgraderte suspensjonen og implementerte en kraftigere motor. Den legendariske 2,2-liters inline-5-motoren ble et kraftverk som leverte hestekrefter som fikk konkurrentene til å skjelve. Men kanskje det mest imponerende var Audis Quattro-firehjulsdriftsystem, som ga bilen overlegen trekkraft og stabilitet, selv under de mest krevende forholdene på banen. Dette systemet ble et signaturmerke for Audi og banet vei for deres dominans i racing.

Sjokkerte amerikanerne

Etter å ha dominert Trans-Am løpene i 1988 med en Audi 200 hvor de vant både «The drivers championship» med Hurley Haywood, og «The constructors championship» , tok Audi steget inn i IMSA i 1989. De ville vise amerikanerne hva man kunne få til med en Audi. Resultatet ble at Audi endret innstillingen og påvirket amerikansk motorsport for alltid.

Audi rekrutterte sjåførene som vant Trans-Am i 1988, men kom dårlig i gang med sesongen. Det var først i løp nummer tre at de deltok med Audi 90 Quattro IMSA GTOen, men slet med begge bilene. Etter tre løp stod laget med 0 poeng. Bilen var den første fra Audi som hadde «real-time» monitorering av bilen, og de brukte denne dataen til å perfeksjonere bilen ytterligere. Og i det fjerde løpet sjokkerte de alle med å endre på 1. og 2. plass.

De fortsatte varierende videre i sesongen, med noen oppturer og en del nedturer. Men de samlet med seg poeng der de kunne, og alt lå an til at de kunne ende sesongen med en seier. I det siste løpet ble det tatt en upopulær avgjørelse om å bruke utestede deler til motoren for å forsøke å sikre Audi en fordel. Dette ville til slutt gjøre at Audi kom på andre plass i «The constructors championship», og deres sjåfør Hans Stuck endte to poeng bak 1. plassen sammenlagt Året etter valgte Audi å forlate IMSA for å satse på DTM touring car series i stedet, men på Oslo Motor Show kan du få selv få se hvor rå denne Audien er!