Gjenopplev stemningen fra Fyresdal Reunion
Gjenopplev stemningen fra Fyresdal Reunion
Gjenopplev stemningen fra Fyresdal Reunion

Gjenopplev stemningen fra Fyresdal Reunion

Gjenopplev stemningen fra Fyresdal Reunion

40 år siden den første norske dragracing-historien ble skrevet i den lille bygda Fyresdal, var sirkuset tilbake i juli.

Fredag i fyr og flamme

Værmeldingen hadde meldt strålende sol og en temperatur som var oppe og sniffet på 30-tallet, og denne helga hadde meteorologene virkelig vært oppe og nikket. Lenge før det var så mye som en bil på stripa danset varmebølgene taktfast ned den til sammen 1200 meter lange rullebanen. Det var tydelig at arrangementet hadde nådd langt ut, for allerede da vi ankom området natt til fredag var det fullstappet i depot-området. Et område som for øvrig var dekket i sand, grus og dødt gress etter den allerede varme sommeren. Her hadde lagene sine mobile verksted og soveplasser, i tillegg til at det var satt opp finbilparkering for biler fra 1978 og eldre på området. Begge steder selvfølgelig åpnet for et nysgjerrig publikum for å få sett både de kjappeste og fineste bilene som helgen kunne by på. I tillegg til dette hadde AMCAR med seg en diger stand med utstilling av «Sundance Kid», Norges første dragster. I tillegg sto det en line-up med andre legendariske biler i norsk bilhistorie linet opp foran standen, i form av Rune Fjelds Plymouth Arrow, Valsjø-familiens Corvette Mako Shark, og Ludvig Bjørnstads «Headache». Her ble det også satt opp VIP-telt, der både tidligere førere og dragrace-pionerer kunne nyte litt skygge, iskald limonade og utveksle mimrende historier.

40 år tilbake i tid

Før i tiden

Man ble virkelig sendt på en fantasifull reise 40 år tilbake i tid av å lytte til de erfarne gutta inne i VIP-teltet. Flere av gutta var ikke bare til stede for 40 år siden, men de var også en del av den harde kjernen som gjorde at det i det heletatt ble arrangert et løp. De kunne fortelle om hvorfor et såpass avsidesliggende sted som Fyresdal fikk æren av å være arrangør. Det var rett og slett bare her de fikk lov til å avholde et slik løp. Under planleggingen hadde de kartlagt opp mot 30 rullebaner som ikke lengre var i bruk. Av alle disse var det kun denne i Fyresdal som var positive til arrangementet. Blant legendene i teltet satt blant annet Ludvig Bjørnstad, Arild Christiansen, Knut «Scooter» Rønneberg, Jørn «Høvding» Jakobsen, Rune Fjeld og Fred Larsen. Publikumsoppmøtet var stort i 1978, men ingenting kan slå antallet tilskuere de neste par gangene det ble arrangert tidlig på 80-tallet, da det antas å ha vært opp mot 20.000 besøkende.

Løpsk lørdag

Etter fredagens trening og kvalifisering var det klart for løp og kjøring på lørdag. De tøffeste gutta og jentene konkurrerte i alt fra Street Legal, DR klasse 1,2 og 3, STSS, Pro street, Competition og SVDA. Været var fortsatt varmt og intenst, noe som også gikk utover løpet. På grunn av alt for varm asfalt måtte startplata kjøles ned for å bevare asfalten. Om ikke kunne vi fått Flåklypa Grand Prix-tilstander med opprevet asfalt. Gutta i VIP-teltet mintes en dårlig asfalt da de selv var her og kjørte, og refererte til at de selv hadde fått støpt en startplate i betong den gangen de kjørte. Til tross for litt problem med varmen ble arrangementet gjennomført på en profesjonell måte, uten ulykker og god flyt i det som foregikk ute på banen. Finbilparkeringen ble også fylt opp til randen med det deiligste amerikansk bilkultur kan by på. Publikum fikk virkelig det de hadde betalt for i form av god underholdning fra alt fra juniordragstere til Funny Car-dragsterne.

Stille søndag

Finaledagen som skulle gå denne søndagen føltes som en hvilken som helst annen dag. Men det viste seg at dette skulle bli en langt vanskeligere dag enn det alle hadde håpet på. Samme natt hadde det nemlig skjedd en båtulykke ute på Fyresvatn, og naturligvis er det noe som treffer hardt på et lite lokalsamfunn som det Fyresdal tross alt er. Med respekt for ulykken og de involverte ble det derfor tatt en avgjørelse om å avlyse dagens løp, noe alle hadde stor forståelse for. For å likevel sette et verdig punktum på det som hadde vært en fantastisk helg, ble det kjørt en oppvisningsrunde ute på stripa, der alle som ønsket kunne kjøre strekningen i et langt roligere tempo enn hva som er normalen. Dette ble et perfekt øyeblikk for Roy Valsjø, til å vise frem deres Mako Shark på stripa igjen, der hans far Einar Valsjø vant klassen Modified Stock for 40 år siden. Han fikk i tillegg kjøre først i paraden. Bak han fulgte et titalls biler fra alle klassene som hadde kjørt denne helga. Hele paraden ble en flott markering, både av respekt, men også for det flotte arrangementet som Fyresdal Motorsportklubb hadde lagt ned tid, blod og svette i. Til slutt ble de frivillige for arrangementet også hedret, da de ble stilt opp på startplata for å motta en rungende applaus fra det som må sies å ha vært et fantastisk publikum gjennom hele helga.