GM slipper Chevrolet Corvette C9-konsept
GM slipper Chevrolet Corvette C9-konsept
GM slipper Chevrolet Corvette C9-konsept

GM slipper Chevrolet Corvette C9-konsept

Dette konseptet er det første av i alt tre konsepter som blir vist i år.

Tiden flyr i godt lag, og utrolig nok er det allerede seks år siden Corvette C8 med midtmontert motor ble vist for første gang. Med det tatt i betraktning, så er det kanskje ikke så overraskende at GM allerede er i gang med å utvikle den nye Corvette C9. Nå har de gitt oss de første hintene av hvordan den nye sportsbilen kan bli seende ut, takket være GMs europeiske designsenter i Storbritannia, som har lansert dette konseptet.

Det skal sies. Dette konseptet er neppe av den typen som er veldig nære det som til slutt vil bli den ferdige produksjonsbilen. Det er nok mer et tradisjonelt konsept. Et slikt som utforsker designretningen de tenker å ta, men som samtidig kan droppe noen hint om hva som kan komme i fremtiden. Dette konseptet er det første av i alt tre som vil presenteres i år, og konseptene kommer fra GM-studioer spredt over hele verden. Rapporter fra Autocar sier at det tredje konseptet kan debutere på Goodwood Festival of Speed i juli. De tre konseptene vil være til stor hjelp for å fore den nye produksjonsmodellen til Corvette som planlegges å slippes i 2028.

Tilbake til akkurat dette konseptet. Det kan fort se ut som GMs designere har blitt store fans av hyperbiler som Aston Martin Valkyrie. En bil som ble designet bare 18 kilometer bortenfor GMs europeiske designstudio. Samtidig ser man tydelige designtrekk til Corvette. For selv om den nedre delen av bilen ser veldig smart-ass aerodynamisk ut, så finner man masse trekk på den øvre siden. Framskjermene kan definitivt ses på som et bekjennende nikk til C3, eller kanskje mer spesifikt til Mako Shark-konseptet fra 1965. Kanskje den mest åpenbare hyllesten fra konseptbilen er bakruten. Akkurat som den legendariske 1963 Corvetten, så er denne splittet.

Det å ha marktrykket via den nederste delen av bilen og ved hjelp av tuneller under bilen, så ser det ikke ut til at det er behov for noen diger vinge bak. En annen spennende del ved konseptet er at det tydelig er måkevingedører.

Konseptet stammer altså fra GMs avanserte designsenter i Royal Lemington Spa i England, med en baktanke om å komme nærmere Europa sammen med Cadillac. Det blir spesielt viktig etter at GM solgte Opel og Vauxhall til Stellantis i 2017. Senteret er ledet av Julian Thomson. Mannen man sist hørte noe fra da han var designsjef hos Jaguar. Han har også jobbet for Volkswagen og Lotus, hvor hans mest berømte verk ble til. S1 Elise.

GMs seniorvisepresident for globalt design, Michael Simcoe, sa følgende om konseptet:
- Som en del av det nye kreative arbeidet med Corvette, så har vi spurt flere studioer om å komme med hyperbil-konsepter, noe vi vil se mer til senere i år. Det er viktig at man har Corvettes historiske DNA, samtidig som hvert studio kan komme med deres unike tolkning av prosjektet. Det er akkurat slik avanserte designstudioer skal fungere. Man skal pushe grenser, utfordre det tradisjonelle, og klare å forestille seg hvordan det blir til slutt.