• Artikler
  • Podcast
  • Kalender
  • Garasjen
  • Om
  • Blogg
Bli medlem
Godbiter fra Classic Motor Show: Over 300 ulike merkeklubber på en klassikermesse.
Godbiter fra Classic Motor Show: Over 300 ulike merkeklubber på en klassikermesse.
Godbiter fra Classic Motor Show: Over 300 ulike merkeklubber på en klassikermesse.
Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Godbiter fra Classic Motor Show: Over 300 ulike merkeklubber på en klassikermesse.

Tekst Lord Arnstein Landsem Bilder Lord Arnstein Landsem

Liker du grasrot-mangfold i bilhobbyen, så er Classic Motor Show i Birmingham en innertier. Se billedkarusell.

Intet sted blomstrer grasrot-delen av bilhobbyen som i England, og det årlige Classic Car Show i Birmingham er et strålende eksempel på akkurat det.

Engelskmennene er råe på bilhobby. De har verdens kanskje to flotteste arrangement uansett kategori: Festival of Speed og Revival, begge på Goodwood, og i tillegg har de flere prestisjetunge Concours-event, mengder med motorsport-events (det kryr av racerbaner og ulike løpsserier på øya), samt en enorm mengde bilentusiaster. Det gjør at man også har flere spesialister innenfor ulike fagfelt når det kommer til reparasjoner, service, overhalinger etc enn noe annet land. Men framfor alt er engelskmennene flinke til den hverdagslige delen av bilhobbyen. Som betyr at selv de med de enkleste personbil-modeller finner likesinnede, hvorpå man lager en klubb, også har man en sosial greie med alt fra felles turer og treff til deling av kunnskap om fiksing av bil.

Dette ser man tydelig når man turen til messeområdet NEC like utenfor flyplassen i Birmingham (messen er så nær at man ikke trenger taxi), som i årtier har holdt Classic Motor Show i november hvert år. Her får man se rundt 3000 klassiske biler av ulikt slag, og med mer enn 300 merkeklubber rundt om blir det mye variert. Så å si alle klubbene er også fullt tilgjengelige for den gjennomsnittlige bemidlete bilentusiast. Her er det lite fokus på penger og status, og mye hettegenser og caps. Med andre ord helt vanlige lønnsmottagere, akkurat som på OMS.

Det er nesten utrolig hvordan enkelte bilmodeller får sin egen merkeklubb. Hvem skulle trodd at man kan melde seg inn i Ford Probe klubben? Men det jo herlig, for alle biler fortjener sin klubb. De aller mest populære merkene har et utall klubber. MG var representert på messen med 6 ulike hovedklubber for alle MG-modeller, men i tillegg var det egne klubber for MG ZR/ZS/ZT, MG FWD, MG SV og MG MGF. Totalt sett 10 ulike MG-klubber!

Det fins med andre ord en klubb for nesten hva det skulle være, og de britiske klubbene er også flinke til å arrangere sosiale tilstelninger, godt hjulpet av at øya ikke er så stor distansemessig og at det fins fine steder å møtes hvor det skulle være, inkludert et uendelig antall racerbaner hvis man ønsker litt trackday kjøring i tillegg. Dessuten har man et rikt antall innstegs-klassikere som ikke koster all verden, slik at de som rekrutteres til hobbyen kan finne seg en gøyal bil de også. Og ikke minst har England som nevnt mer ekspertise på klassisk bil enn noe annet land, i form av et utall verksteder og bedrifter som reparerer og ordner deler til hva det skulle være.

Det er med andre ord fint å være bilentusiast i England, selv om man tydelig ser at den engang så stolte nasjonen ikke lenger er hva den var. Flyplassen i Birmingham ser mer ut som noe fra en tidligere koloni sør for Ekvator, og er nedslitt og skitten, og i tillegg er det iskaldt over alt inne på flyplassen siden man av økonomiske hensyn må spare på strømmen. Men slikt glemmer man når man har inntatt en herlig britisk frokost på hotellet (det kryr av hoteller helt inntil messen, så du trenger heller ikke her noen taxi) og kan spasere rundt magiske godbiter på messen som nok er den mest folkelige av dem alle. Som Manowar sa det: Hail to England!

Mange steder har læresenter for ungdommer, siden man ser viktigheten av å lære opp nye generasjoner til å jobbe med biler og motorsport. Her to representanter for OUMF – Oxford Universities Motorsport Foundation – hvor studenter lærer hands-on praktisk erfaring innenfor ulike felt av motorsport.
Mange steder har læresenter for ungdommer, siden man ser viktigheten av å lære opp nye generasjoner til å jobbe med biler og motorsport. Her to representanter for OUMF – Oxford Universities Motorsport Foundation – hvor studenter lærer hands-on praktisk erfaring innenfor ulike felt av motorsport.
Mange kvinner føler at de blir oversett når de er på biltreff med egen bil. Men i mars 2023 ble Women Driver’s Social Club startet, en klubb hvor alle kvinner som er interessert i bil er velkommen.
Mange kvinner føler at de blir oversett når de er på biltreff med egen bil. Men i mars 2023 ble Women Driver’s Social Club startet, en klubb hvor alle kvinner som er interessert i bil er velkommen.
Denne Toyota Supra er ikke blant de mest kjente Supraer. En 1981 Mk1 Supra SPP (Sports Performance Package) i strøken tilstand. Eieren har for øvrig både Mk1, Mk2, Mk3 og Mk4 i garasjen.
Denne Toyota Supra er ikke blant de mest kjente Supraer. En 1981 Mk1 Supra SPP (Sports Performance Package) i strøken tilstand. Eieren har for øvrig både Mk1, Mk2, Mk3 og Mk4 i garasjen.
Det er ikke hver dag man ser Mitsubishi FTO klubben med egen stand.
Det er ikke hver dag man ser Mitsubishi FTO klubben med egen stand.
På Celica-klubben sin stand stod denne tøffingen, og det var mange slike moderne bygg rundt om, hvor senk, felg og stance er stikkord.
På Celica-klubben sin stand stod denne tøffingen, og det var mange slike moderne bygg rundt om, hvor senk, felg og stance er stikkord.
Interessen for amerikanske klassikere er stor i England, og det var mye gromt å se på messen. Her en superstrøken 1957 Chevrolet 3100 Stepside.
Interessen for amerikanske klassikere er stor i England, og det var mye gromt å se på messen. Her en superstrøken 1957 Chevrolet 3100 Stepside.
Corvette feirer 70 år, og det feiret Corvette-klubben med å ha alle åtte generasjoner av bilen på sin stand.
Corvette feirer 70 år, og det feiret Corvette-klubben med å ha alle åtte generasjoner av bilen på sin stand.
Få veteranbiler er så utsatt for ombygging som VW 181. Her et trekløver som viser dette.
Få veteranbiler er så utsatt for ombygging som VW 181. Her et trekløver som viser dette.
Illsint Renault Twingo med midtmotor og heftig dekor. Kanskje den tøffeste franskmannen som var å se på messen.
Illsint Renault Twingo med midtmotor og heftig dekor. Kanskje den tøffeste franskmannen som var å se på messen.
Det er vel ikke så mange som ser hva dette er, og det er heller ikke så rart. Dette er en 1991 Manx kitcar, bygget på en 2CV plattform, og akkurat denne bilen var pressebilen for firmaet da den var ny.
Det er vel ikke så mange som ser hva dette er, og det er heller ikke så rart. Dette er en 1991 Manx kitcar, bygget på en 2CV plattform, og akkurat denne bilen var pressebilen for firmaet da den var ny.
Beach Buggies er gøy, og det feires gjerne med fargerik lakk og gøyalt tilbehør, som f.eks et flott hode av en hai.
Beach Buggies er gøy, og det feires gjerne med fargerik lakk og gøyalt tilbehør, som f.eks et flott hode av en hai.
The Beast. Den kanskje råeste gatebil i historien, som kom i Guinness Rekordbok, og som ble saksøkt av Rolls-Royce for grillen. Bilen skiftet eier tidligere i år, og han har lakkert den og satt på Rolls-Royce grill igjen. Så får vi se om det blir et nytt søksmål…
The Beast. Den kanskje råeste gatebil i historien, som kom i Guinness Rekordbok, og som ble saksøkt av Rolls-Royce for grillen. Bilen skiftet eier tidligere i år, og han har lakkert den og satt på Rolls-Royce grill igjen. Så får vi se om det blir et nytt søksmål…
En breial bølle. En Alpine GTA Turbo ombygd til Widebody Cabriolet av Wolfgang Pahnhenrich, som var en tysk Renault-forhandler som tilbød mange tuning og stylingvarianter.
En breial bølle. En Alpine GTA Turbo ombygd til Widebody Cabriolet av Wolfgang Pahnhenrich, som var en tysk Renault-forhandler som tilbød mange tuning og stylingvarianter.
Noen tar oppshining av motorrom litt lenger enn andre, noe denne ekstremt strøkne Calibraen var et godt eksempel på.
Noen tar oppshining av motorrom litt lenger enn andre, noe denne ekstremt strøkne Calibraen var et godt eksempel på.
En drøm for mange Ford-entusiaster. En vaskeekte sør-afrikansk Perana versjon med 5-liters V8.
En drøm for mange Ford-entusiaster. En vaskeekte sør-afrikansk Perana versjon med 5-liters V8.
Gøyalt utført restomod bygg i form av en 1962 Ford Consul 375 DeLuxe som har fått en 2,9-liters V6 fra Ford Scorpio, samt en mengde modifikasjoner som f.eks luftfjæring.
Gøyalt utført restomod bygg i form av en 1962 Ford Consul 375 DeLuxe som har fått en 2,9-liters V6 fra Ford Scorpio, samt en mengde modifikasjoner som f.eks luftfjæring.
En superflott Middlebridge Scimitar GTE fra Middlebridge-klubben sin stand. Merket kom til etter å ha kjøpt opp rettighetene til Reliant Scimitar i 1987, og leverte en langt mer påkostet og raffinert bil enn det Reliant hadde klart.
En superflott Middlebridge Scimitar GTE fra Middlebridge-klubben sin stand. Merket kom til etter å ha kjøpt opp rettighetene til Reliant Scimitar i 1987, og leverte en langt mer påkostet og raffinert bil enn det Reliant hadde klart.
Austin Conties Car Club byr på mer koselig treverk enn noen annen klubb, og sørget for litt tidlig juleatmosfære på sin stand.
Austin Conties Car Club byr på mer koselig treverk enn noen annen klubb, og sørget for litt tidlig juleatmosfære på sin stand.
I 1947 ville Ministry of Supply ha en erstatter for Jeepen, og Wolseley bygde 15 eksemplarer av bilen du ser her for testing og kalte dem Mudlarks. Dette er nummer tre av de 15, og en av to som fortsatt eksisterer.
I 1947 ville Ministry of Supply ha en erstatter for Jeepen, og Wolseley bygde 15 eksemplarer av bilen du ser her for testing og kalte dem Mudlarks. Dette er nummer tre av de 15, og en av to som fortsatt eksisterer.
Noe å tenke på for den som planlegger langt fram. Dette er Monty, en Land Rover 101 Forward Control likbil. For a personalised final journey som det sto på info-skiltet…
Noe å tenke på for den som planlegger langt fram. Dette er Monty, en Land Rover 101 Forward Control likbil. For a personalised final journey som det sto på info-skiltet…
Nydelig 1971 Lotus Europa Twin-Cam som har gjennomgått en lengre totalrestaurering.
Nydelig 1971 Lotus Europa Twin-Cam som har gjennomgått en lengre totalrestaurering.
Barnfind, eller låvefunn på norsk, er spennende saker for de fleste bilentusiaster. Men det kan nok bli i overkant spennende for lommeboken å ta fatt på denne 1968 Jensen FF til 26.000 pund, hvor absolutt alt må overgås.
Barnfind, eller låvefunn på norsk, er spennende saker for de fleste bilentusiaster. Men det kan nok bli i overkant spennende for lommeboken å ta fatt på denne 1968 Jensen FF til 26.000 pund, hvor absolutt alt må overgås.
Mange klubber selge ulike produkter. Luene på MX-5 klubben sin stand vitner om at eierne kjører sine biler uansett vær og vind. Akkurat som det skal være.
Mange klubber selge ulike produkter. Luene på MX-5 klubben sin stand vitner om at eierne kjører sine biler uansett vær og vind. Akkurat som det skal være.
En steintøff Radford Type 62-2. En bil som kom til da noen entusiaster i 2020 bestemte seg for å lage en ny sportsbil inspirert av racerbilen Lotus 62. Den ser aldeles praktfull ut i klassisk sort og gull John Player Special dekor.
En steintøff Radford Type 62-2. En bil som kom til da noen entusiaster i 2020 bestemte seg for å lage en ny sportsbil inspirert av racerbilen Lotus 62. Den ser aldeles praktfull ut i klassisk sort og gull John Player Special dekor.
Bilhobbyen er langt fra død. Messehallene var stappfulle av fornøyde bilentusiaster.
Bilhobbyen er langt fra død. Messehallene var stappfulle av fornøyde bilentusiaster.
Som alle messer er det mengder av automobilia å få kjøpt, her en herlig blanding metallskilt som dekker mange ulike interesser og temaer.
Som alle messer er det mengder av automobilia å få kjøpt, her en herlig blanding metallskilt som dekker mange ulike interesser og temaer.
Det var også et stort antall MC å se, og blant de tohjulte er det alltid hyggelig å se en strøken retromoddet Suzuki Katana.
Det var også et stort antall MC å se, og blant de tohjulte er det alltid hyggelig å se en strøken retromoddet Suzuki Katana.
GT40 klubben må være den eneste bilklubben hvor ingen eier originalen, fordi alle kjører replikaer. På standen i Birmingham hadde medlemmer med seg åtte ulike GT40, alle replikaer.
GT40 klubben må være den eneste bilklubben hvor ingen eier originalen, fordi alle kjører replikaer. På standen i Birmingham hadde medlemmer med seg åtte ulike GT40, alle replikaer.
Den mest fotograferte bilen på messen var nok Sunbeam 1000 HP, populært kalt The Slug. Den første bilen som klarte over 200 mph – 320 km/t, da Henry Segrave i 1927 klarte 203 mph – 327 km/t – på Daytona Beach. Utrustet med to Sunbeam 22,4-liters V12 flymotorer på til sammen 1000 hk. Bilen tilhører National Motor Museum, som nå har startet en innsamling for å få folk til å donere penger slik at man kan restaurere de to motorene, og la folk få høre The Slug gå for egen maskin.
Den mest fotograferte bilen på messen var nok Sunbeam 1000 HP, populært kalt The Slug. Den første bilen som klarte over 200 mph – 320 km/t, da Henry Segrave i 1927 klarte 203 mph – 327 km/t – på Daytona Beach. Utrustet med to Sunbeam 22,4-liters V12 flymotorer på til sammen 1000 hk. Bilen tilhører National Motor Museum, som nå har startet en innsamling for å få folk til å donere penger slik at man kan restaurere de to motorene, og la folk få høre The Slug gå for egen maskin.
Ayrton Senna er for mange tidenes beste racerfører, og en av dem som syns akkurat det er Clive Pluckrose fra den britiske NSX-klubben. Han har foliert sin bil med hyllest til Senna i de klassiske Marlboro-fargene, og har også matchende førerdress. I mai neste år kjører klubben ned til Imola for å markere at det er 30 år siden Senna døde.
Ayrton Senna er for mange tidenes beste racerfører, og en av dem som syns akkurat det er Clive Pluckrose fra den britiske NSX-klubben. Han har foliert sin bil med hyllest til Senna i de klassiske Marlboro-fargene, og har også matchende førerdress. I mai neste år kjører klubben ned til Imola for å markere at det er 30 år siden Senna døde.
Den mest prangende og storslåtte av alle bilene på messen var nok denne Panther DeVille, brukt i filmene 101 Dalmatinere og 102 Dalmatinere, hvor superskurken Cruella de Vil kjørte bil som stod i stil med hennes prangende stil.
Den mest prangende og storslåtte av alle bilene på messen var nok denne Panther DeVille, brukt i filmene 101 Dalmatinere og 102 Dalmatinere, hvor superskurken Cruella de Vil kjørte bil som stod i stil med hennes prangende stil.
Det er noe forfriskende rundt det å bruke hundretusener på å gjøre en 1989 MG Maestro Turbo til en helstrøken bil som vinner Best of Show priser på alle typer bilshow. Flott å se at noen tar vare på biler som de fleste ikke ville brukt penger på.
Det er noe forfriskende rundt det å bruke hundretusener på å gjøre en 1989 MG Maestro Turbo til en helstrøken bil som vinner Best of Show priser på alle typer bilshow. Flott å se at noen tar vare på biler som de fleste ikke ville brukt penger på.
Bli medlem i dag og få masse fordeler!
Bli med nå
Relaterte artikler

Refuel©2025

Refuel©2025
Konto Personvern Cookies