God’s Rambo: Den utrolige historien om Camaroen som ble jaktet på av snikskyttere og banditter i Bosnia
Det var alvor den gangen med tanksen som et godt symbol bak.
God’s Rambo: Den utrolige historien om Camaroen som ble jaktet på av snikskyttere og banditter i Bosnia

God’s Rambo: Den utrolige historien om Camaroen som ble jaktet på av snikskyttere og banditter i Bosnia

Danske Helge Meyer brukte en kraftig ombygget Camaro til å frakte nødhjelp inn i Bosnia da krigen raste som verst.

Det var på ingen måte noe særlig trivelig i Bosnia-Hercegovina på tidlig nittitall. Krigen som skulle rive i stykker det som den gangen het Jugoslavia var voldsom, og nøden blant de sivile grupperingene inne i Jugoslavia var stor. Selve krigen er ganske omfattende og innviklet, så vi trenger ikke gå mer inn på det, men alle har vel fått med seg at den var preget av stygg krigføring og folkemord. Det hadde vært store utfordringer med å få forsyninger, medisiner og andre nødvendige ting ut til den sivile befolkningen som var fanget i denne borgerkrigen. Bilene med nødhjelp var store, tunge, trege og lett synlige. Det gjorde de til et yndet mål for enten å rane eller sprenge. Det ble gradvis sendt færre og færre biler, helt til det ikke lenger ble sendt noen. Midt oppi dette befant Helge Meyer seg.

Sponset av det amerikanske militæret
Helge var pensjonert fra de danske spesialstyrkene og hadde lært geriljakrigføring av det amerikanske militæret. Han så de utfordringene det var med å få nødhjelpen inn i Bosnia. Han klekte ut en ganske spinnvill plan og kontaktet først de europeiske styrkene med planen sin, men fikk blankt avslag. Han kontaktet så det amerikanske militæret og fikk de overraskende nok med på laget. Han ville bygge om en sportsbil og på den måten frakte varer inn i landet på, men han trengte hjelp av ingeniørene på den amerikanske basen i Rhein-Main i Tyskland. Helge kjøpte derfor en 1979 Chevrolet Camaro av en amerikansk soldat og satte i gang med jobben å bygge om bilen. 

De rev ned hele bilen og sveiset inn skuddsikre plater i sidene og undersiden av bilen.  Deretter ble det montert en slags plog foran som skulle rydde unna miner og bakruta ble byttet ut med en stålplate. Baksetene ble tatt ut og på den måten var det plass til omtrent 400 kilo med varer inne i Camaroen. Bilen ble så lakkert i en spesialfarge som slukte infrarødt lys og gjorde den usynlig for varmesøkende kameraer. På innsiden ble det montert varmesøkende kameraer og night vision. Motoren som opprinnelig er en 350 V8 på 180 hestekrefter ble modifisert slik at den hadde 220 hestekrefter. Det ble også montert et nitro-system som under hårete situasjoner kunne øke effekten midlertidig til 440 hestekrefter. Etter at bilen var ferdig bygd, målte de den fra 0 til 200 kilometer i timen på bare 13 sekunder. Under denne testen var bilen lastet med 400kg nødhjelp. Kronen på verket var en gul badeand som Helge monterte i grillen på Camaroen.

Hjelpen er på vei
Med bilen full av varer som skulle hjelpe de sivile satte Helge kursen mot Bosnia. Helge var ikledd skuddsikker vest og hjelm som han hadde fra tiden i de Danske spesialstyrkene. Han hadde også god lokalkunnskap om området fra tiden han var i militæret. Det eneste Helge ikke hadde med seg var våpen. Noe av nødhjelpen hadde han kjøpt med midler amerikanske soldater på basen i Rhein-Main hadde samlet inn totalt 12.000 dollar til.

I starten stupte Helge inn hovedveiene og ble jaget av snipere, banditter og Serbiske militærstyrker som jaget han med bomber og automatgevær. Han kom seg alltid unna, takket være god hjelp fra den amerikanske V8-motoren under panseret og en dugelig dusj med nitro. Etter hvert lærte han at det var store fordeler i å bruke de mer skjulte bakveiene inn i de sønderknuste byene, som gjorde at han slapp å tenke på å bli jaktet på. Dermed kunne han være mer effektiv og levere ut mer nødhjelp.

Helge har ikke noen form for oversikt over hvor mange han har hjulpet med mat, vann, medisiner, leker, bleier og andre nødvendige artikler til de som var uskyldige ofre i denne krigen, og det er heller ikke så viktig for han.
- Jeg er opptatt av å fortelle folk at det er nyttig å gjøre noe, selv om du er alene og omstendighetene er dødelige. Du ikke trenger å kjøre en Camaro inn i en krigssone fylt med medisiner og leker for å hjelpe til. Jeg kunne gjøre dette fordi jeg hadde den militære treningen og gode kontakter. Det handler om å gjøre det beste du kan for de som trenger det, forteller Helge Meyer i et intervju med den danske avisen «Rinkoping Skjern Dagbladet» i 2018.

Helge er nå bosatt i Tyskland og har fremdeles sin trofaste Camaro parkert i garasjen. Helge har kjørt over 160.000 kilometer med bilen og bruker den mye. Han tar den med jevne mellomrom ut på tur for å vise den frem på biltreff. Den er dog ikke lenger sort, men farget oransje og har ikke minerydderen i fronten lenger. Den er kanskje ikke så nødvendig på tyske motorveier heller.