Godzilla - 1993 Nissan Skyline GT-R
GT-R
Godzilla - 1993 Nissan Skyline GT-R

Godzilla - 1993 Nissan Skyline GT-R

R32 GT-R var et monster på banen og har blitt et yndet objekt å bygge raske gatebiler av. Jespers er intet unntak.

De aller fleste bilinteresserte sliter med å peke på når og hvorfor de ble bilinteressert. Det har som regel alltid vært der. I tillegg har de blitt påvirket av bilfilmer som «Smokey and the Bandit» og Fast & Furious-filmene, eller bilspill som «Need For Speed» og «Gran Turismo».  For Jesper Geving var ikke dette tilfelle. Sommerkveldene som ung ble brukt sammen med kompiser på enten skating, trampoline eller lignende uteaktiviteter, og det var først da han selv kjørte opp at bilinteressen eksploderte.
- Jeg har alltid likt biler og synes de var kule, men da jeg kjørte opp kjøpte jeg en 1997 Honda Prelude og innså raskt hvor sykt kult jeg synes bil faktisk var. Det har etter den tid blitt flere japanske sportsbiler, deriblant tre Toyota Celica GT-Four ST185, flere Mazda MX-5er og Nissan 200SX. Nissan Skyline havnet fort på lista over drømmebiler, men det skulle ta litt tid før økonomien tillot et sånt kjøp, forteller Jesper.

Jesper beskriver seg selv som en allsidig bilentusiast, selv om det har gått mye i japanske og tyske biler. Populærkulturen og vennekretsen får noe av skylda for at det stort sett har gått i japanske sportsbiler og ikke for eksempel amerikansk. Det har likevel blitt en Pontiac Grand Prix blant sportsbilene.

Ulovlig rask
Den første Skylinen ble lansert i 1957 under bilmerket Prince og var en luksusbil utstyrt med en 1,5 liters GA-30 rekkefirer på 60 hestekrefter. Det er likevel ikke dette bilentusiaster forbinder med Nissan Skyline. De mest populære Skyline-modellene går under karosserikode R32, R33 og kanskje den mest kjente R34. Jespers bil er en såkalt R32. Den debuterte på det japanske salgsmarkedet i 1989 som enten en todørs coupe eller en firedørs hardtop sedan. Du fikk en rekke motoralternativer fra den minste på 1,8 liter til den største, som er den legendariske 2,6-liter RB26DETT. Firetrinns og femtrinns manuell, og en femtrinns automat var tilgjengelige girkasser. 

Nissan deltok i Japanese Touring Car Championship med R32 GT-R og vant alle de 29 løpene bilen deltok i. De vant også 50 av 50 starter i racingserien N1 Super Taikuy. R32 GT-R deltok også i Australian Touring Car Championship i 1990 og banket seierherren Ford Sierra Cosworth som tidligere hadde regjert serien. Suksessen til Nissan i Australia førte til at motorpressen etter hvert ga bilen navnet «Godzilla», fordi den var et japansk monster. Dette navnet henger enda den dag i dag igjen på alle Skylinemodeller, selv om R32 regnes som den originale Godzillaen.  R32 Skyline lyktes så godt på racerbanen at de etter hvert ble ulovlig å bruke, så gode var bilene.

Drømmebilen
På et tidspunkt ble lysta på R32 for stor for Jesper og han bestemte seg for at tiden var inne for å kjøpe drømmebilen. Jakta på den riktige bilen startet, men det viste seg fort at det ikke var noen aktuelle biler i Norge. Utlandet ble derfor saumfart, men heler ikke der fikk Jesper napp. Ved en ren tilfeldighet fikk han etter hvert høre om en bil som var kommet inn til Norge, men aldri skiltet. Bilen sto i Tønsberg og var bare momset inn.
- Jeg var litt skeptisk, for bilen var grå. Jeg ville egentlig ha en hvit Skyline. Kompisen min som hadde tipset meg om den forsikret meg om at jeg burde se fargen på ekte før jeg bestemte meg, for det var ikke den originale gråfargen Skyline R32 kom med. Jeg bestemte meg derfor å kikke på den og turen gikk deretter til Tønsberg. Bilen var helt nydelig og mer eller mindre akkurat slik jeg hadde sett for meg en Skyline skulle være. Vi ble enig, og noen uker senere sto den på norske skilter hjemme i mekkelokalet jeg og noen kompiser leier. Det var en utrolig herlig følelse, å endelig eie en GT-R, forteller Jesper entusiastisk.

For omtrent 15 år siden ble denne Skylinen importert til Sverige. Den første eieren i Sverige eide bilen i 10 år før han solgte den videre til enda en svenske. Deretter ble den hentet til Norge, men aldri skiltet. Deretter kjøpte Jesper bilen. Det meste av bilen var å regne som ferdig bygd da Jesper kjøpte den. Motoren er en original RB26DETT som har fått blant annet ACL ramme og veivlager, Tomei justerbare kamdrev, Tomei Poncam kammer, NISMO bensintrykksregulator, større Garrett GT2860-5 turboer, Tomei bensinpumpe, SARD 700CC dyser, N1 vannpumpe, Splitfire Coiler, Apexi Power FC hjerne, Cometic toppakning i stål og Nismo Coppermix twinplate clutch. Effekten ligger derfor rundt det den ville hatt i race-konfigurasjon. Motoren har fungert smertefritt i denne konfigurasjonen i 11 år.
- Noe av det desidert beste med hele bilen er lyden motoren lager når den får full kamfer. Eksosanlegget er HPI elbows fra turboen, Mine's frontpipe med Fujitsubo Super TI titan catback videre bakover. Når den har fult ladetrykk og åpne gasspjeld lager bilen en lyd som får hårene til å reise seg på armene mine enda den dag i dag, sier Jesper.

Det hjelper fint lite med så mye effekt om understellet ikke er med på leken, kanskje spesielt på en GT-R. Understellet er derfor oppgradert med Drift Performance coilovers, Cusco fjærbeinsstag foran og bak, NISMO subframeforinger, justerbare Driftworks casterstag, justerbare camberstag bak og Driftworsk HICAS-delete. Bremsene er også oppgradert med R33 Skylinebremser både foran og bak. Bremseklossene er dog EBC redstuff og skivene er slissede EBC-skiver.

Vakkert eksemplar
Jespers Skyline er slående vakker, hvert fall i journalistens øyne. Den er pent modifisert og er veldig godt satt sammen. Den ble omlakkert i 2005 i fargen Sparkling Silver som du får på Nissan Skyline R34. Om vi starter med baken, som for øvrig har de legendariske baklysene Skyline er så kjent for, så er det montert en Fujimura Rocket Dancer vinge og en Top Secret Type 1 diffuser i karbonfiber. Videre fremover har den Cabron sideskjørt, og foran har den blitt utstyrt med Abflug frontleppe i karbonfiber, N1 intercoolerventiler og grill i karbonfiber. De flotte felgene er Volk TE37 SL i størrelsen 18x10,5 tommer med et15 som innpress.

Det vakre ytre fortsetter også når du åpner døra på bilen. Det første en ser er et sett Recaro Pole Position bøttestoler i skinn, med matchende svarte Willans firepunktseler. Disse selene er festet i et Cusco Safety halvbur som er lakkert i en fin hvitfarge. Der det en gang sto et ratt fra Nissan står det nå et Nardi Deep Corn 350mm ratt med NGR Quick Release. Gulvmattene er laget av NISMO, og for en litt eksklusiv følelse er mansjetten rundt girstanga og håndbrekket byttet ut til en mansjett i alcantara.
- Da jeg kjøpte bilen sto det masse målere og dritt på dashbordet, noe det gjerne gjør på slike biler. Det var på et tidspunkt ganske moderne og populært med slike målere, men det synes jeg ikke er noe særlig pent. Jeg tok det derfor vekk og monterte AEM bredbåndslambda, AEM oljetrykksmåler og AEM turbotrykksmåler i midtkonsollen, der hvor de originale målerne egentlig sto, forklarer Jesper.

Ingen garasjedronning
Selv om bilen i manges øyne er å regne som en skikkelig strøken bil, er ikke Jesper noe redd for å bruke den. I løpet av de litt over fire årene han har eid bilen har han deltatt på flere trackdays med den, noen dragrace samt noen lenger kjøreturer, blant annet en fra Trondheim til Geiranger og tilbake i øsende regnvær. Om sommeren brukes den som bruksbil mer eller mindre på hver eneste dag det er finvær. Det har også blitt noen lengre turer for å dra på biltreff rundt om i Norge.
- Noe av det aller hyggeligste jeg vet er når folk er nysgjerrige på bilen og vil slå av en prat. Overraskende nok er det ikke bare hotboys i 20-årene som synes dette er tøft, det virker som den slår an godt over hele linja. Jeg har opplevd mange ganger at eldre entusiaster tar turen bort for å spørre om bilen, da gjerne hvorfor den er høyrerattet. Selv på amcartunge arrangement har det vært mye tommel opp fra den eldre garden. Den har jo bra med motor og fin eksoslyd, og det er vel et ganske unisont språk uansett om du liker Plymouth, Nissan eller BMW, forteller Jesper videre.  

Til nå har Jesper forvaltet bilen etter beste evne og byttet stort sett alt av slitedeler. Bremser, foringer, klips, lister, slanger og slikt som over tid blir ødelagt av tidens tann. Det har satt andre prosjekter på pause, blant annet et sett med felger han har skaffet seg.
- Drømmefelgene mine til denne bilen er Nismo LMGT2. De har jeg fått tak i, men de er veldig smale. Derfor skal de bygges om til 18x10,5 og blir da konvertert fra todelt til tredelt. Deretter står nye coilovers på lista og få de godkjent i vognkortet, slik velteburet, bøttestolene, firepunktselene og eksosen er. Lenger ned i veien er en makeover på motorrommet planlagt. Lakkering, opprydding av ormebolet av kabler og generelt få rydda opp igjen. Kanskje får jeg fiksa ACen også da, forteller Jesper avslutningsvis.