Grabbing the devil by the horns - 2017 Chevrolet Camaro ZL1
Grabbing the devil by the horns - 2017 Chevrolet Camaro ZL1
Grabbing the devil by the horns - 2017 Chevrolet Camaro ZL1

Grabbing the devil by the horns - 2017 Chevrolet Camaro ZL1

Sjette generasjon Camaro later ikke som den er noe annet enn et beist, og under panseret lever den opp til sitt fryktinngytende ytre.

I 1969 bygde Chevrolet 69 modeller av deres legendariske Camaro ZL1. En bil bygd med en 427 aluminiummotor tatt rett ut fra Can-Am racing series (gruppe 7) biler. Dette råskinnet levde videre som en legende som fort ble et yndet samlerobjekt.  

En ny æra begynner
I 2012 valgte Chevrolet nok en gang å lansere ZL1 som modellbetegnelse, da som en kraftigere utgave av femte generasjon Camaro.  For sjette generasjon av Camaro valgte Chevrolet å gå for deres 6,2 liters V8 small block LT4 motor. Et kompressormatet beist som banker ut 650 hestekrefter og hele 881 newtonmeter med moment når du limer gasspedalen i gulvet. Bilmagasinet Motor Authority skriver i sin artikkel om ZL1s effekt at

«On the road, this power is as frightening as its numbers suggest».

Da Chevrolet bygde sjette generasjon Camaro ZL1 var det ikke bare kappkjøring mellom lyskryss som sto på lista over egenskaper de ønsket bilen skulle ha. Den skulle være kraftig, godt utstyrt og ha understell som gjør at du kan piske den rundt hvilken som helst bane. Måten de løste dette på var å bygge den nye Camaroen på en lettere og stivere plattform enn tidligere. I understellet designet de et system som de kalte Magnetic Ride Control som leser av underlaget 1000 ganger i sekundet. Dette systemet har redusert krengning i chassiset og gjør at du klarer å ta med deg mest mulig av kraften i bilens LT4 motor inn gjennom svingene.

En seriøs utfordrer
For å stoppe dette beistet har de montert digre 390mm skivebremser foran med 6 stemplet kaliper og 365mm skiver bak med 4 stemplet kaliper. De kraftige bremsene fra Brembo stopper den drøyt 1730 kg tunge bilen fra 100 kilometer i timen på kun 28 meter. Du bør med andre ord passe på så ansiktet ditt ikke løsner når du tramper bremsepedalen i bunnen.
Resultatet av ekstreme krefter, store bremser, stivt chassis og intelligent understell førte til at Camaro ZL1 satte en fantastisk tid på Nürburgring. Den freste rundt banen på kun 7 minutter, 16 sekunder og 4 tideler. Om en setter dette i kontekst er det raskere enn Ferrari 488 GTB i 2016 og Porsche 911 Turbo S fra 2018.

Vrælende bybil
Bilen vi i AMCAR har vært så heldig å få være med ut i er en 2017 modell Camaro ZL1 importert av Eiendom og Maskin AS i Trondheim. Bilen ble solgt ny i Atlanta før den ble lett modifisert av et tuningfirma der nede. Bjørn Terje Johansen hos Eiendom og Maskin AS er forsiktig med å fortelle hva som er gjort med bilen, men kan avsløre at den har noe grommere eksos, annet innsugsfilter og at bilen er benket til svimlende 707 hestekrefter. I tillegg er den pakket full av ekstrautstyr.
Blant utstyret Bjørn Terje Johansen prater om finner du Magnetic Ride Control, Bose stereoanlegg med aktiv støydemping, head up display, Recaro seter med minne og matchende røde setebelter, ryggekamera, parkeringsassistanse og mye mer. Det utstyret Johansen selv liker best er en knapp i den 8 tommer store skjermen som sitter midt i dashbordet. Der kan du åpne og lukke spjeld i eksosen, slik at bilen går fra stillegående bybil, til et vrælende monster med et tastetrykk.

Ekte kjøreglede
Fronten på Camaroen oppleves som ganske voldsom når du står foran den. En sint rynke over hovedlyktene og en grill som glefser til deg. Det er dog ikke uten grunn at Chevrolet har bygd den akkurat slik. De har fokusert veldig på å holde olje og kjølevann i riktig arbeidstemperatur. For å holde temperaturene nede er grillen formet slik at luften suges inn og kanaliseres til radiator og oljekjølere som ligger bak fangeren. For å kvitte seg med oppvarmet luft er det laget til egne lufteslisser i karbon som tillater varm luft å komme ut av motorrommet. Dette minsker også hvor mye nesen på bilen løfter seg når du øker farten. Fokuset på marktrykk stopper ikke der. De har også montert en vinge, frontleppe og andre små detaljer som presser bilen ned mot bakken jo fortere det går.
Hvis du enda ikke har plukket opp at ZL1 er designet for at du skal kunne kjøre fort på bane så har Chevrolet fremdeles noen triks i ermet om du ikke er overbevist. Dersom du ønsker får du kjøpt den med manuell girkasse, noe som i disse tider blir mer og mer uvanlig på sportsbiler. En 6-trinns manuell girkasse er tilgjengelig dersom du ønsker å føre bilen helt etter egne noter. For presis giring har Chevrolet utstyrt denne girkassen med aktiv turtallsmatching. Om du derimot heller liker komforten og den hurtige giringen moderne automatkasser tilbyr så får du en 10-trinns automatisk girkasse. Denne kan kontrolleres med hendelgiring ved rattet.
Innebygd i Camaroen er det et program som gjør opptak av all kjøredata bilen foretar seg, alt fra fart, bremsing, styrevinkel, turtall og g-krefter. Den gjør også video-opptak av rundene du kjører på bane. På denne måten kan du se hvor du bremser tidlig og hvor bra linjene dine inn i svinger er, slik at du kan bli en bedre sjåfør. En ekstra finurlig sak er at når bilen settes i Valet Mode så gjør det samme kameraet opptak av kjøreturen dersom det skulle være noe som inntreffer.

Har du sett Kenneth Arntzens 1967 Camaro? Hvis ikke kan du se den her.

Med hjertet i sin egen historie
Selv om ZL1 Camaro nå er et monster som få andre biler kan sette på plass, har likevel ikke Chevrolet glemt hvorfor den første ZL1 bilen ble bygd. Det er derfor mange justeringsmuligheter for at du skal kunne sette opp bilen akkurat slik du vil ha den for dragracing. Inne i programvaren til bilen kan du justere og sette opp hvordan du vil at launch controllen skal fungere. Du kan justere turtallet bilen skal legge seg på når du gjør deg klar, og hvor mye bakhjulene skal få slippe i det du slipper bremsepedalen. For å kunne varme opp dekkene bak på skikkelig vis, er ZL1 utstyrt med line lock som låser forhjulene. Dette gjør det enkelt å ta en heftig burnout uten å skape unødvendig slitasje på drivverk. Alt dette gjør at du torpederer Camaroen fra 0 til 96 kilometer i timen på 3,5 sekunder og at du banker inn kvartmila på 11,4 sekunder med en fart på 205 kilometer i timen over mållinja.