ulike fridager lagt inn, blir det rundt 500 biler årlig.
Dermed har man et viktig startpunkt for prisen. Eksklusivitet. Men hva mer? Bilens tekniske oppsett er ganske enkelt. Det er den såkalte Ultium arkitekturen med en integrert 111-kWh batteripakke som skal gi rundt 600 hk totalt, med en elmotor på hver aksel, som gir firehjulstrekk og 0-100 km/t på under 4 sekunder. Rekkevidde skal være over 500 km, og man får også Ultra Cruise for hands-free kjøring, hvor den ultimate visjonen ifølge Cadillac er å tilpasse seg 95 prosent av kjøresituasjoner. Karbonfiber er brukt for karosseripaneler foran og bak, mens dørene er av aluminium. Adaptiv luftfjæring, Magnetic Ride Control, bakhjulsstyring (opp til 3,5 grader), og verdens største glassdel på en produksjonsbil er blant det kunden får, uten at noe av dette er så veldig grensesprengende.
Innvendig er der hvor det går med mest tid og ressurser. Her finner man 115 3-D printede deler (som detaljer på rattet og vindusheis-knappene), fem H-D displayskjermer, mer enn 20 ulike kameraer, en 55-toms bøyd infotainment skjerm som går fra stolpe til stolpe over dashbordet, med Google Maps, Google Assistant og Google Play innebygd. Samt et 1000-watts lydanlegg fra AKG, 126 ulike «ambient lighting» interiør-lysfarger, pluss hele 2100 LED-lys innvendig og utvendig (frontlysene har DMD prosjektering og 1,3 millioner piksler per lykt for en teatralsk start-animasjon), hvor flertallet er knyttet opp til glasstaket for å lyse opp mønsteret som er gravert inn i multi-lags glasset, og hvor glasset kan tintes i ulike nivåer etter hva passasjerene finner ønskelig.
Det er også et panserornament, men ikke montert på panseret. I stedet finner man Cadillacs gudinne (fra sent 20-tall) i form av en digitalversjon på en av interiørskjermene når man starter bilen, på krystallkontrolleren i midtkonsollen, og på platen i børstet aluminium hvor det står “Hand Built-Detroit” på førerdøren.
Det er altså gjort et solid arbeide på innsiden av bilen, som ser særdeles innbydende ut i Santorini Blue. Men er det nok? Rolls-Royce solgte mer enn 5500 biler i 2021, og Bentley nærmere 15.000 biler. Dette er merker med stolt tradisjon og som har en merkevare av ypperste klasse. Men hvorfor skal så noen bruke mer enn 300.000 dollar på en Cadillac? Er diverse fancy LED-lys og ambient lighting i en myriade av kombinasjoner nok? Er det faktum at Celestiq kun kommer i helelektrisk versjon, et genistrek eller en taktisk blunder?