Har du lyst på Dodge Challenger, men vil spare bensinpenger?
Har du lyst på Dodge Challenger, men vil spare bensinpenger?
Har du lyst på Dodge Challenger, men vil spare bensinpenger?

Har du lyst på Dodge Challenger, men vil spare bensinpenger?

Om du kan leve uten en skrikende Hellcat-motor under panseret, er denne perfekt for deg!  

Med en måned igjen av året nærmer det seg slutten på Dodge Challenger slik vi kjenner den. Dodge har sagt at det er slutt og at 2023 blir det siste modellåret de vil produsere bilen. Sjokket blant muskelbilfans har kanskje lagt seg, men sorgen over at den fantastiske bilen forsvinner blir nok aldri borte. Som et substitutt kan du derimot kjøpe en Mitsuoka M55. Dette er en konseptbil bygd av Mitsuoka på den aller nyeste Civicen. De har tidliger bygd en Jaguar Mark 2-lookalike av en Toyota Yaris og med noen smarte grep forandret de en Toyota Rav4 til noe som kunne ligne på en 80-talls Chevrolet Squarebody.

Mitsuoka bygde denne Challenger-lookaliken for å feire sitt 55-årsjubileum. Foran har du en klassisk muskelbilfront med firkantede linjer og doble hovedlykter. Fra siden er den tydelige Civic-profilen fremtredende, mens den har fått herlig retrodetaljer bak i form av blant annet laksetrapp og mattsvart senterpanel mellom lyktene. Interiøret er kanskje ikke noen innertier for alle, hvert fall ikke for skribenten av denne artikkelen. Det er vel et fattig forsøk på retrodesign her også, men det er så mange stiler som krasjer med hverandre at en bør nok være dypt bedøvd for å finne dette pent. Det meste er Civic, men de har laget et eget Mitsuoka-ratt, sydd om stolene og et Mitsuoka-dashbord. Resten av knappene er fra Honda Civic.

En ting med muskelbiler er at de ser tøffe ut. Linjer som kan sammenlignes med Arnold Schwarzenegger på sitt mest brutale. Kompromissløse design som er laget for å skape skrekk. En annen ting med muskelbiler er de brutale motorene. Hylende V8-motorer som spiser bakdekk til frokost og skyller det ned med bensin. I M55 er det heller en noe trist historie så fort du åpner panseret. Foran står den originale 1,8 liters turbomotoren på 180 hestekrefter. Dette leveres ut gjennom en sekstrinns manuellkasse videre ut på framhjulene. I en bruksbil som Honda Civic strengt tatt er, så er 180 hestekrefter mer enn nok, men i en muskelbilinspirert bil blir dette rett og slett noe puslete.

Det kan dog være et alternativ nå som muskelbilene er på vei til å forsvinne?