Har du sett denne Mustangen før?
Har du sett denne Mustangen før?
Har du sett denne Mustangen før?

Har du sett denne Mustangen før?

1967 Mustang med annerledes front avslører at dette er noe virkelig utenom det vanlige.

Mange går forbi den tilsynelatende vanlige grønne Mustangen der den står på den store klassikermessen i Bologna da sideprofilen ikke røper stort. Men dette er slettes ikke noen vanlig Mustang, noe som blir åpenbart når man ser frontlyktene. Folk kikker rart. Snur seg en gang til. Får ikke ting helt til å stemme. De spør hverandre – “Hva slags Mustang er dette?” Det er ikke så rart, for her snakker vi virkelig sjelden fisk. Så sjelden at bilen fikk en spesialinvitasjon til å kjøre i den moderne utgaven av Mille Miglia. Men mer om det siden. Først de åpenbare spørsmålene: Hva, hvem, hvorfor?

I januar 1966 sendte Shelby American via Ford Advanced Styling i Slough, England, en original standard 1966 Shelby GT350 til det legendariske karosserimaker-konsernet Zagato i Milano, Italia. De gjorde en del endringer som firkantede europeiske hovedlykter, parkeringlys og blinklys rett under hovedlyktene, et restylet panser som gikk litt ned og over grillen, samt en helt ny og annerledes bakrute som gikk lengre utover karosserisiden enn originalt. Det er uvisst om bilen ble vist på noen show i Europa. Den returnerte aldri til Statene, og ble gjenoppdaget på en bilskrot i 1974, og har siden blitt restaurert og kjørt med i diverse amatørracing av en sveitsisk eier.

Men dette er da ingen 1966 Mustang tenker du, og det er helt riktig. For Zagato lagde en Mustang til, og den ble basert på en 1967 Mustang GT, som er bilen du ser på bildene her. Bilen med chassisnummer 7T02A201813 og Ford 289 Windsor A-Code motor på 225 hk rullet ut av fabrikksportene i New Jersey 21.februar 1967, og var bestilt av en italiener. Den ankom Italia et par måneder senere, og fikk italienske skilter i juni. Deretter sendte eieren bilen til Zagato som tok fatt på jobben med å gjøre bilen mer spesiell. Den var da hvit, men ble lakkert grønn. Ifølge enkelte kilder var dette fordi Gianni Zagato var inspirert av den grønne Mustangen i filmen «Bullitt», men denne filmen hadde premiere i desember 1968, over et år etter at bilen ble premierevist på bilutstillingen i Torino, så enten er denne historien feil, eller så ble bilen lakkert grønn etter filmen «Bullitt».

Som med 1966 Mustangen satte man på firkantede europeiske frontlykter fra Carello, og på panseret dukket det opp et falskt luftinntak. Panseret ble også trukket lengre fram, slik at det faller litt ned mot grillen. Støtfangeren ble flyttet lengre ned, og fikk lys oppå seg. Innvendig ble setene hvite men mørkegrønne i midten, og nederst på forskjermene ses Zagato-merking. Den første eieren kjørte 46.000 km med bilen, til den i januar 1983 ble låst inne i et skur. I 1995 ble den så kjøpt av en ny eier, og siden den trengte en restaurering ble det foretatt. Problemet var at man da ikke hadde noe info om bilen, bare at den var tydeligvis blitt levert hvit fra fabrikk. Så man restaurerte den hvit, men i 2018 fant man et bilde av Mustangen i Zagato-arkivene, som var unektelig bevis for at Zagato hadde gjort jobben. Dermed ble den restaurert på nytt, denne gang i grønnfargen som Zagato ga den, og bilen har i dag ASI, FIVA og Zagato godkjennings-papirer.  

I 2021 ville arrangørene av Mille Miglia Experience – et gentlemansrace for moderne sportsbiler – som ikke må blandes med det historiske Mille Miglia løpet, ha 12 spesielt utvalgte biler med, og Andrea Zagato foreslo Mustangen. Det medførte at Mustangen ble godkjent til formålet, og den har fortsatt nummer 801 på dørsidene, siden eieren tydeligvis ikke ville ta bort dekalene etter bruk i Mille Miglia Experience. Bilen står nå til salgs hos Finarte i Italia, hvor den står med estimert pris 190 – 260.000 Euro på det som var en auksjon for noen dager siden. Imidlertid står det bare at budrunden er over – og ikke at bilen er solgt – som antyder at man sannsynligvis ikke fikk ett høyt nok bud til at selger ville kvitte seg med bilen.