Heftige motorsykler fra Rétromobile
Heftige motorsykler fra Rétromobile
Heftige motorsykler fra Rétromobile

Heftige motorsykler fra Rétromobile

Utstillingen i Paris har ikke bare biler å by på, men også mange spennende motorsykler.

Mange kjøretøyentusiaster har et godt forhold til både biler og motorsykler, noe som kanskje er grunnen til at man ser stadig flere motorsykler på mange messer som tidligere var mest kjent for stort sett bare biler. En av disse er Rétromobile i Paris, hvor man i 2025 kunne se offisielle stands fra merker som Kawasaki, Bimota, Ducati, Indian, Yamaha, Royal Enfield, Triumph, Brough Superior, Midual, samt flere ulike motorsykler til salgs, og en del fra private samlinger. Her er en liten smakebit:

BMW R12 Julie Wood     / Julie Wood kunsttrykk

Husker du Julie Wood? En fransk tegneserie om en ung amerikansk jente som satset på MC-racing. Skapt av Jean Graton, mannen bak Michel Vaillant (Mark Breton på norsk). Tegneserien gikk fra 1976 til 1982, og er nå gjenopplivet, og i den forbindelse kan man nå kjøpe en BMW R12 Julie Wood Edition, som har Comfort-pakken og kommer med Julie Wood grafikk i amerikanske farger. 15 stykk skal lages, totalpris 21.400 Euro. Det er rettighetshaverne til Michel Vaillant som nå også har Julie Wood, og derfor kunne man også få kjøpt en del Julie Wood kunstrykk, som det herlige motivet du ser her fra ett 1980-album hvor Julie kjører det klassiske Bol d’Or-løpet.

Honda Goldwing Touring DCT GL 1800

Mektige Honda Goldwing feirer 50 år, og byr i 2025 på 1833 kubikk fordelt på 6 sylindre, 126 hk og 170 Nm.

Laverda 750 FSC

En nydelig 1976 Laverda 750 FSC foran en Lamborghini Countach 25th Anniversary. Italia kan design, både på to og fire hjul.

Godet Vincent Grey Shadow

Godet er spesialister på Vincent, og kan gi motorsyklene en restomod-stil som respekterer opphavet, samtidig som man får moderne komponenter for en bedre kjøreopplevelse.

Aermacchi Harley-Davidson

I 1960 kjøpte Harley-Davidson 50 prosent av den italienske MC-produsenten Aermacchi, noe som ga penger til racing og påskriften Aermacchi Harley-Davidson på tanken (som denne herlige 1968-modellen med 250 kubikk prissatt til 18.000 Euro). I 1972 ble oppkjøpet til 100 prosent og enda større satsing. Syklene tok 250-mesterskapet tre år på rad fra 1974-1976, samt 350-mesterskapet i 1976, alle med Walter Villa om bord. 

Harley-Davidson Chopper

1952 Harley-Davidson modifisert med deler fra en Softail 1340 som gir en kul Chopper. Til salgs for 16.600 Euro.

MV Agusta Superveloce

En 2024 MV Agusta Superveloce Serie Oro foran en Lamborghini Diablo. 500 eksemplarer av den nydelige tohjulingen vil bli laget, pris er 70.000 Euro.

Midual

Midual er en fransk high-end produsent av motorsykler drevet av to brødre som startet opp i 2014, med Midual Type 1 prissatt til 140.000 Euro da den kom. Motorsyklene er særdeles gjennomført med upåklagelig finish og krefter fra en 1036 kubikks Flat Twin, en særdeles kul konstruksjon. Alt kan customiseres i henhold til kundens ønsker.

Bimota Tesi H2 Tricolore

Bimota har opp gjennom årene levert kompromissløs italiensk teknologi med innkjøpte motorer fra både Suzuki, Yamaha og Ducati. I 2019 kjøpte Kawasaki 49 prosent av selskapet, noe som gjør at dagens Bimota-modeller har Kawasaki-motorer. Den inkluderer den mektige H2 motoren på 998 kubikk, som i Bimota Tesi H2 (med navstyring) gir 231 hk fordelt på 214 kg. Her Tricolore-versjonen som skal lages i 250 eksemplarer. 

Triumph Rocket 3R Evel Knievel

Evel Knievel var en “larger than life» karakter med sine episke stunts, og det er høyst passende at når Triumph døper en modell etter ham, så er det heftige saker. Rocket 3R byr på en 2458 kubikks 3-sylindret motor som gir 182 hk og 225 Nm ved 4000 omdreininger. Her får du bunnmoment så det holder, samt herlig Evel Knievel dekor på tanken.

Racinghistorie fra privatsamling

Her snakker man racinghistorie av ypperste sort, alle fra samlingen til Eric de Seynes, som i årevis jobbet for Yamaha i Frankrike. Nærmest kamera Jarno Saarinen sin Yamaha TZ350 fra 1973, deretter Giacomo Agostini sin 1975 Yamaha YZR350 i midten, og Christian Ravel sin 1970 Kawasaki H1R i grønt.

Aston Martin AMB 001 Pro

Det mest spinnville du får kjøpt på to hjul i dag er Aston Martin AMB 001 Pro som bygges av Brough Superior ved deres fabrikk i Frankrike. Det betyr konsernets 1000 kubikks V-Twin med Garrett Turbo som i Pro-utgaven gir 225 hk. Når man så legger til at vekten er 175 kg, får man et vekt/effekt forhold på linje med en Formel 1 bil. Bonkers bananas! 88 eksemplarer skal lages. Pris 1,8 millioner kroner. Løp og kjøp!

Brough Superior Lawrence

Lawrence of Arabia var svoren Brough Superior enthusiast, da konsernet eksisterte fra 1919 til 1940. Lawrence eide syv Brough Superior, og hadde bestilt sin åttende da han kjørte seg i hjel på sin Brough Superior SS100 i 1935. Da selskapet gjenoppstod i 2013 med en ny Brough Superior SS100 måtte man selvsagt spille på Lawrence of Arabia koblingen, noe man med stolthet har fortsatt å gjøre. Det har resultert i blant annet en egen modell kalt Lawrence som kom i 2021.

Yamaha 750 TZ

1979 Yamaha 750 TZ som franske Patrick Pons vant Formula 750 mesterskapet med i 1979. I 1980 vant han det prestisjetunge Daytona 200 for Yamaha med sin 750, før han døde på Silverstone det samme året under MotoGP-løpet der.

BMW K1

BMW K1 ble bygget fra 1988 til 1993 og var motorsykkelen man enten elsket eller hatet. Men den ga BMW et friskt imageboost, og når man ser K1 i dag er det ingen tvil om at den var forut sin tid med tanke på linjeføring og designspråk.

Peugeot 500 M2

Den sveitsiske ingeniøren Ernest Henry skapte i 1913 sin Peugeot 500, den mest høyteknologiske motorsykkel skapt til da med utgangspunkt i en Peugeot racingmotor for biler. Henry sin Peugeot-twin ble den første motorsykkelmotor med doble overliggende kammer og fire ventiler per sylinder. Peugeot selv flikket videre på Henry sitt konsept utover tjuetallet med OHC og to ventiler per sylinder, som resulterte i 500 M2 som vant mengder av løp. 27 hk på 114 kg var eksepsjonelt for sin tid, og ga en toppfart på 165 km/t. Motul har fått laget en nydelig rekreasjon av 1926 Peugeot 500 M2, basert på en av de to originale gjenlevende motorene.