HEMI V8 likevel ikke død? – Kan finne veien tilbake til Dodge Charger
HEMI V8 likevel ikke død? – Kan finne veien tilbake til Dodge Charger
HEMI V8 likevel ikke død? – Kan finne veien tilbake til Dodge Charger

HEMI V8 likevel ikke død? – Kan finne veien tilbake til Dodge Charger

Om rapportene er sanne skal hele Hemi-familien reinkarneres

Mopar Insider meldte i forrige måned at Stellantis hadde planer om å reetablere 5,7 liter Hemi V8eren deres på Dundee Engine Plant i Michigan. Siden den gang har det også kommet rapporter om at Stellantis sin plan om å gjenopplive den elskede HEMI-motoren ikke bare gjelder for 5,7 literen, men hele HEMI V8-familien. Nesten hele i alle fall. 6,4 «Big Gas Engine» som man finner i Ram Heavy Duty er enda ikke å spore. Ifølge deres kilder skal både 5,7 literen, 6,4 liters Apache-motoren, samt den kraftige 6,2 liter Hemi Hellcat-motoren med kompressor settes i produksjon igjen.

Tidligere har Stellantis produsert Hemi-familien på Saltillo North Engine Plant i Saltillo, Mexico. Denne produksjonen ble dog stoppet til fordel for den nye Hurricane rekkesekseren med twin turbo som skulle brukes iblant annet den nye Dodge Charger Daytona, som et alternativ til den elektriske driften. I manges øyne betød den nedlagte produksjonen, samt ingen alternativer om å få den nye Dodgen med V8, at Hemi V8eren var død.

Snarere tvert imot! Det virker nemlig som at Stellantis har gått tilbake på planene sine etter at tidligere CEO Carlos Tavares, samt «skiftende politisk klima», som Mopar Insiders så fint kaller det. Kildene deres forteller at Hemi V8eren vil bli basert på den allerede gode generasjon 3-oppbyggingen. I tillegg ligger det også planer om en enda større variant som kan komme lengre fram i tid.

Så skal det nevnes at salget på den elektriske Chargeren kanskje ikke har gått helt som det skulle, og det meldes allerede om rabatterte priser på bilen. Da er det hyggeligere lesning at Mopar Insiders også kan melde at Dodge sine ingeniører allerede jobber med å gjenopplive Chargeren med skikkelig V8. Sekser-utgaven av disse bilene går ikke i produksjon før i mai, og de første kundebilene vil være klare i sommer. Så får man vente og se om eventuell hvilken HEMI som finner veien tilbake i Charger. Kan de for eksempel hoppe rett på en Charger Hellcat med 6,2 liters kompressor-motoren? I følge Mopar Insiders vil i så fall en V8 Charger bli tilgjengelig først sent i 2026. Bedre sent enn aldri, si!