Her er nye Maserati Grecale: Rett i strupen på Porsche Macan
Med twin-turbo motoren blir dette heftige saker.
Her er nye Maserati Grecale: Rett i strupen på Porsche Macan

Her er nye Maserati Grecale: Rett i strupen på Porsche Macan

Nye Maserati Grecale kan treffe godt også her hjemme.

Nå har endelig Maserati lansert bilder av sin aller nyeste modell, SUVen Maserati Grecale. Maserati fortsetter sin satsning på SUV og går direkte i strupen på sin tyske konkurrent Porsche og deres Macan. Nye Grecale kommer i første omgang i tre forskjellige utgaver, alle som hybrid, hvor den heftigste er Trofeo. Grecale GT og Grecale Modena kommer begge med en 2 liters rekkefirer med turbo, hvor GT blir levert med 296 hestekrefter og Modena kommer med 325 hestekrefter. Trofeo har på sin side ikke rekkefireren de andre utgavene har, men en V6 på 3 liters slagvolum og doble turboer. Denne motoren kommer fra superbilen Maserati MC20 og når du mater gassen helt ned i gulvet produserer denne kraftpakken 523 hestekrefter. Også Trofeo er levert som hybrid.

Med hjelp fra en åttetrinns automatkasse og firehjulstrekk går du fra 0 til 100 kilometer i timen på snaue 3,6 sekunder og bilen stopper ikke før du har nådd 285 kilometer i timen. Til sammenligning klarer 2022 Porsche Macan med sin 2,9 liters twin turbo V6 samme sprint på 4,3 sekunder og har en toppfart på 272 kilometer i timen.

Angående designet på Maseratis nye SUV sier sjefsdesigner Klaus Busse følgende til Autoblog:

"The design philosophy that I laid out in the beginning was actually done before we designed the MC20 and the Grecale. We really had to sit down and get our head around what we want to do with the next chapter of the brand. The reality is that 70% of the design process is understanding the message that you want to create, and the car then designs itself and the remaining 30% is just putting it on paper. We didn't want to design the car purely for Instagram; end up with a car loaded with real or fake features, lines, and creases. We're very much about purity. Maserati is a very strong performing car, so it doesn't need to shout, "Hey, look at me!" Quite the opposite; it wants to be a rolling structure, a car that adds almost visual value to its environment. That's the overreaching philosophy."

Maserati Grecales interiør har en enkel, men sportslig filosofi. Det er som i alle moderne biler montert skjermer som tar over jobben som tidligere ble tildelt brytere og knapper. Bilen er utstyrt med både Apple CarPlay og Android Auto som lever musikken direkte ut i et lydanlegg på totalt 21 høyttalere fordelt rundt omkring i bilen.

Vi vet enda ikke hva den norske prisen vil ende opp på, men prisen som er oppgitt for en 2023 Maserati Grecale GT starter på 64.995 amerikanske dollar, mens Modena Limited Edition har en startpris på 78.895 dollar. En pris på Trofeo er enda ikke lansert.