Her skjuler det seg noe helt spesielt
Bilen med kamuflasjepanelene påmontert.
Her skjuler det seg noe helt spesielt

Her skjuler det seg noe helt spesielt

Med på kjøpet får du en mengde kamuflasje, og en helt unik historie.

Noen ganger går man litt i surr av alle bilene, når man går i time etter time på verdens største klassikermesse: Techno Classica i Essen, Tyskland. Etter å ha kikket på godt over 2500 biler befant jeg meg i den siste hallen, som jeg ikke hadde vært innom. Øynene var mette av inntrykk, jeg trengte en pause og litt forfriskninger. Det gikk derfor litt fort med de aller siste bilene, hvorav en virket å være en mørkegrå og matt Ferrari 458 Italia uten noe spesielt ved seg, og jeg var i ferd med å passere den på min søking etter noe å spise, da jeg la merke til luftinntaket på taket. Jeg stoppet og snudde meg. En ren reflekshandling. Øynene så på luftinntaket. Det var da uvanlig massivt og stort. Så la jeg merke til de to mindre inntakene på bakskjermene. Den shoddy finishen. Ledninger. Karosseripaneler som var endret på. Dette måtte være en prototype av noe slag, og alt annet enn en vanlig sliten hverdags-Ferrari (hvis man kan kalle en Ferrari for det). Jeg var plutselig våken igjen, vekket fra min blaserte hypnose etter en overdose av nydelig sportsbil-exotica.

Bilen foran meg var en Ferrari F150 M6, prototypen og testbilen til det som kom til å bli den spektakulære LaFerrari i 2013, og som nå skal selges av auksjonshuset RM Sotheby’s med sin autentisitet verifisert av Ferrari Classiche.

Da utviklingen av det som først ble kalt F150 (som ble til LaFerrari) startet, begynte man med en bil basert på F142-plattformen som vi kjenner fra 458 Italia. Det er grunnen til at bilen ser mer ut som en sliten 458 Italia, enn en LaFerrari, med diverse karosseripaneler saget og kappet i, og andre steder er det blitt lappet på biter. Under testing på vanlig vei hvor ivrige spionfotografer lurer i buskene, fikk bilen påmontert masse kamuflasje, og disse kamuflasje-panelene følger med på kjøpet.  

Under det massive luftinntaket finner vi Ferraris F140FB V-12 motor (LaFerrari endte opp med en variant kalt F140FE) som hjalp til med utviklingen og testingen av KERS hybrid-systemet, og ellers hjalp bilen også til med testingen av bremser, styring, fjæring og stabilitetskontroll-systemer tiltenkt LaFerrari. Testbilen ble hyppig brukt mellom mai 2011 og desember 2012, før man gikk over til rene prototyper av LaFerrari.

Bilen fikk i 2016 et lite strøk med Matte Nero lakk for en villig kjøper, men bilen har aldri vært lovlig å bruke på vanlig vei. For den som skulle være i tvil er det mengder av merker rundt om som signaliserer akkurat dette. Kilometerstand er 3000, og det aller meste av dette stammer nok fra bilens test-tid hos Ferrari, all den tid forrige eier ikke kunne kjøre lovlig med bilen på veien.

Bilen skal selges av RM Sotheby’s på deres auksjon i Monaco 14.mai, og prisen blir sannsynligvis i det øvre sjiktet. For den som eier en av 499 bygde LaFerrari fra før, og/eller en av de 210 åpne Aperta-modellene, må jo denne prototypen være midt i blinken for å komplettere det hele.