De fleste som liker motorsport har fått med seg hvor revolusjonerende Audi var den gangen de lanserte Audi quattro A1. Firhjulstrekksystemet dominerte i rally og bilen ble raskt et WRC ikon. Bildene av A1 med flammer ut av eksospotta i firehjulsdrift rundt en sving med masse tilskuere tett opp til bilen er fantastiske bilder. Senere med gul og hvit dekor og en massiv vinge, fremdeles med flammene blåsende ut av eksosen. Det er derimot etterfølgerne vi skal se nærmere på og hvordan Audi gikk fra å være et bilmerke med et ganske traurig omdømme, til å bli et av de virkelig store luksusmerkene.
«Win on Sunday, sell on Monday»
I racing har det vært et anerkjent faktum at det som vinner selger. Dette gjelder også for Audis quattro som fort ble ettertraktet på grunn av hvordan det presterte i rally. Mellom 1980 og 1991 kunne du få kjøpt Audi Quattro med den klassiske layouten med rekkefemmer med turbo foran og permanent firehjulstrekk. Arvtageren etter Audi Quattro skulle være starten på det Audi kanskje har blitt aller best på: Litt for store motorer i ordinære familiebiler.