2020. Et år som egentlig skulle feire den legendariske felgleverandøren BBS sitt 50-årsjubileum endte med en begjæring om konkurs i stedet. Likevel er det kanskje håp for det tyske firmaet. Samlebåndet ruller nemlig enda ut de klassiske, evig-trendy felgene som vi alle kjenner så godt og er så glad i.
De to mennene bak BBS. Til venstre er Klaus Brand, og i midten står Heinrich Baumgartner. Bilde: BBS Archives
En gammel faksimile av en av mange ikoniske BBS-felger. Bilde: BBS Archives
BBS sin historie startet i 1970, i den idylliske lille landsbyen Schiltach helt sør i Tyskland. Den vesle bygda med et innbyggertall på rundt 4000 oppfyller alle tyske stereotyper man kan ha. Men til tross for at lederhosen, bratwurst und bier er det viktigste for mange av innbyggerne, så var det to pionerer som skulle ta en hel bilverden med storm. Heinrich Baumgartner og Klaus Brand gikk sammen i 1970 for å skape BBS Kraftfahrzeugtechnik AG. Baumgartner og Brand fra Schiltach. BBS. Du skjønner tegningen. Hva startet de å produsere? Styling-deler i plast, selvfølgelig.
Men spesielt Baumgartner ville ha mer, så hver kveld etter jobb satt Heinrich igjen i verkstedet for å utvikle felger. Mange arbeidstimer og søvnløse netter skulle følge, og i 1972 var det første felgsettet klart. Det ble utropt som en umiddelbar storsuksess. De fikk navnet BBS Mahle, og grunnen til det var at BBS selv ikke hadde noen mulighet til å produsere felgene selv. Dermed ble de første tusen eksemplarene produsert på fabrikken til nettopp Mahle. Et tysk firma som i all hovedsak støpte motordeler. De tredelte felgene var perfekte for høy ytelse, da de var lette, sterke og samtidig veldig fleksible når det kom til å bygges etter en bil og ikke omvendt. I tillegg hjalp de til både på tid og økonomi da man kunne bytte kun den delen av felgen som var skadet etter et eventuelt sammenstøt eller kollisjon. De innovative løsningene satte BBS i en utrolig sterk posisjon innen motorsport, og allerede samme år droppet de all annen form for produksjon.
En 1977 BMW 320i gruppe 5 Art Car av Roy Lichtenstein, utstyrt med BBS-felger. Bilde: BBS Archives
M1 med umiskjennelig felgvalg. Bilde: BBS Archives
Både Porsches berømte 962 og 956 ble utstyrt med BBS. Bilde: BBS Archives
Mer BMW, her i form av en 3.0 CSL som Chris Amon og Hans Stuck kjørte i 1973. Bilde: BBS Archives
Hele motorsportverdenen hadde fått øynene opp for det lille tyske firmaets krysseikede felgdesign, og spesielt BMW var en stor beundrer. At BBS valgte å fokusere kun på felger, og gjorde dette bra, førte til at BMW kastet seg tidlig på ballen, og la inn store bestillinger hos BBS. Allerede da begynte BMW å tilby BBS-felger som ekstrautstyr, og gjorde de til og med standard på noen av sine biler. Suksessen var komplett. Firmaet vokste støtt og stadig, og åpnet filial i Frankrike i 1976. Fra 1978 og utover trengte de ikke lengre Mahle sin hjelp med produksjon, og i 1979 kom Martin Braungart inn som en tredje sjef i firmaet, og med hovedfokus på ingeniørsiden skapte han og BBS motpressingsteknikken. Den gjorde at BBS kunne produsere felger mye raskere enn tidligere. Det førte til at den store milepælen om å gå offentlig med selskapet i 1980, etter at de klarte å produsere 220.000 felger det året.
BMW bestilte BBS-felger både som ekstrautstyrt og standard. Her en 1985 BMW M635CSi med originale RS007. Bilde: Wiki Commons
Med stor fleksibilitet takket være det tredelte designet kunne BBS lage felger i mange forskjellige størrelser. Bilde: BBS USA
Det store gjennombruddet kom dog i 1983, da siste hånd på kanskje felghistoriens mest ikoniske verk ble lagt. Den tredelte racingfelgen de hadde blitt så kjent for var satt i produksjon for vanlige biler. Om du kjørte bil fra 60-, 70- eller 80-tallet. De nye felgene passet perfekt uansett hvilken bil du skulle ha de på. Hvilke felger var dette, spør du? Selvfølgelig var det de legendariske BBS RS. Ettermarkedet gikk bananas, og i løpet av 1983 hadde BBS vokst seg til å ha kontorer i både USA, Japan og Italia.
Produksjonen skjøt enda mer fart da BBS gikk ut i ettermarkedet. Bilde: BBS USA
Slik så en reklame for BMW 320i ut i 1984.
Suksessen var ekstrem. Utviklingen gikk utrolig fort, og på slutten av 80-tallet og starten på 90-tallet var BBS et fenomen i verden. I Japan landet BBS avtaler om å lage OEM-felger til så å si alle de store billeverandørene. I Italia ble det samarbeidet med et par kjente navn innen bilindustri som Bugatti, Pininfarina, og Benetton Formula 1 Racing Team. I USA bygde de hovedkontor ved den legendariske racerbanen Road Atlanta. I Sør-Korea kom enda flere fasiliteter på plass, samt en avtale med Hankook Tires. I 1993 var de på plass i Bahrain, og i 1995 var de på plass i Malaysia. BBS hadde tatt over verden.
Michael Schumacher i sin 1995 Benetton. Bilde: Wiki Commons
Nils Eirik Wenaas sin 1992 BMW E30 M3 DTM med BBS Magnesiumfelger som vi har laget video på.
Volvo, Chrysler og Volkswagen ville også ha en bit av kaken på 90-tallet, og nesten hver bidige tuningsjappe rundt om måtte ha BBS-felger tilgjengelig for kundene sine. Suksessen førte til at BBS begynte å se på muligheten for å utvikle seg mer. Blant annet startet de med produksjon av ratt som ble meget godt mottatt. Positiviteten førte til mer produksjon, blant annet av racingstoler. 1994 toppet seg med at BBS var inne i flere av verdens største motorsporter, deriblant Formel 1, Indycar og DTM. I 1995 feiret firmaet 25 år, og de store anledningene lot ikke vente på seg. For andre år på rad vant Michael Schumacher Formel 1 med BBS-felger på sin Benetton, samt mange andre seiere på baner rundt om i verden. I tillegg kom det som da hadde blitt en retrofelg i ny bravur og ny utførelse. Den todelte felgen BBS RS II.
Volkswagen hev seg omsider med på BBS-bølgen, og leverte felger til blant annet sin Corrado. Bilde: BBS Archives
Også det Japanske markedet fikk mange OEM BBS-hjul, for eksempel Mazda Rx7. Her en 2002-modell. Bilde: Wiki Commons.
Ferrari sin F1-bil i 2002-sesongen. Bilde: BBS Archives.
Verdensherredømmet ble dog ikke evigvarende. Etter flere år på topp med unike løsninger, høy kvalitet og ikke minst et balansert og utrolig flott design, havnet BBS i en ond spiral. En del av grunnen kan kankje være at den ivrigste pioneeren, Heinrich Baumgartner. gikk bort i 2002. Bare 66 år gammel. Riktignok skapte BBS en splitter ny teknologi i form av Air Inside Technology (AIT) i 2006, der hulrom er laget inne i felgstrukturen for å kompensere for de moderne ultralavprofil-dekkene som var på vei. BBS mottok Automechanika sin innovasjonspris i 2006, men allerede året etter skulle det bli vanskelig å være BBS.
BBS ga seg ikke, og har fortsatt og produsert felger. Her avbildet på en Porsche 996.
Ettermarkedet har elsket BBS-felger siden de kom for 40 år siden. Jan-Robert Staås sin 1969 Mercedes 250 C er et bevis på det!
Robin Parken sverger også til BBS på sin 1969 Audi 60.
I Guinea skulle det nemlig bli politisk bråk i 2007. Landet hadde lenge vært hovedleverandør av aluminium for BBS, men den politiske uroen gjorde at prisene på aluminium fløy i luften. BBS-felger ble plutselig veldig dyre å produsere, og BBS var i dyp krise for første gang på 32 år. Så dyp at de måtte begjære seg selv for konkurs. Det belgiske firmaet Punch International kunne plukke opp restene av det falne BBS-konsernet for småpenger.
Mørke tider for BBS, men det var fortsatt håp. Blant annet leverte de felger til Lexus sin LFA fra 2011.
Også i USA vet de å sette pris på de legendariske felgene.
Det gikk så som så, og i 2015 tok Sør-Koreanske Nice Holdings co. over. Det har vel ikke ført til noen enorm endring det heller, og sommeren 2020 begjæret BBS seg nok en gang konkurs som følger av vanskeligheter med Corona-pandemien. Til tross for dette så produseres det fortsatt felger hos BBS, og som de selv sier: “Times of change lie ahead but together we will release the energy and strength which will be needed to preserve the legendary BBS brand and secure its future”. Så blir det spennende å se om hva som skjer med BBS. Det som er sikkert, er at det vil være trist å miste leverandøren av kanskje de mest legendariske felgene noensinne produsert.
Forhåpentligvis er ikke dette det siste vi ser til BBS. Bilde: BBS Archives.