Hot or not?
Hot or not?
Hot or not?

Hot or not?

Hva skjer hvis man kombinerer en Ferrari F40 med klassisk 70-talls Trans Am dekor?

Ferrari F40 kom i 1987 (for å feire merkets 40-års jubileum), og markerte på mange måter selve toppunktet for åttitallets superbiler. Bilen var ekstremt spartansk og brutal, og med sin toppfart på 321 km/t var den også tiårets raskeste bil fra fabrikk. 400 biler skulle lages, men i den verste jappetiden ble det ett voldsomt ståhei for å sikre seg bilen, slik at biler skiftet eiere til langt over nybilpris. Mange mente da også at bilen mest var et kynisk markedsføringsstunt fra Ferrari rettet mot spekulanter. Ett estimat gjort i 1990 viste at bare 10 prosent av alle solgte F40 faktisk ble kjørt med. De andre 90 prosentene var stuet bort med tanke på verdiøkning (samt at en god del biler ble stjålet. Seriøse kilder sier at over 30 biler ble stjålet de første 10 årene, og mange av disse har aldri kommet til rette).

Selve bilen ble en posterbil for mange barn av åttitallet, og dens ytelser var fenomenale. Rent teknisk var den imidlertid lite avansert, særlig sammenlignet med sin rival Porsche 959. Gordon Murray som på den tiden skapte seg et navn som den smarteste og dyktigste ingeniøren i Formel 1, mente at bilen var forankret i 50-talls teknologi: «The lack of weight makes the Ferrari exciting. There’s nothing else magic about the car at all…»

Til tross for en lunken mottakelse i mange motormagasiner, ble bilen en hellig gral for spekulanter, og med det voldsomme presset som oppstod, skjønte Ferrari at man kunne tjene store penger, hvis man økte produksjonstallet litt. Man endte derfor opp på 1315 biler totalt da produksjonen stoppet i 1992, og med årene har også bilens rykte og status bare økt og økt. Den anses nå som en superbrutal kjøremaskin, hvor nettopp lav vekt og mangel på avansert teknologi gjør den til en fantastisk rå kjøreopplevelse.

Har du sett videoen av Robin Reinholdtsens 1997 Trans am? Om ikke klikk her

Men denne statusen gjør også at få tør å gjøre noen modifikasjoner på sin F40. Det synes den grafiske kunstneren Abimelec Arellano er litt kjedelig, så han fikk en ide. Han mener at Ferrari F40 er heftig, men samtidig vulgær. Så hvorfor ikke kombinere dens visuelle uttrykk med en annen bil som også var heftig og vulgær: Syttitallets Pontiac Firebird Trans Am, udødeliggjort i filmen «Smokey and the bandit» fra 1977 i sort med masse gulldetaljer, inkludert felger og panserørn i gull.

Som sagt så gjort, og Arellano kom opp med disse illustrasjonene. Det første man legger merke til er selvsagt den sorte fargen, panserørnen og snowflake felgene fra Trans Am. Men det er langt mer enn som så. F40 kom aldri med T-top, noe datakunstneren har fått på plass, og Ferrarihesten på forskjermene er erstattet av en ørn. Bak er det lagt til en flott detalj i form av et registreringsskilt hvor det står BAN F40. De tre første bokstavene står selvsagt for Bandit, som var Burt Reynolds kallenavn i filmen.

Illustrasjonene har fått mye omtale, og viser at mye er mulig, hvis noen tør. Mange mener imidlertid dette er tilnærmet blasfemi, og F40s status sørger for at få tør å gjøre noe som helst, så derfor vil du neppe få se en slik krysning mellom Ferrari og Trans Am i virkeligheten. Heldigvis tenker du kanskje? Eller synd og skam? Her er nok meningene delte…