Hot rod PV – 1964 Volvo PV
1964 Volvo PV
Hot rod PV – 1964 Volvo PV

Hot rod PV – 1964 Volvo PV

Volvo PV er i utgangspunktet en lekker klassiker, men ikke alle vil følge strømmen og holde de originale.

Lars Aaden bor i Selbu kommune i Trøndelag og driver der en bilforretning sammen med kona Line. De eier til sammen 24 veteranbiler, mange av de er Volvoer. Lars beskriver det som en lidenskap, som de dyrker både i yrkeslivet og på fritiden.
- Jeg ble bilinteressert tidlig. Pappa drev en bilforretning og jeg fikk tak i min første bil som 14-åring. Som 16-åring ble jeg medlem av den lokale amcar-klubben, og da jeg ble 18 og kjørte opp hadde jeg en ombygd Volvo Amazon som førstebil. Siden den gang har det blitt utrolig mange Volvoer. I dag har vi 16 stykker i samlingen og jeg har importert over 20 P1800 inn til Norge, så Volvo har vært lidenskap lenge, forteller Lars.

Frisk B20
En av bilene i samlingen deres er en 1964 Volvo PV som ble førstegangsregistrert i Norge den 17.september 1964. Den første eieren, en herremann med navn Sven Halvorsrud, eide den så til 1987 før den på samme året fikk to nye eiere. Siste av disse to eide bilen til 2013, da Trond Bay Christensen tok over bilen. Det er også han som har bygd opp på den aktuelle Volvoen. Trond har gitt bilen en stil som er en klar blanding av hot rod og race. Karosseriet er stålbredda mellom 15 og 20cm på hver side og både dørblad og bagasjeluke er rundet av. Den har fått 1939 Ford baklys og en egenlagd rørgrill foran. Motorrommet er like utsøkt utført som utsiden med flott wiretuck. Motoren, som er en Volvo B20 med optimalisert opp, annen kam, doble forgassere, elektrisk tenning og hjemmelagde headers i rustfritt stål, har fått flotte kromdetaljer og er opplakkert i bilens farge. Girkasse og bakaksling er det samme som originalt var på bilen da den var ny.
- Selv om motoren bare yter rundt 135 hestekrefter oppleves den kvikk i en såpass lett bil som denne PVen er, forklarer Lars.

Innvendig er det gjort subtile og smakfulle forandringer. Dasbordet har fått nye instrumenter fra en Volvo 140 GT som er felt inn. Det er et stereoanlegg som er montert i den, men det er i all hovedsak skjult. Det eneste som vises er høyttaleren i hattehylla bak. Stolene er av merket FK Automotive og er mye mer sportslige enn de Volvo monterte på samme plass i 1964. Dette er dog noe Lars har lyst å gjøre om på, ved å bytte de ut med noen som passer stilen på bilen bedre. Bilen er utstyrt med luftsenk fra AirRaid slik at den kan senkes helt ned. Bak fylles hjulbuene godt med 10 tommer brede bakedekk, mens det foran er kun seks tommer brede. Det er fordi luftfjæringa skal få plass. Det er også bygd om til fourlink bak.
- Bilen er like fin under som den er over. Blant annet girkassa er polert og lakkert for å matche bilen, det ser skikkelig fint ut, forteller Lars entusiastisk.

Vekker mye oppmerksomhet
Lars og Line kjøpte bilen i 2017 av Trond Bay Christensen. Det første de måtte gjøre var å sende bilen til karosseriverkstedet Krokstad Auto i Selbu. Årsaken for dette var at det hadde blitt en kjemisk reaksjon mellom grunningen og lakken som var på bilen, slik at den var blitt stygg. De demonterte bilen og slipte den plateren, før den på nytt ble lakkert opp i en fantastisk flott perlemorfarge. Deretter byttet de lyktene med ledlykter foran. Nå er det nye stoler som står for tur, samt et sett med 18 toms felger bak som skal på i vinter.

- Vi gjør hele tiden småting med den for å gjøre den enda litt mer «oss». Line har det vi kaller for tvillingbroren til denne. Det er en Volvo PV som kommer til å ligne litt på denne, med bredding i glassfiber. Den blir det nok et litt mer rat rod-stuk over enn denne PVen. Det er uansett gøy med all oppmerksomheten denne bilen vekker når vi kommer kjørende, det er helt enormt. Vi legger også ut bilder av bilen på Lines Instagramkonto, der er det også masse likes og respons, det synes vi er veldig moro, avslutter Lars.