HUD i motorsykkelhjelm – God ide eller galskap?
HUD i motorsykkelhjelm – God ide eller galskap?
HUD i motorsykkelhjelm – God ide eller galskap?

HUD i motorsykkelhjelm – God ide eller galskap?

Shoei kommer med kunstig virkelighets-hjelm i ekte Iron Man-stil.

En av verdens største navn innen motorsykkel-utstyr, japanske Shoei, er soleklar på at kjøring på to hjul ikke bare innebærer vind i ansiktet. De har nemlig teamet opp med det franske tech-firmaet EyeLights for å skape verdens første fullintegrerte hjelm med kunstig virkelighet.  Hjelmen går under navnet GT-Air 3 Smart, og for en gangs skyld så kan bruke Iron Man-referanser, og de stemmer faktisk til en viss grad. For med denne hjelmen kommer du så nære Tony Stark sitt high tech-utstyr som man en menig mann får til.

Etter årevis med utvikling har EyeLights utviklet et bittelite Head up display (HUD) for ettermarkedet, og nå har Shoei gått inn i et samarbeid og baket hele systemet inn i sin hjelm. Systemet består av nano OLED-teknologi som projiserer alt fra fartsmåling, navigasjon, telefonsamtaler og varslinger rett i synet ditt. Ifølge produsentene vil disse tallene vises på visiret ditt og oppfattes som ca. 3 meter frem i kjørebanen.

HUD i seg selv er ikke noen nyvinning. De har vært i bilindustrien i over 20 år allerede. Forskjellen her er hvor sofistikert systemet har blitt. For eksempel har sterkt sollys ofte vært et problem med HUD, men EyeLight beroliger med at OLED-systemet gjør at tallene fortsatt vil være godt leselige i vanskelige forhold. Ifølge dem skal systemet til og med hjelpe til med reaksjonsevne som vil bli 32% bedre. Så kan man fint kjøre en diskusjon på om slike ting gjør en fører med fokusert eller mer distrahert, antageligvis uten at man enkelt kan sette en strek under noen av svarene.

GT-Air 3 Smart gjør dog mer enn å slenge digital grafikk i synsfeltet ditt. Hjelmen har et integrert intercom-system med høyttalere, støydempende mikrofon, og alt dette skal visstnok være kompatibelt med det aller meste av intercoms fra andre merker der ute. Systemet har stemmeassistent, og er koblet opp mot telefonen din. På den måten kan du enkelt ringe, ta telefonen, sette på musikk, og alskens annet man skulle ønske. Kun ved hjelp av stemmen. Shoei forteller at batteriet har en brukstid på 10 timer før det må lades.

Hjelmen blir lansert på markedet i juni 2026, og forhåndssalget har allerede startet til den nette sum av 12.108 kroner. Omtrent det dobbelte av hva standardutgaven av GT-3 Air koster. Med det sagt, om disse funksjonene kan gjøre at du holder deg unna både sykehus og grav, så er det jo fort verdt det. Det større spørsmålet er vel heller: gjør de deg til en sikrere sjåfør, eller blir det bare distraksjon?