Husker du denne Cadillacen?
At bilen het Villa med sin åpenbare inspirasjon fra arkitektur var kanskje ikke så rart.
Husker du denne Cadillacen?

Husker du denne Cadillacen?

Denne glemte godbiten var på mange måter langt forut for sin tid.

Cadillac var et av de mest betydningsfulle merkene i bilens barndom, og ble selve symbolet på The American Dream de første tiårene etter andre verdenskrig. Men utover syttitallet ble konkurransen fra europeiske merker som Mercedes-Benz og BMW hard, og fra 1990 kom også Lexus inn i feltet. Det betydde enda tøffere konkurranse, samtidig som Cadillac i økende grad ble sett på som et «gubbemerke» av yngre potensielle kjøpere i USA. Fra 31 prosent markedsandel av luksusbilmarkedet i USA i 1980 til 22 prosent i 1990. Dette ble enda verre utover nittitallet, med modeller som ble oppfattet som alt annet enn kule, hippe og stilige, og en vits som gikk igjen på standup-show utover 90-tallet gikk på at alle Cadillac-eiere aldersmessig var et sted mellom «60 og døden».

Noe måtte gjøres, og det åpenbare svaret var en helt ny designendring. I 2000 lanserte man derfor et nytt designspråk for det nye århundret kalt «Art and science». Fokus skulle være på skarpe, rette kanter som lyste selvsikkerhet og særpreg. Design som turte å stå ut fra mengden, og som kom på alt fra CTS til XLR. Man satset tungt, og for å øke profilen til Cadillac ytterligere, valgte man også å samarbeide med europeiske designhus. Ett av disse var legendariske Bertone, noe som førte til konseptbilen Cadillac Villa (eller Bertone Villa, alt ettersom) som ble vist på Geneve-utstillingen i 2005.

Den ser kanskje ved første øyekast litt merkelig ut, men dens nyskapende dører, omfattende bruk av glass og dens egenskaper som et mobilt kontorlandskap fikk mange til å sperre opp øynene i 2005. I tillegg fikk bilen skryt for sitt komfortable oppsett fra blader som fikk teste den, muliggjort med lavt tyngdepunkt, lang akselavstand (320 cm) og enorme hjul i form av Michelin 245/40 dekk på 22 tommers felger foran, og 305/35 gummi på 24 tommere bak. Dimensjonene på bilen var for øvrig 2 meters bredde, 4,9 meters lengde og 1,66 meters høyde.

Et chassis hentet fra Cadillac SRX ble brukt for å bygge bilen, og ett krav var også at den skulle være fullt kjørbar. Dørene var bilens kanskje mest imponerende del, med såkalte «clamshell doors» som løftet seg ved hjelp av tre hydrauliske armer, gjennom å trykke på en knapp på midtkonsollen (eller via nøkkelen hvis du var på utsiden av bilen). Taket var inkorporert med dørene, og bilen var et imponerende syn hvis man f.eks åpnet både fram og bakdører samtidig. Dørene med sitt laminerte glass med trippel kurvatur (Finnlamex stod bak den vanskelige glassjobben) var imponerende på alle mulige måter, men at det var nettopp dørene som var mest imponerende var ikke tilfeldig.

Bertone hentet inspirasjon fra arkitekturen, hvor inngangspartiet alltid har vært viktigst. I motsetning til i bilens verden, hvor frontpartiet gjerne er viktigst. Derfor var Bertone Villa ett forslag til en ny designretning hvor fokuset ble rettet mot den såkalte “Grand Entrance”, som påminnet om inngangspartiet på et luksuriøst hotell. Ifølge Bertone var luksus i Bertone Villa ikke noe symbolsk barokk-krimskrans, ei heller status-symbolikk, men en følelse av velvære og «superior quality of life».

Interiøret bød på mengder med plass og særdeles godt utsyn, siden det var så mye glass i dørene. Magasiner som testet bilen, skrøt av enormt med plass for både de som satt foran og bak (baksetene hadde mengder av justeringer for maksimum komfort), og de kunne også bruke et trådløst tastatur (imponerende saker i 2005!) for å betjene skjermen som var integrert i ryggen på forsetet. I forsetet var det en stor 23-toms sentral skjerm (husk at dette var lenge før Tesla), og sammen med soft blue mood belysning fikk man et rullende businessenter på hjul. De enorme dørene sørget også for et av bilhistoriens letteste interiør å komme seg inn og ut av. Man simpelthen reiste seg og trådte ut, uten å måtte krumme noen nakke eller bøye ryggen.

Det var dermed ingen tvil om at Bertone hadde laget en særdeles funksjonell bil, med en mengde smarte løsninger. Som Bertone selv sa det i sin pressemelding: «The Bertone Villa replaces the concept of physical speed of the automobile with the concept of virtual speed “in” the automobile, since the available technologies on board allow for connection to the outside world, to work or watch a film».

Bertone Villa forsvant raskt ut fra syne, og er stort sett glemt i dag der den nå står på Volandia Flymuseum i Milano sammen med resten av Bertone-samlingen. Men kanskje bilen fortjener mer kred enn den fikk da. For høres ikke dette ganske så kjent ut i dag: Gedigen skjerm for føreren. Mangel på grill foran. Gigantiske dører for enkel inn og utstigning. Store hjul. Elon Musk take notice. God jul.