Husker du Koenig?
1984 Ferrari 512 bb Koenig Special
Husker du Koenig?

Husker du Koenig?

Nå kan du sikre deg to av det tyske tuning-selskapets voldsomste skapninger.

Noen tuning-selskap er mer beryktet enn andre, i den forstand at de gjerne dro hardt på når de skulle tune og style en bil. Åttitallet var selve glansdagene for japper som ønsket superbiler med heftig/grotesk (stryk det som ikke passer) styling, og tyske Gemballa var de som kanskje utmerket seg aller mest når det gjelder å dra den lengst mulig.

Men man hadde også tyske Koenig Specials, som kunne levere enhver Mercedes-Benz, Porsche eller Ferrari etter kundens ønske, og som gjerne tok styling-delen et hakk lenger enn de fleste. Selskapet ble etablert av Willy König i 1977, og huskes i ettertid kanskje best for sin dramatiske Ferrari Testarossa hvor man tok bort det som bilen var mest kjent for, nemlig dens stilfulle store riller langs dørene og bakover.

 

Nå kan kjøpe deg en slik Koenig Specials Testarossa på auksjonen som avholdes på Pebble Beach under Monterey Car Week som starter til helgen. Det er Gooding & Company som selger bilen, som ble kjøpt ny av amerikanske Donald L.Weber i 1986 i Sveits, og sendt direkte til Koenig Specials i München. Der fikk bilen breddete skjermer foran og bak, fetere hjul med BBS-felger, stivere fjæringskomponenter, MOMO-ratt og ulike styling-inngrep som en brutal vinge bak. Deretter ble bilen sendt til USA, hvor herr Weber kunne ta bilen i bruk. Men den har ikke blitt kjørt mye på disse årene, for triptelleren viser bare 15.000 km. Forventet salgspris ifølge Gooding & Company er 100-150.000 dollar. Uten reserve.

Koenig Specials lagde også en variant av Testarossaens forgjenger, BB, og auksjonen i Monterey gir deg også sjansen til å kjøpe Koenigs versjon av en 1984 512 BB. De to bokstavene var egentlig ment å hylle Brigitte Bardot som hadde vært designavdelingens største inspirasjon, noe du kan lese mer om her.

Bilen som er til salgs ble kjøpt brukt i 1985 i Belgia av samme herr Weber, og umiddelbart sendt til Koenig i München, hvor den fikk et nytt utseende inkludert bredding, riller foran bakhjulene, massive luftinntak på siden bak og en voldsom vinge bak, samt obligatoriske superfete dekk med tilhørende BBS-felger, før den ble eksportert til USA (interessant nok er det samme mann som står for stylingen på begge disse bilene: Vittorio Strosek. Han hadde på det tidspunktet sitt eget firma Strosek Auto Design, som ble kjent for flere drøye ombygde Porscher utover tiåret). Ferrarien som selges hadde 8633 miles på telleren da den kom til USA i 1985, og i de 36 årene som har gått siden, har det bare blitt lagt på 4000 miles. Vi kan derfor fastslå at Koenig-entusiast Donald Weber ikke kjørte så altfor mye med bilene sine. BBen fremstår i svært god stand, selv om det er en liten skade på frontleppen. Forventet salgspris ligger på 250 til 300.000 dollar.