Hva er egentlig en replika?
Hva er egentlig en replika?
Hva er egentlig en replika?

Hva er egentlig en replika?

Noen påstår at en bil må være en nøyaktig kopi for å være en replika, men er det riktig?

Ifølge wikipedia er en replika «en nøyaktig kopi eller modell av en annen gjenstand». Legg merke til ordet «nøyaktig» i denne sammenhengen. Mange har lest denne definisjonen og tror den gjelder for biler, men stemmer nå virkelig det? Det korte svaret på det er nei. For det er bare å lese litt juridiske definisjoner fra inn og utland, så oppdager man fort at enhver bil som er laget for å ligne på en annen bil, er en replika ifølge lovteksten. Om bygget er godt eller dårlig utført, eller om komponentene er dyre eller billige, spiller ingen rolle.

Hva sier Statens Vegvesen?

La oss se nærmere på noen definisjoner. Først kan det være greit å kikke i Kjøretøyforskriften fra Statens Vegvesen. Der står det:

Betegnelsen «replika» brukes i minst tre forskjellige betydninger:

1 Et kjøretøy som bygges om til kjøretøy av samme merke og omtrentlig samme årgang, men med høyere samleverdi.

(hvor eksempler fra Statens Vegvesen er innelukkede Bentleyer og Bugattier med tradisjonelle karosserier som så bygges om til åpen variant).

2 Kjøretøy som lages fra bunnen av som identisk kopi, men etter at fabrikken har sluttet å lage tilsvarende kjøretøy. Kjøretøyene vil være bygget opp av originaldeler eller tilsvarende kvalitet.

(eksempler brukt i teksten til Statens Vegvesen er Ford GT40, Jaguar C-Type og Porsche 904, alle bygg som både LMK og FIVA godkjenner for bruk i historisk racing, og som ifølge kjøretøyforskriften bør sidestilles med originalkjøretøy)

3 Biler som utseendemessig likner på originale biler, men som har understell, motor og gjerne instrumenter og innredning fra nyere biler. Felles for denne type replika er at de ikke er eldre kjøretøy, men må betraktes som moderne biler med karosseribytte, og derfor ikke kan registreres etter bestemmelsene om bevaringsverdige motorvogner.

(eksempler nevnt i forskriften er glassfiberkarosserier basert på VW Boble og ulike Kit Cars, samt Auburn Speedster som leveres av flere amerikanske fabrikanter).

Disse tre betydningene gir uansett samme svar: Det spiller ingen rolle om vi snakker om et ekstremt velbygd Ford GT40 bygg som er godkjent av FIVA for historisk racing, eller om det er et dårlig sammensatt hjemmebygg som ser sånn halvveis ut som en Lamborghini, bygd hjemme på tunet med glassfiberkarosseri oppå et VW chassis: Alt faller under fellesbenevnelsen replika.

Hva sier loven i Storbritannia?

I Storbritannia har man hatt flere rettssaker om replika-biler, hvor en replika ifølge Law Insider er definert som:

“Replica vehicle means every vehicle of a type required to be registered under this title not fully constructed by a licensed manufacturer but either constructed or assembled from components. Such components may be from a single vehicle, multiple vehicles, a kit, parts, or fabricated components. The kit may be made up of "major components" as defined in § 46.2-1600, a full body, or a full chassis, or a combination of these parts. The vehicle shall resemble a vehicle of distinctive name, line-make, model, or type as produced by a licensed manufacturer or manufacturer no longer in business and is not a reconstructed or specially constructed vehicle as herein defined”.

En replika kan altså være sauset sammen av alle mulige deler og komponenter i ulike kombinasjoner, og legg merke til at bilen «shall resemble» - skal ligne på – som betyr at argumentet om at en replika må være en nøyaktig kopi bortfaller også når det kommer til domstolene i Storbritannia. Ved å kalle alt som er bygget med det formål for øyet å ligne på en hvilken som helst tidligere bilmodell for en replika, så unngår man unødvendige komplikasjoner.

Hva med USA?

I USA har man The Replica Vehicle Law, som gjør at fabrikanter av biler med lavt produksjonsvolum ikke trenger å gjennomgå dyre og omfattende moderne krav (til f.eks kollisjonssikkerhet). En replika er i lovteksten definert som:

“A replica vehicle is a vehicle that resembles the body of another motor vehicle produced at least 25 years ago”.

Igjen ser vi at det handler om å ligne på noe – «resembles» - ikke at det må være en nøyaktig kopi av en tidligere modell.

Ergo kan man legge diskusjonen om at en replika må være en helt nøyaktig kopi for død. Dette gjelder kanskje i kunstens verden – hvor wikipedia tar sitt argument fra – men i bilens verden gjelder den ikke. Hvis en bil prøver å ligne på en annen bil, uavhengig av kvalitet/nøyaktighet på arbeidet, så er det en replika.

Så vil det alltids finnes gråsoner, særlig når bilfabrikkene selv lager gamle biler på nytt med de riktige verktøyene og alt som er (som Jaguar og Bentley blant annet gjør), og som gjerne kalles re-kreasjoner eller continuation cars, og som åpenbart faller på en litt annen side av debatten.