Nå har firmaet HWA i Tyskland startet produksjonen av det som på mange måter kan kalles en Evo 3. Bakgrunnen for dette er at Hans-Werner Aufrecht (han er bakgrunnen for bokstaven A i AMG) er mannen bak den nye Evoen. Hans-Werner var med på å lage både Evo 1 og Evo 2 den gangen AMG var et eget selskap. Nå har de kjøpt inn noen originale Mercedes-Benz 190 E som de har bygd opp fra bunnen av. Det eneste som er igjen av den originale bilen er taklinja som går mellom a-stolpen og c-stolpen. Foran er 2,5 literen fra Cosworth byttet ut med en Mercedes M276 twin turbo V6 på tre liters slagvolum. Denne motoren brukes blant annet i AMG E 45. HWA kjøper disse motorene helt nye og demonterer de. Deretter balanseres de roterende delene, en tørrsump blir montert og en ny HWA hjerne monteres. Resultatet er 493 hestekrefter, sammenlignet med AMG E 45 som kommer med 444. Motor Trend tok en prat med den tekniske lederen i HWA, Gordian Von Schöning, om hvorfor de valgte en V6-motor når den originale Evoen kommer med rekkefirer.
- I begynnelsen ville vi virkelig gå for en firesylindret motor som vi kunne presset til 500 hestekrefter, fordi vi dette er noe AMG promoterer, men kundene våre sa at en firesylindret motor ikke var noe spesielt. Vi vurderte også en V8-motor, men vi fant ut at det kom til å bli alt for trangt i motorrommet på bilen.
HWA Evo er utstyrt med en sekstrinns transaksel med kortere sjettegir, som gir bilen raskere akselerasjon, men noe lavere toppfart. Den butter derfor på 304 kilometer i timen. Den er altså ikke noen sinke akkurat.