Ikke nok med falsk V8-lyd, nå innfører Dodge falske V8-vibrasjoner
5.mars får vi svaret på hva publikum synes, når den nye Chargeren blir lansert.
Ikke nok med falsk V8-lyd, nå innfører Dodge falske V8-vibrasjoner

Ikke nok med falsk V8-lyd, nå innfører Dodge falske V8-vibrasjoner

Dodge gjør alt i sin makt for å lure muskelbilfans over til den elektriske siden.

Det har vært hardt å være muskelbil-fan de siste årene. Egentlig har det vel vært hardt å være fan av alle biler med forbrenningsmotor, om en ser litt stort på det. Dodge har nok også merket at det kanskje ikke var det mest fornuftige å ta ut V8-motoren ut av sin Charger for å erstatte den med en elektrisk motor. De har derfor latt det gå sport i å se hvor nærme de kan komme en bil med bensinmotor, uten at den har det. Først introduserte de falske eksos-stusser med falsk motorlyd. Nå kommer de med et system som skal lage motorvibrasjoner i bilen, for å simulere at den elektriske Chargeren har V8. Systemet har fått navnet «Active Vibration Enhancement», eller AVE, av Stellantis. Stellantis er eiere av Dodge og har sendt inn en patent på dette systemet.

AVE-systemet består av en rekke motorer som skal lage vibrasjoner på utvalgte områder i bilen, blant annet i rattet og under setene. Dette systemet skal jobbe sammen med «Active Sound Enhancement»-systemet som lager den falske brumlingen av en V8. Begge disse systemene er styrt av informasjon som kommer fra den elektriske motoren, hvor fort hjulene ruller og hvor mye gass du gir. Dette gir igjen info til AVE og ASE-systemene som sammen skal skape det Dodge selv kaller en «vibroacoustic experience».

Patentet sier at andre fordeler med systemet inkluderer å «varsle sjåføren om at kjøretøyet er skrudd på og klar til å kjøre, fordi det gir hørbar og taktil tilbakemelding, som ikke forekommer med andre elektriske kjøretøy og kan føre til utilsiktet kjøretøybevegelse.» Patentet beskriver også noe som kalles Exhaust Sound Enhancement-systemet. ESE bruker eksterne høyttalere som sender eksoslyd gjennom et blandekammer, som deretter sender lyden videre gjennom de falske eksosrørene for å gi en mer virkelighetstro eksoslyd.

Dette er nok bare nok en gimmik for å selge mer biler. Skal en tro videoene som sirkulerer av den falske lyden den nye Chargeren lager, så er det ikke særlig mye å glede seg til de falske vibrasjonene heller.