Ikke umulig at Nissan gjenoppliver «Silvia»!
Ikke umulig at Nissan gjenoppliver «Silvia»!
Ikke umulig at Nissan gjenoppliver «Silvia»!

Ikke umulig at Nissan gjenoppliver «Silvia»!

- Det hadde vært en drøm og fått modellen tilbake, sier Ivan Espinosa.

I et nylig gjennomført intervju med Top Gear forteller Nissans visepresident for global produktstrategi, Ivan Espinosa, at å bringe tilbake Nissan Silvia hadde vært en drøm. Ryktene har versert om en ny Silvia helt siden produksjonen stoppet for over 20 år siden, men noen bil har aldri materialisert seg. Toppene i Nissan har tydeligvis dog fått med seg at modellen har enda har en lojal følgerskare, og skal ikke være helt fremmed for å gnikke smusset av det legendariske navnet.

Espinosa sa følgende til Top Gear:
- En ide som ligger litt i bakhodet ville vært noe slikt som å lansere en ny Silvia. En bil som posisjonerer seg under GT-R, med nok effekt til riktig pris for å kunne bli attraktiv. Det finnes masse Silvia-fans over alt. Selv om dette hadde vært en drøm, så må det litt mer til enn et ønske eller en kommentar fra en leder i selskapet for å skape en bil.

Se video: Sykt gjennomført Silvia med hjemmelaget bredding

Historisk sett har Silvia plassert seg rett under Z-bilene når det kommer til effekt og pris, og logisk sett er det vel også her en ny Silvia ville passet inn. Det gir i alle fall lite mening å plassere den over den utgående GT-Ren, men heller legge seg i en posisjon hvor Nissan kan lage en konkurrent til Toyota GR86 og Subaru BRZ.

Problemet er dog, som det stort sett har vært de siste 20 årene, at etterspørselen etter slike biler er ganske lav. Selv om entusiaster verden over roper etter morsomme biler til en relativt billig penge, så viser salgstallene at markedet ikke er helt klare for den typen bil igjen. For eksempel ble det solgt nesten 2 millioner Toyotaer i USA i 2023. Kun 11 078 av disse var GR86. Modellen er ikke lenger tilgjengelig i Europa på grunn av nye sikkerhetsreguleringer, så vi på dette kontinentet kan heller ikke bidra til salgstallene lenger.

Espinosa sa videre til Top Gear:
- Sjansen er der, men til slutt så må vi se på tallene for å finne en måte å få dette til å fungere på. Noen ganger kan en modell slite litt fordi nedslagsfeltet den har er for lite, men det kan fungere om vi finner den rette linjen å legge oss på, og klarer å skape en bil som kan selges over hele verden. Det blir en utfordring, men det er også jobben min. Det hadde vært flott både for oss som merke, og for kundene. Finner vi den rette formelen så kan vi få det til å fungere.

Les også: «Jesus trives på dashbordet» - 1999 Nissan Silvia S15