Presentasjonen
Den første ferdige GTIen ble vist under Internationale Automobile-Ausstellung (IAA) i Frankfurt september 1975. Bilen ble godt tatt imot, og etter et år var bilen endelig klar for salg. Som tidligere nevnt kom bilen med en EA 827-motor, som fikk kodenavnet EG i GTIen. Den var på 1,5 liter med innsprøytning og en 4-trinns manuell girkasse, noe som gjorde at den kun 840 kg tunge bilen nådde 0-100 km/t på under 10 sekunder. Dette utgjorde en toppfart på 183 km/t, og for å klare å stoppe en slik fart fikk den 239 mm skivebremser foran og tromler bak. Bilen kom først i salg i Juni 1976. Det eneste Volkswagen selv hadde bommet på, var antallet biler de ville selge. De hadde nemlig estimert et salg på rundt 5000 biler. Den teorien kunne de raskt legge fra seg. På samme måte som Tesla gjør nå om dagen, måtte Volkswagen lage ventelister på GTIen, og markedsføringen rundt bilen la hovedfokus på hvorfor det var verdt å vente på den foran å markedsføre den faktiske bilen. Spesielt i England måtte de smøre seg ekstra med tålmodighet. Landet er allerede kjent for å være tilhengere av små sportslige biler i form av MG, Mini og Triumph, så at GTIen vekket stor interesse der er ikke overraskende. Grunnen til at engelskmennene måtte vente ekstra lenge var at det tok et par år før GTI kom med høyreratt. Det estimerte salgstallet på rundt 5000 var med andre ord en sterk underdrivelse, for med fakta i hånden kan det meldes at ved Golf Mk1 GTIs produksjonsslutt i 1983, var det solgt 461.690 biler.
Videre utvikling
Etter den enorme mottakelsen fortsetter virksomheten for Volkswagen. I 1978 ble bilen tilgjengelig i hvitt. I 1979 fikk bilen kunststoffstøtfangere og forbruksmåler. I 1980 kom bilen i lys grønn og sort, og med 5-trinns girkasse. 1981 markerte et år hvor GTI fikk større oppgraderinger. Hekken fikk nye bredere lykter, og interiøret ble oppgradert med firkantede instrumenter, nytt fire eikers ratt og nye stripete setetrekk i sølv/sort eller rødt/sort. I 1982 fikk A-stolpen en sort tildekking for lavere luftmotstand og mindre sus fra takrennen, og en mørk grønn farge ble lansert. Flere typer ekstrautstyr kunne leveres, som soltak, grønne vinduer, lyktespyleranlegg og dobbel lyktegrill med tåkelys eller ekstra fjernlys. Ny motor kom på plass i 1983, en 1,7 liter med 112 hestekrefter og et høyere dreiemoment på 153 Nm. Dette ble en av de kjappeste GTI-modellene, selv om tallene fra VW viste lavere turtallvillighet, og ganske lik tid på 0-100 km/t. Motorpressen fant nemlig bilen kjappere enn de offisielle tallene. 0-100 gikk på 9,2 sekunder, og topphastigheten kom seg på 183 km/t. Motoren ble en stor suksess, og ble gjenbrukt i mange andre VW og Audi-modeller senere. Med kraftigere motor fikk GTI seg en kjørecomputer, med blant annet info om bensinforbruk og utetemperatur, noe som ikke var ofte å se i biler fra 1983. Det antas at over 500 GTIer kom hit til Norge dette året. Bilene har etter hvert blitt svært ettertraktet, og prisen stiger hvert år.