Illsint Corvette - 2005 Chevrolet Corvette
Illsint Corvette - 2005 Chevrolet Corvette
Illsint Corvette - 2005 Chevrolet Corvette

Illsint Corvette - 2005 Chevrolet Corvette

Denne Corvetten er det perfekte eksemplet på en bil med stuk for bruk!

Mange du møter kan fortelle om at de har fått inn motorhobbyen med morsmelka, men i Adrian Pedersens (25) tilfelle var han påvirket av vibrasjonene og lyden av en V8 allerede før han ble født. Farens 1977 Pontiac Firebird Trans Am rista en liten pjokk som lå i magen på sin mor, og før han hadde sagt sitt første ord ble han eksponert for amerikanske V8ere. Med en motorgal far som i 1992 var med å starte Fauske amcarklubb, var det dermed umulig for Pedersen å unngå en skjebne med de herlige V8 motorene.

Racefuel som morsmelkerstatning

Før første fylte år var Pedersen med på sitt første treff på Pite Dragway og det er klart at slike opplevelser gir mersmak. For en ung gutt, som med store øyne kan se på top fuel dragsters, fete Corvetter og andre sinte V8ere, setter det sterke spor. I hele 15 år på rad dro Pedersen til Pite Dragway for å oppleve de rå kreftene og luktene en trimmet V8 kan produsere. Amcardrømmen grodde seg større og større i Pedersen, og da han i 2015 fikk låne farens 2002 modell Z06 Corvette en hel sommer bestemte han seg for at det var Corvette han ville ha.
Sommeren gikk og mot høsten bestemte Pedersen seg til slutt for en 1985 modell Chevrolet Corvette C4. Denne ble i hans eie kun i kort tid, da ønsket om en nyere Corvette raskt meldte seg. I mars 2017 solgte Pedersen sin C4 og jakten på ny bil begynte.

Gledelig overraskelse

Norske og utenlandske sider ble saumfart med lupe for å finne riktig bil, men det tok tid å finne det perfekte eksemplaret. På ferietur i Kreta dukket det endelig opp en annonse på den perfekte bilen.  En 2005 Chevrolet Corvette C6 med V8 og manuell girkasse. Meldinger og mailer frem og tilbake til eieren i USA ble hyppig sendt og Pedersens far ble godt kjent med daværende eier for å kartlegge hvilken stand bilen var i. Bilen virket som et bra eksemplar og etter kun å ha sett 5 bilder av bilen, bestemte Pedersen seg for at denne skulle han ha. Bilen ble betalt og de lengste 4 ukene i hans liv begynte.
Etter en ventetid som ifølge Pedersen kjentes ut som et halvt år, kom det endelig beskjed om at bilen var kommet til kai i Drammen.
- Det ble litt av et prosjekt å komme seg fra Fauske til Drammen. Det ble et stykke i bil, tog, buss og da jeg kom til Drammen måtte jeg gå nesten en time for å komme ned til kaianlegget hvor bilen var. Jeg var så spent at jeg nesten trippa der jeg sto, men måtte fremdeles vente et par timer slik at transportøren fikk henta containeren med bilen i, kjørt den ut og klargjort den. Da det endelig kom en gubbe og henta meg fikk jeg skikkelig sommerfugler i magen, forteller Pedersen entusiastisk.

Gromme piper

Pedersen ble fraktet til en stor parkeringsplass med mange biler og midt på plassen lyste det en knallgul Corvette i mot ham. Han fikk nøklene til bilen i hånda for aller første gang og etter en kjapp gjennomgang av bilen ble gleden stor da Corvetten viste seg å være i enda bedre stand enn selgeren hadde forklart.
- Det var allerede montert rustfritt American Racing ARH headers og x-pipes med katalysator, samt Corsa Sport bakpotter, så lyden i bilen var helt magisk. Jeg var godt vant til pappas 2005 Corvette C6, men den hadde originalt eksosanlegg, så på min Corvette ble lyden ekstremt grom synes jeg. Kjøreturen hjem til Fauske gikk som en drøm og jeg smilte hver eneste kilometer av turen, forklarer Pedersen.

Sportslige egenskaper

Vel hjemme i naturskjønne omgivelser i Fauske startet så smått planene om forandringer å komme. Pedersen representerer den yngre garden av AMCAR fans og senk, store hjul og andre slike modifikasjoner er ikke uvanlig blant yngre bensinhoder. Bilen ble utstyrt med senkesett som bytter ut boltene som nedre bærebro hviler mot. Dermed fikk bilen den perfekte høyden og beholdt de gode kjøreegenskapene.
- Det å få tak i felger som passet skulle vise seg å bli litt mer vrient enn først antatt. Jeg visste jeg ønsket noe moderne som gjorde at det gikk kant i kant med felgen og skjermen, men det å finne felg med riktig innpress ble vrient. Til slutt fikk jeg tilbud om å kjøpe de felgene som står på nå og etter en kjapp utregning av pasningen av felgen valgte jeg til slutt å gå for de, og de passet heldigvis veldig bra på bilen. Det er beholdt original bredde på felgene, men jeg har litt annen profil på dekkene. Det er ikke alle som liker så liten profil på dekkene, humrer Pedersen.
Felgvalget gikk til slutt til ett sett med replika BBS CH i 19-tommer utførelse. Pedersen forklarer videre at han ønsket en sportslig bil og monterte derfor en B&M short throw shifter for å få tettere giring. Dette gir en allerede sportslig bil den gode og mekaniske følelsen, samt muligheten for aktiv kjøring med rask og presis giring.

Racingmodifikasjoner

Pedersen har alltid drømt om en bil med bur i og med Corvetten skulle denne drømmen endelig bli oppfylt. Et halvt år før han kjøpte bilen kom han over et RPM halvbur som lå på finn. Det var karbonlakkert og hadde en del små striper og andre småskader, men han kjøpte det inn til bilen sin. Det ble pusset ned og lakkert i bilens originalfarge av Pedersens svigerfar, som også lakkerte plasten i midtkonsoll og indre døråpnere svart i samme slengen. Noen fordeler med å ha en svigerfar som er lakkerer er det alltids, spøker Pedersen.

Moderne entusiastbiler

Det å eie en relativt ny entusiastbil sparer en for mye hodepine, problemer og uønskede havarier. Det gjør også at behovet for det å skru blir mye mindre, noe Pedersen setter stor pris på.
- Jeg har ikke noe imot å skru bil, men når sommeren kommer vil jeg ha en bil som det bare er å starte opp og bruke. Da er det perfekt med en såpass ny bil, for Corvetten har vært helt eksemplarisk. Jeg har bare fylt drivstoff og satt meg i bilen igjen, avslutter Pedersen. 

Generasjonsentusiast

Barn ser ofte opp til sine foreldre og blir gjerne interessert i det foreldrene driver med. Pedersens far var som tidligere nevnt med å starte klubben i Fauske i 1992 og det har blitt ett naturlig tilholdssted for Pedersen. Flere og flere ungdommer blir med, og nå drar Pedersen rundt på treff med kompisene sine, akkurat slik hans far gjorde da han var på samme alder.
I 2017 byttet klubben navn til Fauske Amcar & Motor Club for å åpne litt for andre motorinteresserte. Dette har åpnet døren for at flere ungdommer kan slutte seg til klubben og Pedersens gjeng med bilungdom.

2005 Chevrolet Corvette

I 2005 kom Corvette med et helt nytt karosseri, samt ny LS2 motor og hadde for første gang siden 1962 eksponerte hovedlys. Som standard hadde Corvette også keyless tilgang som gjør at du kan starte bilen med en knapp i kupeen, og er du nærmere enn 3 fot fra b-stolpen åpner døren seg automatisk når føreren berører dørknappen. Med sofistikert understell, nær 50/50 vektbalanse, 400 hester, nesten 550 Nm dreiemoment og en svært hyggelig pris sammenlignet med Porsche og BMW, var det ingen tvil om at Corvette C6 var en seriøs sportsbil ment for massene.