Pagani er Italias mest eksklusive bilmerke, og kundegruppen er da også deretter. Her prater vi cognoscenti med dype lommebøker, som vil ha det absolutt beste, og som forventer det absolutt beste. For dem er ikke en elbil noen forlokkende kjøreopplevelse, og Pagani har ikke mottatt en eneste etterspørsel etter å gjøre en Pagani elektrisk.
"None of our customers or dealers want to know about an electric car. They don't want to know anything about it. They're not interested. It's a huge challenge for us, because no one is asking for it," sier Horacio Pagani, sjefen, grunnleggeren og mesterhjernen bak Pagani, til britiske Autocar.
I 2018 satte Pagani opp et team som kun skulle fokusere på en kommende elektrisk hyperbil, og året etter annonserte man planer om en kommende elektrisk modell i 2024. Men nå, etter fire års arbeid, sier Pagani at man har avsluttet elbil-prosjektet, og vil i stedet fokusere på å holde liv i V12-motoren så lenge som mulig.
Grunnene til dette er flerfoldig, og kanskje særlig for en mann som Horacio Pagani som setter selve kjøreopplevelsen aller høyest. Han mener noe av elbilens største problem er mangelen på innlevelse for sjåføren, og at vekten av batteriene skaper en tung bil, noe som ødelegger kjøreopplevelsen uansett hvor mange hestekrefter den måtte ha.
For å kunne tilby kundene den ytelsen de forventer fra en Pagani fant man ut at den måtte man ha en batteripakke med en vekt på over 590 kg. Til sammenligning veier en Pagani Huayra R 1070 kg, og selv det tyngste medlemmet av Huayra-familien veier ikke mer enn 1350 kg. Et godt sammenligningseksempel er kanskje den nye Lotus Evija. Den er helelektrisk, og veier 1678 kg. Det er altfor tungt for å kunne gi en god kjøreopplevelse slik Pagani ser det (og kilovis unna konseptet som Colin Chapman levde for), og som nok mange av hans kresne kunder også ser det.
Nå kunne man som i Lotusen (som er oppgitt med 2000 hk) utvilsomt fått til en ekstremt rask helelektrisk hyperbil, men Pagani mener el-ytelser er unødvendig kraftfulle, og at en god sportsbil handler om mye mer enn bare effekt-tall.
“I own a Tesla to understand EVs, and it’s not necessary to have such high performance in them. The challenge is to make an EV that gives good emotion, like a normal [internal combustion-powered car]. Pagani isn't going to do something just with good performance, as you can do this [now], but to give emotion to the driver. The idea should be to make a lightweight car, but this is the biggest challenge. The dream would be a 1300 kilogram electric car, but this isn't possible", forteller Pagani til Autocar.
I september vil Pagani vise arvtakeren til Huayra, som internt går under navnet C10. De første 100 bilene er allerede bortbestilt. Bilen vil gå i produksjon med den samme biturbo V12-motoren som vi kjenner fra Huayra.