Ingen produksjonsbil er raskere i aksen
Rimac Nevera
Ingen produksjonsbil er raskere i aksen

Ingen produksjonsbil er raskere i aksen

Nye rekorder satt, inkludert 0-100 km/t på 1,9 sekund.

Kroatiske Rimac slo til med 8,62 sekunder på kvartmila på hjemmebane i Kroatia i juli, med sin nye Rimac Nevera, men tiden er nå blitt forbedret.

Den helelektriske sportsbilen med firehjulstrekk byr på 1914 hestekrefter, og 2360 Nm i dreiemoment, og har en oppgitt toppfart på 412 km/t. De vanvittige kreftene kommer fra fire elmotorer og et stort egenutviklet og væskekjølt batteri på 120 kWt med 6.960 celler. Oppgitt rekkevidde er 55 mil.

Superbilen viste litt av hva den kunne under Goodwood Festival of Speed i sommer, men på vei til Monterey Car Week i California, stoppet man opp på Famoso Raceway i McFarland, California, for å sette nye offisielle rekorder.

Der forbedret man tiden fra Kroatia i sommer, og klarte kvartmila på vanvittige 8,582 sekunder, med 268 km/t over målstreken. 0-100 km/t gikk unna på 1,9 sekunder, og her må det bemerkes at rekordtidene ble satt på Michelin Pilot Sport 4S dekk. Det er flotte dekk, men hva angår grep på en dragstripe er det ikke i nærheten av rene drag slicks. Med sånne ville Rimac Nevera ha klart enda bedre tider, men på den andre siden er tidene som ble satt med Michelin-dekkene mer relevante for hva bilen kan klare i såkalt «real world performance».

N.B. For den som måtte lure på hva den ultimate kvartmilsrekorden er, så må vi gå tilbake til rakettdrevne dragstere. Den raskeste tiden noensinne oppnådd på kvartmila ble gjort av stuntkvinnen Kitty O’Neil i Mojave-ørkenen i 1977, i en rakettdragster med tiden 3,22 sekunder og 637 km/t. Imidlertid er ikke denne rekorden offisiell. Det er imidlertid Sammy Miller sin rekordtid 3,58 sekunder og 618 km/t som ble satt på Santa Pod Raceway i 1984 i hans rakettdrevne Vanishing Point.