Intervju med BMWs sjefsdesigner Hooydonk: «Hva skal vi vise fram av dagens modeller 30 år fra nå?»
Noen kritiserer dagens BMW-grill for å være for stor, men Hooydonk mener man ikke bare kan gjøre det samme hele tiden.
Intervju med BMWs sjefsdesigner Hooydonk: «Hva skal vi vise fram av dagens modeller 30 år fra nå?»

Intervju med BMWs sjefsdesigner Hooydonk: «Hva skal vi vise fram av dagens modeller 30 år fra nå?»

Designeren svarte på alt fra BMWs store grill, til hvilken bil han likte best på Villa d’Este, og avslørte eksklusive planer for utstillingen som er spennende nytt for bilentusiasten.

Klassiske bilutstillinger er særdeles populært innenfor bilhobbyen. Fra de mer enkle sammenkomster som lokale Cars & Coffee treff til de enorme klassikershowene nedover kontinentet, til de eksklusive Concours-utstillingene. Felles er at det er et rikt felt av klassiske entusiastbiler å velge i. Men spol fram i tid. Hvordan vil slike treff se ut 30 eller 40 år fra nå? Av dagens nybiler, hvilke vil være entusiastbiler som vekker interessen blant bilentusiaster?

Dette er blant spørsmålene som dagens bildesignere må tenke over, og en av de mest profilerte i så måte er BMW sin sjefsdesigner Adrian van Hooydonk. En særdeles reflekterende og hyggelig nederlandsk mann som tok seg tid til noen spørsmål under det prestisjetunge Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Der viste BMW fram sitt konsept Touring Coupe, som man kan se på som en moderne versjon av den berømte «klovneskoen» - Z3 M Coupe – en entusiastbil av aller ypperste sort.

Her kan du lese om BMW Touring Coupe konseptet.

- Det man alltid må gjøre som designer er å se langt frem i tid. Tenk Villa d’Este 30 år fra nå. Hva skal vi vise der av dagens BMW-modeller? En vanlig 3-serie som det fins enorme mengder av? Nei, man trenger noe helt spesielt, og da er det viktig at vi lager biler som passer til det. Som vårt konsept Touring Coupe. Her handler det om drømmen om en roadtrip. Å kjøre over og ned Alpene i en slik bil. Det er den romantiske tanken bak et slikt konsept. Akkurat nå fins det ingen produksjonsplaner, men jeg kan si at hvis interessen er der, så kan det kanskje bli en begrenset produksjon som en heritage-modell. Vi gjorde jo det med CSL som vi viste her på Villa d’Este i 2015. For to år siden fant vi ut at vi kunne klare å bygge den i 50 eksemplarer, utenom den vanlige produksjonssyklusen. Det er ikke bare å gå inn og si «hei, kan dere stoppe den vanlige produksjonen litt, og bare klemme inn 50 eksemplarer av denne?». Det er en omstendelig prosess, og bilene måtte lages som et eget opplegg, med egne dedikerte arbeidere. Men det viste at slikt er mulig, og det gjelder også for Touring Coupe. 

Det er betryggende å høre slike tanker fra Hooydonk, for det viser at BMW aldri vil glemme bilentusiasten. Under intervjurunden er det flere som ønsker å kritisere den store grillen som noen av dagens BMW-modeller har, men Hooydonk svarer rolig på alle spørsmål, og begrunner tanken og filosofien bak det hele:

- Hvis du hele tiden gjør det samme, og en konkurrent plutselig gjør noe spennende, så er du på en måte litt fanget, i og med at det tar mange år før en ny bil kan være klar. Det er derfor viktig å alltid prøve å gå videre, og satse på nye oppfinnsomme grep. Det viktige er at sluttresultatet ser ut som en BMW. Og ser du på 100 år med BMW-historie, så ser du at nyrene i grillen har forandret seg hele tiden. De har vært tynne, brede, smale og store, så dette med dagens modeller er ikke noe problem. Folk reagerer på design etter hvordan verden ser ut akkurat nå. Men vi må lage det som om det er 2025, og da med tanke på at designet skal stå seg til 2032 som bruktbil.

Et spørsmål som melder seg er hvordan livet er som bildesigner når man forholder seg til elbiler framfor biler med konvensjonell drivlinje:

- Det er en forskjell ja. Vi prøver å gjøre designet på en elektrisk bil mer ryddig og rent, såkalt «clean design» for å symbolisere at selve bilen er mer «clean». Det er jo mye elektrisk nå. Mini får to nye modeller i år, hvor begge er elektrisk, og Rolls-Royce Spectre er den første helelektriske Rolls-Royce. Så det er store steg i teknologi og design, men når det er sagt så ser vi at utviklingen til elektriske biler ikke går fullt så fort som vi trodde den ville gjøre for et par år siden. En endring man vil komme til å se er at vi ønsker å gå bort fra de store skjermene midt inni bilen, og satse mer på prosjektering direkte på frontruten.

Til sist må man selvsagt også spørre en profilert bildesigner som Hooydonk om hva som er hans favorittbil av de 50 bilene som står utstilt på Villa d’Este:

- Jeg er jo alltid superhappy for å være her, og det er jo utrolig mye lekkert. Jeg synes jo at den BMW 507 som står her er veldig flott i sølv med grått tak, men min absolutte favoritt er den røde Maseratien (en 1956 Maserati A6G 54 Berlinetta Zagato, red.anm.)

Hooydonk kunne også avsløre at BMW sysler med tankene om å kanskje endre på formatet rundt Concorso-utstillingen som i dag består av en lukket utstilling for inviterte på lørdag ved Villa d’Este, fulgt av en åpen utstilling for publikum i parkområdet ved Villa Erba noen hundre meter lenger nede, begge ved Como-sjøen litt nord for Milano i Italia:

- Før vi kom hit gjennomførte vi en todagers kjøretur med ulike klassikere via racerbanen på Monza og hit til utstillingen. Det kan kanskje være veien å gå i framtiden. Ikke bare at man ser bilene statisk på plenen, men også at folk i større grad får se at bilene kjører. Vi tenker på å lage noe som kan bli en slags Como Car Week, som vil være mye mer omfattende, og som vil bli helt annerledes enn vanlige bilshow, avslutter Hooydonk.

Her er det bare å følge med i tiden som kommer, for bilshow følger også det samme premisset som det bildesignere og bilkonsern må gjøre. Man kan ikke bare lage det samme hele tiden, man må endre seg. Dette blir spennende!