Italia byr på Europas største klassikermesse med 5000 biler til salgs på 235.000 kvadratmeter
Italia byr på Europas største klassikermesse med 5000 biler til salgs på 235.000 kvadratmeter
Italia byr på Europas største klassikermesse med 5000 biler til salgs på 235.000 kvadratmeter

Italia byr på Europas største klassikermesse med 5000 biler til salgs på 235.000 kvadratmeter

I helgen gikk den største messen noensinne for klassisk bil i Europa av stabelen i den italienske byen Bologna.  

Det er alltid stor stas for messer å kunne si at de er de største innen sitt felt. Når det gjelder klassiske biler har Techno Classica i Essen vært “The big daddy” så lenge noen kan huske, og har kun vært utfordret av messen i Stuttgart hva gjelder gigantstørrelse. Men nå er det utvilsomt en ny konge på tronen, og den befinner seg i Bologna i Italia.

Mange italofile har i årtier tatt turen til Padova hvor messen Auto e Moto d’Epoca har vært avholdt. Men etter 39 år måtte man innse at messelokalene i Padova ikke var store nok lengre, og for 40-års jubileet i 2023 ble messen flyttet til det enorme Fiere-messeområdet i Bologna som er vel vant med å avholde gigamesser.

Så hvor stor messe snakker vi om? Vel, for å sammenligne med Oslo Motor Show som ble avholdt nå i helgen. Der har man 40.000 kvadratmeter tilgjengelig. Techno Classica i Essen er på 130.000 kvadratmeter. Og Bologna? 235.000 kvadratmeter! Det er spinnvilt, og gjør at man må studere kartene nøye for å være sikre på at man ikke går glipp av noen haller.

Men fokuset på størrelse er selvsagt ikke det viktigste med en messe. For en liten messe kan godt være bedre enn en stor messe. Retromobile i Paris er langt fra den største messen, men dens innhold er så vanvittig bra at mange syns den trumfer alt annet. Når man skal besøke messer i utlandet og man ikke er sikker på hva man skal reise på, bør man tenke litt gjennom hva man er ute etter. For konosøren og den som liker fransk bilindustri er Retromobile svaret. Er det tysk bilindustri som ligger ditt hjerte nærmest er det Techno Classica, og for den som foretrekker engelske biler er Classic Car Show i Birmingham det riktige. Og banker ditt hjerte mest for italiensk bilindustri er det nå Bologna som gjelder.

I tillegg er Bologna kanskje best hvis du ønsker å se etter klassikere i alle prisklasser som er til salgs. For Auto e Moto d’Epoca startet som en messe for å selge biler og deler, og det er fortsatt dens hovedfokus med over 5000 biler til salgs. Her finner du langt mer vanlige veteraner som står til salgs enn på noen av de andre messene, og du finner til og med biler til under 100.000 kroner som står til salgs. Utvider du budsjettet ditt til 3-400.000 kroner har du virkelig mye å velge i. Det er selvsagt også mange flotte dyre exotica til salgs, men samtidig er dette en klassikermesse som viser at hobbyen ikke nødvendigvis må være så kostbar.  Dessuten er det en hel hall (15.000 kvadratmeter alene) for motorsykler, og hvis du liker tohjulte gleder i tillegg til firehjulte er det en fryd å gå der og drømme seg bort i alle herlighetene som er til salgs.

I tillegg til større messeområde, flere hoteller i nærheten og bedre parkeringsmuligheter enn det var i Padova har Bologna også en annen fordel. Byen ligger i hjertet av Italias såkalte “Motor Valley”, og det gjør at merker som Lamborghini, Pagani, Ducati, Maserati og Dallara har egne offisielle stands på messen. Spesielt Pagani begeistret de fremmøtte, av den enkle grunn at de supereksotiske bilene er et sjeldent syn å se til vanlig.

I løpet av de fem dagene messene varer er den også møtested for ulike organisasjoner, museer, institusjoner og klubber som drøfter bilhobbyen og dens utfordringer i årene som kommer. Så har man ulike firma som lager nye deler, firmaer som restaurerer og reparerer, og selgere av brukte deler og verktøy. I tillegg har man selvsagt også selgere av klær, utstyr, bøker, brosjyrer, kunst og ulik automobilia av ymse art. Til sammen får man altså det meste man kan drømme om, og jeg kan ikke annet enn å si at Auto e Moto d’Epoca i Bologna er et must for den ekte klassiker-entusiasten. Det er noe med italienernes passion for biler og motorsport som er uslåelig, og i Italia har også bilhobbyen en særdeles positiv status hos befolkningen generelt. Kort fortalt: Ta turen hvis du får sjansen!