Italias samferdselsminister kaller EUs elbil-agenda for «falsk miljø-fundamentalisme»
Fiat 500e Abarth er en helelektrisk sinnatagg med syntetisk Abarth-lyd.
Italias samferdselsminister kaller EUs elbil-agenda for «falsk miljø-fundamentalisme»

Italias samferdselsminister kaller EUs elbil-agenda for «falsk miljø-fundamentalisme»

Elbilsalget i Italia stupte med sjokkerende 35 prosent i tredje kvartal 2022.

I slutten av oktober ble delegater fra EU enige om en regulering som i praksis vil forby salg av nye biler som slipper ut klimagasser i unionen fra 2035. Innen 2035 må alle bilprodusenter i EU-landene kutte 100 prosent av sitt CO2-utslipp fra nye biler. Underveis til 2035 skal man også oppnå ulike delmål, og i 2030 skal utslippene være redusert med 55 prosent i forhold til 2021.

Det kanskje viktigste landet av de store økonomiene i EU som ikke er spesielt positive til EUs krav er Italia, og der har landets nybakte samferdselsminister Matteo Salvini (i koalisjonsregjeringen ledet av Giorgia Meloni) nå gått ut og sagt at EUs regulering ikke gir noen “økonomisk, miljømessig eller sosial mening».

Salvini er kjent for sin anti-EU holdning, og mener at EUs agenda ikke hjelper miljøet, og kaller det hele for «falsk miljø-fundamentalisme». Han mener også at titusener av arbeidere vil bli arbeidsledige hvis et slikt forbud kommer. Italia har i lengre tid kjempet mot EUs mål om å fase ut bensin og dieselbiler, og tidligere i år var Italia del av en koalisjon bestående av Bulgaria, Portugal, Romania og Slovakia, som samlet foreslo å utsette sluttdatoen for salg av slike biler til 2040.

Her må det nevnes at det ikke er endelig klargjort at det blir et totalforbud mot salg av nye biler med forbrenningsmotor i 2035. Avgjørelsen kan nemlig revideres i 2026, etter at EU-kommisjonen har vurdert om den teknologiske utviklingen er tilstede for om det vil være mulig å nå det planlagte 2035-målet.

Italiensk bilindustri er kjent for sine sportsbiler, og i 2021 kom Italia med et forslag til EU om at lav-serie bilprodusenter som landet er kjent for (Lamborghini, Ferrari, Pagani) burde få unntak fra nye forslag, siden antallet biler er så få i forhold til de store volumprodusentene. Dette fikk man gjennomslag for, og EUs nye regulering gir unntak for små bilprodusenter som lager mindre enn 10.000 biler i året, et tillegg i avtalen som allerede har fått tilnavnet «Ferrari-tillegget». Det betyr at disse fabrikantene ikke trenger å møte de samme kravene som volumprodusenter fram til utgangen av 2035, men da er det også slutt med forbrenningsmotor for deres del.  

For italienere flest har elbilen til nå vært lite fristende. Mangelen på økonomiske insentiver har gjort at elbilen har slitt med å konkurrere på pris, og infrastrukturen med ladestasjoner er lite utbygd i forhold til mange andre land. Fra 2019 til 2021 steg markedsandelen for elektriske biler fra 0,5 til 4,6 prosent, og i september 2021 nådde den rekordhøye 8 prosent. Men så kom 2022, og i første kvartal av 2022 sank elbilsalget i Italia med dramatiske 14,9 prosent. Det skulle imidlertid bli verre, og i tredje kvartal 2022 var nedgangen på voldsomme 35 prosent, noe som gir en markedsandel på elbiler i Italia på 4,5 prosent per september 2022. Det er særdeles dårlige tall, særlig sett i lys av at nybilsalget økte med 5,7 prosent totalt sett fra september 2021 til september 2022. Her skal det dog legges til at ladbare hybrider har den største markedsandelen med 35,7 prosent. 

Den helelektriske bilen er derfor fortsatt en sjeldenhet i Italia, noe jeg selv kunne bevitne etter en uke på veien i Italia i slutten av oktober. På motorveiene ser man så å si ingen helelektriske biler, og da vi parkerte utenfor et stort supermarked i en liten by utenfor Torino, så var de fire plassene nærmest inngangsdøren forbeholdt elbiler med fire ladestasjoner. Alle var tomme. Mens resten av den store parkeringen var fylt opp med hundrevis av biler med forbrenningsmotor.

Det er derfor et langt lerret å bleke for de som håper på en elbil-revolusjon i Italia, og det hjelper neppe at strømprisene når skremmende nye høyder rundt om i Europa, og at muligheten for fullstendige blackouts i strømnettet i tiden framover er ett realistisk scenario mange steder. Da stiller mange naturlig nok kritiske spørsmål om elektriske biler, og Sveits har nylig gått ut med en plan for en kommende strømkrise, hvor bruken av elbil kun vil være lovlig til «strengt nødvendig bruk» (legetimer, rettsmøter etc).

Hvordan fremtiden blir for Italia og elbilen er ikke godt å si. Det store spørsmålet er selvsagt om Italia med sin bilindustri har råd til å sitte på gjerdet og se på at elbilrevolusjonen finner sted uten dem. Det vil isåfall kunne føre til dramatiske konsekvenser for Italias stolte bilindustri.