Tekst
Lord Arnstein Landsem
Bilder
Lord Arnstein Landsem
Italienske skjønnheter på Techno Classica
Tekst
Lord Arnstein Landsem
Bilder
Lord Arnstein Landsem
Hvem kan vel by på flere autofile godbiter enn italienerne? Det fikk man til fulle bevist igjen på årets Techno Classica i Essen.
1947 Fiat 1100 S Berlina «Gobbone». Fiat Classiche sertifisert, mange ganger Mille Miglia deltaker. Til salgs for 385.000 Euro.
Lamborghini LM002 var 80-tallets barskeste bil, og døpt til «Rambo Lambo» av den amerikanske motorpressen. Den ser fortsatt like bøllete ut i 2025.
Maserati Mexico er en undervurdert skjønnhet. Her en nydelig 1972-modell i fargen Verde Bosco. Brukt av Museo Casa Enzo Ferrari da de feiret Maserati 100 år. Til salgs for 140.000 Euro.
En relativt rimelig billett inn i den magiske Maserati-verdenen. 2004 Maserati 4200 GT til salgs for 32.900 Euro.
Alfa Romeo Montreal er mye bil for pengene og har i tillegg et nydelig Gandini-design. Her en flott 1976-modell til 69.000 Euro.
Lancia Flaminia Sport Zagato er en ettertraktet skjønnhet. Dette er en av de 99 pre-serie bilene, og akkurat denne har competition spec motor med høyere kompresjon og triple Webere.
1964 Lancia Flaminia Coupe. 2,8-liters sekser på 140 hk. Eid av samme eier i 15 år. Til salgs for 48.500 Euro.
Flott 1963 Fiat 2300 S Coupe med 2,3-liters sekser på 131 hk. Borrani-eikefelger gir ekstra eksklusivt inntrykk. 48.000 Euro.
En grisetøff 1968 Alfa Romeo GTA 1300 Junior Stradale, som var gateversjonen av GTA løpsbilen. 1 av 447 bygget, og i original stand. Til salgs for 220.000 Euro.
En ekte Mille Miglia deltaker, som tok del i løpet i 1954 og 1955. Nærmere bestemt en 1954 Fiat 1100 / 103 TV.
En vakker Maserati Biturbo Spider Serie III. En italiensk bil for entusiasten med stil, sjel og lyd, som det står på salgsplakaten, hvor prisen er satt til 39.900 Euro.
Stilfull 1970 Lancia Fulvia Sport Zagato i strøken tilstand. 1,3-liters firer på 90 hk, god for 180 km/t. Til salgs for 32.000 Euro.
1953 Lancia Aurelia B20 som deltok i Mille Miglia i 1956. Det betyr automatisk deltagelse i dagens Mille Miglia, som igjen automatisk betyr en skyhøy prislapp. Pris ved forespørsel.
En 1967 Intermeccanica Torino ser man ikke hver dag. En sprek bil med 4,7-liters Ford V8, som gjorde at bilen klarte 0-100 km/t på 6,7 sekunder.
Maserati Kyalami er basert på De Tomaso Longchamp, men i stedet for Ford V8-motoren som De Tomaso brukte, fikk Kyalami Maseratis 4,2-liters V8 på 255 hk. Prislapp 129.000 Euro.
Nydelig 1957 Ferrari 250 GT Boano, oppkalt etter Mario Boano som stod for konstruksjonen, før han overlot jobben til sin svigersønn Ezio Ellena. Til salgs for 1.295.000 Euro.
1980 Ferrari 308 GTS i en herlig farge og en prislapp på 119.000 Euro.
Lamborghini Countach LPI 800-4 kom i 2021, og Marcello Gandini som hadde tegnet den originale Countach var alt annet enn fornøyd med det Lamborghini hadde gjort. Men alle 112 eksemplarene ble solgt på en uke.
Lamborghini Countach LP400S fra de to første seriene har det berømte lave stuket som gjør bilen ekstra brutalt vakker. Dette er skjønnhet og brutalitet i perfekt harmoni.
1963 Ferrari 250 GT med Ferrari Classiche sertifisering. Til salgs for 399.900 Euro.
OM, eller Officine Meccaniche om du vil, var gode i racing på sent tjuetall og tok de tre første plassene i det aller første Mille Miglia i 1927. Her en fabrikkoriginal 1930 OM 665 SMM.
1953 Alfa Romeo 1900 C Sprint Series I, med Superleggera karosseri i aluminium fra Carrozzeria Touring. Til salgs for 279.000 Euro.
2017 Fiat 500 Jolly som var en spesialmodell som ble laget i 500 eksemplarer. Til salgs for 58.500 Euro.
Roland Reiter er kunstner og kaller seg etablert hippie. Han presenterte denne Alfa Romeo GT Junior hvor han har lakkert en langsgående mane som på en hest.
Nydelig 1953 Fiat 8V Series I «Rapi» som er restaurert til Pebble Beach nivå. Kostnaden på restaureringen var på over 600.000 Euro, og bilen vant «Best in show» på Techno Classica.
En 1950 Patriarca 750 Sport med Gilco chassis, Giannini G1 motor og bygget av Rodolfo Patriarca. Vinner av det italienske 750 ccm mesterskapet i 1950, og 1 av 18 bygget.
Italiensk bil byr på kjøreglede i massevis, uansett størrelse eller prisklasse. Som f.eks Fiat 600, her på standen til Fiat 600 klubben i Tyskland.