J.D. Power Initial Quality Study står ekstremt høyt i kurs blant kvalitetskåringer, og 2023-tallene har overrasket mange. Undersøkelsen tar for seg de ulike problemer som rammer nybilkjøperne de første 90 dagene av eierskapet. Ut fra tusenvis av tilfeller (94.000 nybilkjøpere ble spurt) lager man seg så et gjennomsnitt på antall problemer per 100 biler.
Gjennomsnittet i 2023 ble på 192 feil per 100 biler. Det viser en urovekkende trend som blir alt mer tydelig. Nemlig at nye biler blir stadig dårligere. I 2020 var gjennomsnittet 166 feil per 100 biler, og i 2022 var tallet blitt 180 problemer per 100 biler, mens det nå altså er 192 feil per 100 biler. Det er en økning på 30 problemer per 100 biler på bare to år.
Når det gjelder bilmerkene er det en del overraskelser. Dodge er tilbake på toppen med 140 problemer per 100 biler, fulgt av RAM på andreplass, mens den store sensasjonen er at Alfa Romeo tar tredjeplassen med 143. Det er best av premium-bilene. Like overraskende for mange er det nok også at Maserati (182) viser den største forbedringen, og kommer godt inn på øvre halvdel av tabellen. Den skarpsynte har kanskje allerede lagt merke til en fellesnevner for disse merkene. De er alle Stellantis-merker, og det er tydelig at konsernets uttalte mål om kvalitetsforbedringer ikke har vært tomt snakk. For Alfa Romeos del har man sagt at Lexus er målestokken, men få hadde ventet å se Alfa Romeo foran Lexus på listen. Bilmodellen med absolutt færrest feil er for øvrig Nissan Maxima.
Undersøkelsen regnes som særlig viktig fordi den er så grundig. 94.000 nybilkjøpere ble spurt 223 ulike spørsmål fordelt på ni ulike kategorier: Infotainment; egenskaper, kontroll og skjerm; eksteriør; kjøreassistanse; interiør; drivlinje; seter; kjøreopplevelse; og klimakontroll. Som vanlig er det mest feil rundt Infotainment, men problemer med ulike egenskaper som dørhåndtak har økt drastisk i årets undersøkelse. Dette er typisk for elbiler, og noen mener også at grunnen til at merker som Dodge, RAM og Alfa Romeo har minst feil, er at de ikke har satset stort på elbiler.
Merker som kun lager elbiler som Tesla, Lucid, Polestar og Rivian, får ingen offisiell ranking på listen, fordi merkene nekter å gi J.D. Power tilgang til eierne i stater som krever bilfabrikkens godkjenning. Men ut fra de eierne som svarte er tallene dårlige. Tesla gikk ned fra 240 feil per 100 biler i 2022 til 257 i 2023, mens Polestar forbedret seg litt, men 313 feil per 100 biler er særdeles svakt. Rivian fikk 282, og Lucid rekorddårlige 340. Det gjør at disse fire merkene kommer aller dårligst ut av J.D. Power sin nye kvalitetsundersøkelse.
Her er den komplette listen: