«Jeg er drittlei folk som lever på mitt rykte»
«Jeg er drittlei folk som lever på mitt rykte»
«Jeg er drittlei folk som lever på mitt rykte»

«Jeg er drittlei folk som lever på mitt rykte»

Nå spisser krangelen seg til når det gjelder hvem som designet tidenes vinnermaskin i Formel 1.

Tidenes beste Formel 1 bil? Utvilsomt McLaren MP4/4 som vant 15 av 16 løp i 1988. Det er en tilnærmet perfekt rekord, men med årene har det blitt servert ulike varianter av hvem som gjorde hva, og nå har Gordon Murray fått nok. I et intervju med britiske Motor Sport sier han at han er drittlei folk som lever på hans rykte.

Da sikter han til et amerikansk medlem av McLaren sitt designteam på 80-tallet, som i ulike intervjuer har tatt mer eller mindre æren for vinnerdesignet: Steve Nichols. For amerikaneren som var engineering director for McLaren i 1988 har gjentatte ganger sagt at han stod bak designet, og slår man opp på f.eks wikipedia sine sider så står det at bilen ble designet av Nichols, etter å ha fått fullt ansvar for å designe chassiset av McLarens daværende sjef Ron Dennis. Gordon Murray var ifølge nettsiden i rollen som technical director, mannen som delegerte oppgaver, og som var bindeleddet mellom tegnebrettet og selve produksjonen.

Gordon Murray hadde skapt seg et rykte som en genial designer for Brabham på 70 og 80-tallet, med blant annet VM-titler for Nelson Piquet i 1981 og 1983. Han stod også bak den ekstremt lave Brabham BT55 i 1986, hvor føreren hadde et sete som var mer liggestilling enn sittestilling. En bil som er viktig å ha på minnet når det kommer til McLaren MP4/4 diskusjonen…

Steve Nichols på sin side kom til McLaren i 1980 og ble forfremmet til sjefsdesigner for teamet i 1987 etter John Barnard sin sjokkovergang til Ferrari. Nichols tegnet McLaren MP4/3, som ikke utmerket seg spesielt i 1987 med tre seire. Ifølge Jo Ramirez som var team manager den gang, så var MP4/4 en videreutvikling av MP4/3, og Murray hadde lite med designet å gjøre.

Dette er ikke påstander Murray er enige i, og han mener at MP4/4 var en videreutvikling av hans Brabham BT55 fra 1986. I intervjuet med Motor Sport tar han virkelig bladet fra munnen. «Denne greia med at Steve Nichols var sjefsdesigner er det største tøvet du noen gang har hørt» sier Murray. Han forteller at han ga Nichols ansvaret med frontenden og monocoque seksjonen, mens Murray og Dave North tok seg av bakenden, aerodynamikken og en radikal ny girkasse. «Jeg hadde tatt med meg tegningene av Brabham BT55, så basiskonseptet for MP4/4 var BT55, med liggeposisjonen for føreren, og en mye bedre bakende med Honda V6 motoren, og jeg tegnet også en ny frontende. Når du ser de to bilene sammen, så ser du at de er nærmest identiske».

Nichols har tidligere uttalt til Motor Sport: «Gordon Murray kom inn som teknisk direktør i 1987, og han var super. Han var for det meste involvert i selve bedriften og lot oss holde på».

Det er derfor ingenting som tyder på at disse to herrene blir enige om hvem som designet tidenes ypperste Formel 1 bil. «Jeg vet at jeg snakker for oss alle, når jeg sier i frustrasjon at anerkjennelse gis ikke alltid dit det burde gå», er Nichols sin kommentar til Motor Sport angående de siste uttalelsene fra Murray.

Så får tiden vise om man blir enige om hvem som er hovedmannen bak McLaren MP4/4…