Den første Silviaen kom allerede i 1965, da som Datsun Coupe 1500. Et lite sportslig drops av en bil, som dog ikke slo helt an, og produksjonen endte allerede 4 år etter. Nissan fortsatte derimot med sine Z-modeller, som skulle være prisgunstige sportsbiler til massen. De gjorde det godt innen racing, og som følger ble bilene større og dyrere utover 70-tallet for å kunne følge med utviklingen. For å på ny kunne tilby en sportslig bil til en grei penge, ble Silvia reintrodusert til verden i 1975.
Se også denne videoen:
1999 Nissan Silvia med hjemmelaget bredding!
Spol frem til midten av 80-tallet, og S12 gjør det godt i alskens type racing. Spol enda litt frem, og S13 blir kåret til Japans «Car of the year» i 1988, og i 1993 kom S14 inn blant en rekke med japanske sportsbiler som fort kan anses som den ypperste epoken av entusiastbilproduksjon fra den kanten av verden. Vi snakker Supra, Skyline GT-R, RX7, og ikke minst Silvia. Biler som var, og enda står høyest hos mange entusiaster verden over. Men akkurat som mange av de nevnte modellene, så døde også Silviaen litt ut tidlig på 2000-tallet, men den hadde likevel et siste åndedrag i form av deres S15. Den ble produsert fra 1999-2002, og som skammelig nok kun kom på det japanske, australske og new zelandske markedet.